Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:53:40 GMT

سه فصل کاوش باستانی در کله‌کوب سرایان انجام شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۸۶۶۱

سه فصل کاوش باستانی در کله‌کوب سرایان انجام شد

محمد عرب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تخصیص ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل منابع ملی حصارکشی و نصب فنس در قسمتی از محوطه باستانی کله‌کوب به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب و ورود غیرمجاز وسایل نقلیه انجام می‌شود.

وی گفت: محوطه کله‌کوب در شهر آیسک شهرستان سرایان به شماره ۲۳۰۰۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با مساحت بیش از ۹ هکتار در تملک میراث فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان اظهار داشت: این محل یکی از معدود محوطه‌های پیش‌ از تاریخ شناسایی شده در استان خراسان جنوبی بوده که دارای توالی فرهنگی مناسبی از هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد در این منطقه است.

وی گفت: توالی لایه‌نگاری شناسایی‌شده براساس کاوش صورت گرفته شامل دوره‌های مفرغ، آغاز شهرنشینی و هزاره پنجم پیش از میلاد است که استقرار در محوطه از اوایل دوره مس‌سنگی حدود هفت هزار سال قبل آغاز شده و در دوره مفرغ حدود پنج هزار سال پیش به پایان می‌رسد.

عرب افزود: یکی از ویژگی‌های برجسته محوطه کله‌کوب حضور سفال‌های لبه واریخته شاخص دوره آغاز شهرنشینی است که به تعداد زیاد در این محوطه شناسایی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبارات بیشتر برای فعالیت‌های پژوهشی و باستان‌شناسی و تداوم کاوش‌ها در این محوطه تاریخی، اطلاعات کامل‌تری حاصل شود.

باستان‌شناسان بر این باورند که کله‌کوب قدیمی‌ترین استقرارگاه انسانی در استان خراسان جنوبی و شرق کشور است و این محل باید به سایت موزه تاریخ شرق تبدیل شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۶ هزار  سال دائما استقرار در کله‌کوب وجود داشته است و هیچ سایتی در خراسان جنوبی و در دوره پیش از تاریخ وجود ندارد که این توالی فرهنگی را داشته باشد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سرایان در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

برچسب‌ها سرایان خراسان جنوبی میراث فرهنگی اعتبارات باستان شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرایان خراسان جنوبی میراث فرهنگی سرایان خراسان جنوبی میراث فرهنگی اعتبارات باستان شناسی اخبار کنکور خراسان جنوبی کله کوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/424/.

 

دیگر خبرها

  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند