Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۳ اردیبهشت ماه بود که شورای رقابت مصوبه‌ای در این زمینه ابلاغ کرد که در آن اعلام شده بود؛ براساس تورم‌بخشی یک‌ساله توسط بانک مرکزی و پس از کسب تورم‌های اعمال شده قبلی در 3 ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به‌ طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به‌ طور متوسط ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد افزایش قیمت محاسبه شده است که برای خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. البته در مصوبه شورای رقابت آمده بود برای کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام نکرده‌اند و پیش‌پرداخت داشته‌اند، مشمول دریافت پول نبوده و این افزایش قیمت به آنها تعلق نمی‌گیرد.

جایی برای بالا رفتن قیمت خودرو در بازار نیست
امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در خصوص اجرای مصوبه اخیر شورای رقابت در مورد افزایش بیش از ۸ درصدی محصولات دو شرکت خودروساز به «اعتماد» گفت: این ۸ درصد افزایش قیمت برای خودروهای کارخانه‌ای اعمال شد تا از مجموع زیان سنگینی که بر خودروسازان وارد شده کمی کم شود اما از سوی دیگر در بازار آزاد قیمت خودروها به لحاظ ریالی به سقف رسیده و جای بالا رفتن ندارد.
کاکایی با اشاره به نرخ دلار در بازار ادامه داد: در حال حاضر نرخ دلار بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان است اما زمانی که برای مدتی نرخ دلار ثابت می‌ماند، قیمت خودرویی نظیر پراید هم ارزشش ثابت می‌ماند اما زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود، قیمت این خودرو هم افزایش پیدا می‌کند.

امید برای کاهش قیمت‌ها خریدها را قفل کرده است
او با بیان اینکه مردم خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند، افزود: انتظار می‌رود همسو با کاهش نرخ دلار، قیمت خودروها کم شود و واردات خودرو نیز طی ۶ ماه آینده آزاد شود پس مردم فعلا از بازار خودرو چندان استقبالی نمی‌کنند ضمن اینکه طی دو سال گذشته سالی ۲۰ درصد تولید خودرو رشد داشته و برای امسال هم قول‌هایی برای افزایش۲۰ درصدی تولید خودرو داده شده که همه این عوامل می‌تواند در بازار خودرو تاثیرگذار باشد.
کاکایی تصریح کرد: مردم در بازار آزاد برای خرید خودرو باید منابع مالی لازم را داشته باشند اما متاسفانه شاهد آنیم که درآمد مردم متناسب با افزایش هزینه‌ها بالا نرفته و بازار آزاد در حالت رکود است و حتی افزایش ۸ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو هم در بازار آزاد چندان تاثیری نمی‌گذارد.

با این افزایش قیمت باز هم خودروسازان زیان می‌کنند!
او با بیان اینکه خودروسازان چاره‌ای جز تحمل ندارند، خاطرنشان کرد: این عددی که برای افزایش قیمت از سوی شورای رقابت اعلام شد اصلا زیان خودروسازان را پوشش نمی‌دهد، ابتدای هر سال که افزایش حداقل دستمزدها و افزایش قیمت یک‌سری از مواد اولیه مانند آلومینیوم و... اعلام می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها از ابتدای سال تنها ۲۰ درصد هزینه‌های قیمت تمام شده رشد کرده و حتی اگر فرض شود که قیمت خودرو از سوی شورای رقابت برای سال قبل درست اعلام شده باشد با این افزایش ۸ درصدی قیمت‌ها همچنان این شورا به خودروسازان ۱۲ درصد زیان وارد کرده و مشخص است که خودروسازان هم رضایتی از این ارقام ندارند.
کاکایی با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان رقمی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، افزود: در 3 سال گذشته ارقامی که شورای رقابت در خودروسازی‌ها تعیین کرده، باعث زیان بسیار سنگینی شده ا که برآورد بنده حدود ۳۰ درصد است که اگر به ۱۲ درصد قبلی اضافه شود حدود ۴۲ درصد خواهد شد.

اعتبار خودروسازان و قطعه‌سازان نزد بانک‌ها از دست رفته است
این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: نیاز به سرمایه در گردش بالا رفته و خودروسازان هم دیگر اعتباری برای درخواست وام از بانک‌ها برای‌شان باقی نمانده است چراکه طی 3 سال گذشته اول خودروسازان در مقابل بانک‌ها بی‌اعتبار شدند و پس از آن و طی یک سال‌ونیم گذشته قطعه‌سازان نزد بانک‌ها اعتبارشان از دست رفت.او با بیان اینکه 3 سال است عده‌ای از صنعت خودرو رانت می‌گیرند و با قیمت‌گذاری غلطی که در این صنعت انجام شده سود کسب می‌کنند، گفت: هر فردی که طی 3 سال گذشته از خودروسازی‌ها خودرویی خریداری کرده حدود ۵۰ درصد سود کرده و متاسفانه باید گفت هیچ اراده‌ای هم برای بهبود شرایط وجود ندارد. کاکایی خاطرنشان کرد: بسیاری به نام مردم طی 3 سال گذشته باعث توزیع رانت غیرعادلانه در کشور شده‌اند و از سوی دیگر صنعت خودرو را به نابودی کشانده‌اند و به لحاظ اقتصادی هم نمی‌توان برآورد دقیقی کرد. شرکتی که دایما زیان داده چطور می‌تواند خود را نجات دهد جز اینکه از شرایطی که به آن تحمیل شده خود را خارج کند.

