بررسی عوامل کاهش شدید باروری در ایران و غرب
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۹۴۲۷
فریبرز باقری، مدیر گروه روان شناسی بالینی و عمومی علوم و تحقیقات در گفتوگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل کاهش فرزندآوری گفت: میل به فرزندآوری و یا بی میلی و امتناع از آن، بیشتر از آنکه تحت تأثیر عوامل اقتصادی باشد، تحت تاثیر عوامل روان شناختی است؛ مطالعه موارد مشابه کاهش فرزندآوری در دیگر کشورها، برای ما روشن میکند که چرا در چند دهه اخیر در ایران شاهد کاهش شدید باروری هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یکی از پژوهشگران آلمانی به نام دوربریتز در گزارش تحقیقات درباره کاهش شدید میزان آمادگی برای تشکیل خانواده و باروری از نیمه دوّم قرن بیستم تا ابتدای قرن بیست و یکم در کشورهای غربی دو عامل اصلی نام میبرد که موسسه پژوهش جمعیت شناختی آلمان در پژوهش ملی به آن دست یافته اند.
دو ارزش خودمداری و لذت مداری مسبب کاهش شدید باروری در غرب
باقری در ادامه گفت: دو ارزش خودمداری و لذت مداری در نیمه دوّم قرن بیستم موجب کاهش شدید باروری در کل غرب شد. پیامدهای سهمگین اجتماعی و به ویژه اقتصادی، جوامع غربی را در آغاز قرن بیست و یکم وادار به انجام تمهیدات جدّی در این باره کرد.
وی عنوان کرد: ایران یکی از جوامع آسیایی است که بعد از پایان جنگ تحمیلی در آن گرایش به ارزشهای غربی همانند آزادی فردی، استقلال فردی و بهره بردن از آن برای کسب تجربیات فردی و لذت بردن از زندگی به سرعت گسترش یافت.
مدیر گروه روان شناسی بالینی و عمومی علوم و تحقیقات گفت: گسترش این ارزشها در عرصه اجتماعی جامعه ایران را مبتلا به همان نشانههای آسیبهای اجتماعی کرد، که در نیمه دوّم قرن بیستم غرب را مبتلا کرد. آرزوهای طول و دراز تحصیلی، شغلی و اقتصادی مجالی بسیار اندک برای مفهوم خانواده باقی گذاشت.
وی گفت: نگاه به تشکیل خانواده و فرزندآوری در اذهان بسیاری تبدیل به مانعی در مسیر توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی فردی و محدودیت در آزادی شخصی و مانع لذت بردن از آزادی و تحمیل مسئولیت میشود.
گسترش ارزشهای غربی در عرصه اقتصاد موجب شد تا موسسات مالی و بانکی گرایش شدید به بنگاه داری و افزایش توّرم در دهههای بعد از جنگ داشته باشند.
این دو عامل در مجموع موجب کاهش شدید تشکیل خانواده و فرزندآوری در چند دهه گذشته در جامعه شده است.
باقری در پاسخ به اینکه پیامدهای فرزندآوری برای افراد، خانوادهها و جامعه چه هستند؟ گفت:کاهش فرزندآوری علاوه بر پیامدهای سهمگین اقتصادی مشکلات جدی در پرداخت حقوق بازنشستگان، کاهش قدرت تولید اقتصادی و کاهش قدرت دفاعی می شود.
بیشتر بخوانید
پنجره جمعیتی، فرصتی بالقوه که باید بالفعل شودخودکفایی خانواده یکی از کارکردهای مهم پاسخ دهی به نیاز روابط اجتماعی است
وی افزود: یکی از کارکردهای مهم تشکیل خانواده خودکفایی واحد خانواده در پاسخ دهی به نیاز روابط اجتماعی است. به عبارتی با تشکیل خانواده، فرزندآوری، ازدواج فرزندها و ورود عروس و داماد و تولد نوادگان، دامنه روابط اجتماعی در آن حد گسترش مییابد که اعضای خانواده بخش عمده وقت خود را صرف روابط داخل خانواده میکنند. این در حالی است که از مشکلات افراد مجرد در سنین بالا، زندگی کسالت بار و فقر روابط اجتماعی است.
باقری در ادامه بیان کرد: تشکیل خانواده و فرزندآوری همچنین موجب رشد فکری، هیجانی و شخصیتی افراد میشود زیرا افراد میآموزند که نقش والد را ایفا کنند، فردی با تفاوت سنی زیاد را درک کنند و برای رفع نیازهای او وقت گذارند؛ والدین از طریق کودکان خود با نسل بعدی ارتباط نزدیک برقرار میکنند و با موضوعات فکری و مشکلات آنان مواجه میشوند.
وی عنوان کرد: همچنین والدین ناگزیر هستند در حل این مسائل فرزندان خود را همراهی کرده و با آنان هم فکری کنند. تمامی اینها موجب رشد خود والدین نیز خواهد شد. افرادی که مجرد میمانند و یا از آوردن فرزند خودداری میکنند، از این رشد شخصیتی محروم میشوند و فاصله بیشتری با نسل بعد پیدا میکنند، مگر آنکه به لحاظ شغلی این خلاء پر شود.
راهکارهای اساسی برای مقابله با پدیده امتناع از تشکیل خانواده
مدیر گروه روان شناسی بالینی و عمومی علوم و تحقیقات گفت: راهکارهای اساسی برای مقابله با پدیده امتناع از تشکیل خانواده در سطوح مختلف باید انجام شود و نمیتواند فقط محدود به برخی اقدامات روان شناختی بماند مفاسد اقتصادی و تورم در یک ارتباط تنگاتنگ با آسیبهای اجتماعی، روانی و رفتاری قرار دارد. این یک تفکر اشتباه است، اگر فکر کنیم که عامل امتناع در فرزندآوری تنها در افراد و خانوادهها قرار دارد.
وی افزود: جهت گیری فرهنگی، فکری و ارزشی به ویژه نقش رسانههای رسمی و غیررسمی در پردازش و استخراج و عبرت از تجربیات یک جامعه است؛ جامعه ایران اکنون در یک گذرگاه بسیار جدّی تاریخی قرار دارد که نیاز و یک ضرورت است تا درباره سبک زندگی فردی و اجتماعی و ارزشهای خود بازنگری کند و به پیامدهای آن بیاندیشد.
باقری ادامه داد: گرایش به ارزشهای لیبرال سرمایه داری غرب اگر برای جامعه غرب مشکلات جدی همانند شکاف شدید فقیر و غنی و حاکمیت یک درصدی بر کل پیکر جامعه به همراه آورد، در جامعه ما هم علاوه بر همه اینها به دلیل ناهمخوانی با بنیانهای فکری، فرهنگی و دینی ، به فاجعه خواهد انجامید زیرا نظام سلطه در پی فرصت بازگشت و استثمار منابع بیکران کشور ماست.
وی درباره دوراندیشی فردی در این رابطه تاکید کرد: هر فرد نیاز است دایره دیدش را از امروز و فردا به سالیان طولانیتر گسترش دهد و به قول قدیمیها در زمان جیک جیک مستانه تابستان به فکر زمستان خود نیز باشد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فرزندآوری جمعیت کشور کاهش شدید باروری تشکیل خانواده روابط اجتماعی ارزش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۹۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزشها و رفتارهای بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل میدهد.
وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایهگذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا میکند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از اینرو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.
شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی
حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولتها در قبال این نهاد است.
این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه میتوان به قوانین و سیاستگذاریهایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالیترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریفکننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید میشود که خانواده زمینهساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی میشود.
وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.
وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعهای از مادههای قانونی است که اساسیترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان میکند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته میشوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمیتوانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان میکند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازاتهای کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازاتهایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانوادههای زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.
این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایتهای مختلفی مقرر شده است که شامل حمایتهای فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاورهای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده میشوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بینالملل و ارائه راهکارهایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد میشود.
وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بستههای تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویقهایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوجهای جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویقها شود.
انتهای پیام/