6 دهک پایین توان خرید خودرو را ندارند
کاکایی تصریح کرد: متاسفانه توان خرید مردم هم متناسب با قیمت‌ها بالا نرفته و 6 دهک پایین به هیچ عنوان توان خرید خودرو را ندارند و بازار در رکود کامل است زیرا تصمیمات غلط اقتصادی باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها در این مدت شده است.او گفت: ما شاهدیم که طی ۴ سال گذشته حدود ۶ مدیرعامل در دو خودروسازی بزرگ کشور تغییر کرده و این افراد متخصص باید در این مدت اقداماتی را انجام می‌دادند اما باید گفت شدنی نیست و تنها یک رویاپردازی غلط است و تا زمانی که اقتصاد رشد نکند و با اصول اقتصادی صحیح کنار نیاییم و رشد نکنیم، اوضاع به همین منوال خواهد ماند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: افزایش قیمت شورای رقابت بازار خودرو قیمت خودرو بازار آزاد خرید خودرو توان خرید سال گذشته نرخ دلار بانک ها ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۷۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه

به گزارش همشهری آنلاین، امروز گلدمن ساکس برآورد کرد به دلیل رشد تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی احتمال دارد قیمت هر اونس طلا از مرز ۳ هزار دلار هم بگذرد. تازه ترین اطلاعات نشان می دهد بانک های مرکزی در جهان به سرعت در حال خرید طلا هستند. در رویداد دیگری در فضای بین الملل مشخص شد رقابت بین چین و روسیه برسر تصاحب بازار کشور های آسیای میانه حسابی داغ شده است.

-تحلیل گران گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای خرید طلا در جهان از سوی بانک‌های مرکزی ، پیش‌بینی کردند قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار خواهد رسیدو حتی این امکان وجود دارد که از مرز ۳ هزار دلار هم فراتر رود. در طول ماه های گذشته بسیاری از بانک های مرکزی جهان حجم خرید طلای خود را افزایش داده اند.

- آمار ها نشان می دهد وارن بافت، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی، از سال گذشته تاکنون ۲۳ درصد از سهام شرکت اپل را فروخته است. طبق این اطلاعات او سال گذشته ۱۰ درصد و اکنون ۱۳ درصد از سهام اپل بزرگ ترین شرکت دنیا را فروخته است.او جزئیات خاصی درباره اینکه چرا در حال فروش سهام خود در شرکت اپل است ارایه نکرد.

- فراری، سازنده خودروهای اسپرت لوکس، از دو مدل جدید ۱۲ سیلندر و فراری ۱۲ سیلندری اسپایدر رونمایی کرده است. شرکت فراری از سال ۲۰۱۹ خودروهای هیبریدی الکتریکی را به تولیدات خود اضافه کرده و وعده داده است نخستین خودروی تمام الکتریکی خود را در پایان سال ۲۰۲۵ تولید کند.

بیشتر بخوانید

دلایل اصلی کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر | روند نزولی طلا ادامه دارد؟ آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟

- قانون اخیر آمریکا برای ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن چینی تیک‌تاک، فقط شامل این پلتفرم و کاربرانش نمی‌شود و خطر دامن زدن به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بیشتر توسط کشورهای دیگر را به دنبال دارد. تیک‌تاک در تلاش برای آرام کردن واشنگتن، دو مدیر عامل عوض کرده است.

- بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۰.۴ درصد افزایش خواهد یافت که رشد کمتری نسبت به سایر اقتصادهای گروه هفت به غیر از آلمان است. این موسسه هشدار داد با این رویه رشد اقتصاد بریتانیا از اکثر کشورهای همتای گروه هفت عقب خواهد ماند.

- تازه ترین آمار ها نشان می دهد رقابت چین و روسیه بر سر تصاحب بازار کشور های آسیای میانه افزایش یافته و در این میان چین از روسیه به عنوان بزرگترین شریک تجاری همه پنج کشور آسیای مرکزی، سبقت گرفته است.این موضوعی نیست که مقامات روسیه به آن علاقه داشته باشند. به لحاظ ساختاری کشور های این منطقه از روابط اقتصادی طولانی با روسیه برخودارند اما خیرا چین جای روسیه را گرفته است.

- خبرگزاری رویترز از افزایش قیمت نفت عربستان خبر داد و نوشت:عربستان قصد دارد تا قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش دهد.اکثر تحلیلگران انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عربستان به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

کد خبر 849496 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شرکت اپل بورس تهران سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • آرامش در بازار خودرو
  • خودروهای باکیفیت صفر کیلومتری که با قیمت چینی‌های بازار ایران می‌شود خرید، البته در خارج/عکس
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها؛ قیمت بیت‌کوین صعودی شد؟
  • قیمت خودرو امروز ۱۹ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۹ اردیبهشت +جدول
  • چرا تولید خودروسازان در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافت؟
  • چرا لاماری ایما هیبرید (HEV) ارزش خرید دارد؟
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه