Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:52:05 GMT

حفظ طبیعت و محیط زیست در گرو پرورش «امیرمهدی» ها

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۰۳۵۰

حفظ طبیعت و محیط زیست در گرو پرورش «امیرمهدی» ها

به گزارش ایرنا، صیانت از محیط زیست و نگهداشت طبیعت وظیفه اخلاقی، شرعی و اجتماعی هر انسان است و همه در برابر زیبایی هایی که خالق هستی به ما ارزانی داشته است مسئول هستیم تا از هرگونه تخریب و گزندی به سرمایه های ملی و عمومی جلوگیری کنیم.

اسف بار است که برخی از ما هنگام گردش در طبیعت و محل زندگی خود به تبعات برخی رفتارها از جمله رهاسازی زباله و آلوده کردن محیط پیرامون توجه نمی کنیم اما در هر جای این جغرافیای گربه ای زیبا که وارد شویم ضمن دیدن آثار هنر پروردگار، افرادی دلسوز و دغدغه مند را مشاهده خواهیم کرد که چه در اطراف دریاهای کشور، چه در میان جنگل های پرشاخ و برگ شمال و بلوط های زاگرس و حتی کویرهای فلات مرکزی در قالب گروه و انجمن ها با دغدغه مندی هرچه تمام تر کار صیانت و پاکسازی طبیعت از زباله و آلودگی ها را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالهاست که انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه با اعضای پرشمار و دلسوز خود علاوه بر فعالیت های میدانی و پاکسازی طبیعت و کوهها از لوث زباله ها و برداشتن شکوفه های نایلونی از سر بوته زارها، در زمینه فرهنگسازی و امور ارشادی عمومی هم اقداماتی موثر انجام می دهد و در این بین توزیع کتاب هایی با مضموتن دوستی با طبیعت برای گروههای سنی مختلف هم تاثیرگذار بوده است.

امیرمهدی قصه ما هم از طریق مشاهده فعالیت بزرگترها در این انجمن و مطالعه کتاب های اهدایی، اکنون به یکی از حافظان سرسخت محیط زیست و طبیعت تبدیل شده و با بیانی شیوا و کودکانه گردشگران، رهگذران، مغازه داران و حتی اعضای خانواده اش را نسبت به رعایت پاکیزگی طبیعت و رها نکردن زباله ها دعوت می کند؛ او حتی نسبت به مصرف انرژی از جمله آب و برق هم حساس است و تذکر به پدر و مادرش برای صرفه جویی به یکی از عادت های همیشگی اش تبدیل شده است.

مردم خرقان و اهالی روستای پدری امیرمهدی یعنی «دوزج» و آنهایی که برای گردش به طبیعت زیبای اطراف می آیند نیز واکنش جالبی به تذکرات ارشادی این حافظ خردسال طبیعت دارند و معمولا با خوشرویی خواسته های او را اجابت می کنند.

«امیرمهدی احمدی» با بیانی شیوا که اقتضای سن و سالش است به ایرنا، گفت: من همیار طبیعت هستم و به بعضی از مردم که زباله ها را در خیابان و کوه رها می کنند یادآوری می کنم که این کار درست نیست و باعث آلودگی محل زندگی انسان می شود.

وی گفت: از مردم می خواهم به خاطر فرزندان خود و سایر انسان ها طبیعت را مثل خانه خودشان بدانند و در پاکیزگی آن کوشا باشند.

همیار خردسال طبیعت گفت: یکی از کارهای من این است که همکلاسی ها و کودکان هم سن خودم در میان بستگان را به انجام فعالیت در زمینه زیبایی طبیعت تشویق کنم تا هرجا افرادی دیدند که زباله را بیرون می اندازند به آنها تذکر بدهند.

امیرمهدی گفت: من در روستای دوزج برای خودم برنامه شیفت بندی درست کرده ام و بعد از کمی استراحت به طبیعت اطراف می روم و از مردم می خواهم که مراقب باشند زباله ها را در کیسه های نایلونی جمع آوری و از ریختن آنها در طبیعت خودداری کنند.

وی گفت: به قصابی روستا که آشغال ها را در جدول می ریخت هم گفتم که این کار باعث آلودگی و بیماری می شود و او هم قبول کرد و اکنون زباله ها را در کیسه می ریزد.   

لانه پرنده را باد بر زمین انداخت و امیرمهدی آن را سرجایش گذاشت

امیرمهدی آشنا و عریبه نمی شناسد

پدر امیر مهدی هم به ایرنا، گفت: فعالیت های اعضای انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه در پاکسازی محیط و جمع آوری زباله ها و همچنین توزیع کتاب های مخصوص کودکان از سوی این گروه یکی از عوامل ترغیب پسرم به دوستی با طبیعت و محیط زیست بود.
«سعید احمدی» افزود: امیرمهدی با مشاهده فعالیت انجمن مذکور و مطالعه کتاب هایی که در مورد حفاظت از طبیعت از سوی آنها اهدا شده بود، با وجود سن و سال کم به یکی از دوست داران جدی این فعالیت ها تبدیل شد و هنگامی که به روستا مراجعه می کنیم، هرجا زباله ای ببیند نسبت به جمع آوری آن اقدام می کند و حتی در پیوند با اهالی هم نوعی نقش امر به معروف البته با زبان کودکانه ایفا می کند.
احمدی گفت: وقتی کارت عضویت افتخاری انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه به امیرمهدی تحویل شد، انگار بار مسئولیتی روی دوش او قرار گرفت و به صورت جدی به پاکسازی طبیعت و نقش ارشادی مردم روی آورد.
وی افزود: روزهایی که در روستای دوزج هستیم، امیرمهدی برنامه شیفت بندی برای خود ترسیم کرده به طوری که ۲ ساعت به ارتفاعات مشرف و اطراف ده می رود و از افرادی که برای تفریح و گردش به منطقه می آیند، درخواست می کند و تذکر می دهد که زباله های خود را رها نکنند و در بسته هایی قرار دهند تا جمع آوری آنها آسان باشد و خودش هم زباله ها را جمع آوری می کند.
وی گفت: حتی در داخل شهر نیز فعالیت های زیست محیطی امیرمهدی متوقف نمی شود و با مغازه داران و عابران هم در مورد آلوده نکردن معابر و جمع آوری زباله ها گفت و گو می کند و چون مردم هم او را می شناسند و دوستش دارند، معمولا رعایت می کنند.
پدر امیرمهدی همچنین از حساسیت پسرش نسبت به مصرف بی‌رویه آب و برق هم سخن گفت و افزود: در منزل هم معمولا تذکرات جدی در این رابطه به من و همسرم می دهد و معتقد است که اسراف اقدامی ناپسند و گناه است.
وی از تأثیرگذاری امیرمهدی بر دوستان و بچه های فامیل در راستای انجام فعالیت های زیست محیطی خبر داد و گفت: برخی از همکلاسی ها و همچنین پسرخاله و دختر عمه اش به تاسی از پسرم با مدیر انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه ارتباط گرفتند و کارت عضویت برای فعالیت در زمینه نگهداشت محیط زیست و طبیعت دریافت کردند.
احمدی گفت: امیرمهدی حالا به یک فعال تمام عیار زیست محیطی تبدیل شده و با  بیانی جذاب و ارشادی به هر کسی که زباله را در شهر، روستا و طبیعت رها کند، تذکر می دهد و واکنش مردم هم نسبت به او معمولا دوستانه و با پذیرش همراه است.
وی گفت: برای امیرمهدی آشنا و غریبه چندان مطرح نیست و حتی در شرایط کرونا هم به سرنشینان خودروهایی که برای تفریح به روستا می آیند در مورد استفاده از ماسک و رها نکردن آن در طبیعت هم یادآوری هایی می کند.

کودکان عضو انجمن حافظان طبیت ساوه و زرندیه 

فرهنگسازی و جذب کودکان برای آینده طبیعت کشور ضروری است

مدیر انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه نیز در این خصوص به ایرنا، گفت: یکی از اهداف این تشکل زیست محیطی فرهنگسازی و جذب کودکان برای روی آوردن به فعالیت های عام المنفعه در راستای صیانت از طبیعت است.

«مهدی فرقانی پور» افزود: اعضای این گروه متشکل از آقایان و بانوان در رده های سنی مختلف با برنامه ریزی های قبلی نسبت به پاکسازی طبیعت ساوه و زرندیه از وجود زباله ها اقدام می کنند و در این بین توزیع کتاب هایی با مضمون صیانت از طبیعت نیز در دستور کار است که برای کودکان بسیار جذاب است و نتیجه آن ترغیب امثال امیرمهدی به فعالیت در این حوزه است.

وی گفت: باید از سنین کودکی، فرزندان خود را به آشتی و دوستی با طبیعت دعوت کنیم تا هنگامی که بزرگ شدند با احساس مسئولیت از داشته های طبیعی و زیست محیطی حفاظت کنند و این مساله مستلزم آن است که نظام آموزشی ما در کنار توجه جدی والدین در تربیت فرزندانی همیار و همراه کوشش کنند.

فرقانی پور گفت: امیر مهدی خردسال ترین فعال محیط زیستی بخش خرقان و روستای دوزج است که در انجمن خافظان طبیعت ساوه و زرندیه عضویت دارد و با پشتکار و جدیت برای خود زمانی را برای کشیک دادن در طبیعت اطراف روستا اختصاص می دهد تا به گردشگران نسبت به آلوده نکردن طبیعت تذکر دهد و حتی در درون شهر هم و در گرمای ظهر با مغازه داران به زبانی کودکانه گفت و گو می کند و مردم هم او را بسیار دوست دارند.

به هر حال هدف از این گزارش ضمن بیان اهمیت حفاظت از طبیعت و محیط زیست به عنوان یک وظیفه انسانی و شرعی، ایجاد انگیزه و ترغیب والدین در هرجای میهن است تا دوستی با طبیعت را به فرزندان خود بیاموزند و آینده منابع و داشته های خدادادی را با تربیت «امیرمهدی» ها تضمین کنند و در نهایت این میراث گرانسنگ به نسل های آینده با کمترین دخل، تصرف و تخریب برسد.

برچسب‌ها ساوه زرندیه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اختصاصی ایرنا دفع زباله تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه زرندیه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ساوه زرندیه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اختصاصی ایرنا دفع زباله تخریب محیط زیست اخبار کنکور دوستی با طبیعت زباله ها زیست محیطی فعالیت ها محیط زیست جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۰۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد

مجید درگی در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه با پیگیری فاضلاب شهرک صنعتی اشتهارد و اینکه آیا پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده یا خیر گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به البرز، رئیس سازمان محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به اشتهارد سفر و از شهرک صنعتی اشتهارد، تصفیه خانه مرکزی و خروجی پساب آن به زهکش کشاورزی بازدید کرد.

وی ادامه داد: همچنین یک بازدید سرزده و از پیش تعیین نشده نیز از شهرک چرم سازی بوئین زهرا انجام و ماحصل این بازدیدها منجر به صدور دستورات ویژه و تعیین مهلتی شد که تا پایان سال باید حتماً و الزاماً پساب صنعتی به حد استاندارد برسد، در غیر این صورت از ورود آن به زهکش کشاورزی جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: در طول مهلت سه ماهه اقدامات بسیار خوبی انجام و با ورود دادستان مرکز استان جلسه ویژه ای در شهرک صنعتی اشتهارد با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان اشتهارد تشکیل و این دستورات به صورت ویژه پیگیری و تاکید شد که این موارد توسط شهرستان اجرایی شود، در غیر این صورت برخوردهای لازم صورت می گیرد.

درگی اظهار کرد: طی دو سال گذشته اداره کل محیط زیست استان، مسئله اشتهارد را به عنوان یک مورد اساسی در دستور کار خود داشت تا این معضل ۳۰ ساله مردم اشتهارد حل شود. خروج روزی چهار هزار مترمکعب پساب صنعتی از تصفیه خانه به داخل زهکش و ورود آن به رودخانه شور مشکلات عدیده ای هم برای شهروندان و هم برای استان های تهران و قم ایجاد کرده تا جایی که این رودخانه تبدیل به آلوده ترین رودخانه کشور شده بود.

شناسایی واحدهای آلاینده اشتهارد با پایش های شبانه

وی افزود: وجود آلاینده هایی که هوای شهرستان اشتهارد را آلوده کرده موجب نارضایتی مردم و ایجاد مشکلات تنفسی و حتی در بعضی از موارد بروز ناراحتی های پوستی و این موضوع موجب شد که مساله اشتهارد اولویت اصلی مدیریت استان قرار گیرد. با پایش های شبانه در یک فرآیند سه الی چهار ماهه واحدهای آلاینده این شهرستان شناسایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰ واحد صنعتی در اشتهارد وجود دارد که ملزم هستند پساب خروجی خود را قبل از ورود به شبکه فاضلاب شهرک تصفیه کنند. در این راستا ابتدا باید پیش تصفیه انجام شود و بعد فاضلاب را به سمت تصفیه خانه شهرک هدایت کنند که اینکار انجام نمی شد.

درگی متذکر شد: اکثر این واحدها یا پیش تصفیه نداشتند یا غیر فعال بودند. با اخطارهای لازم و همکاری فرماندار شهرستان، تشکیل شورای تامین و حمایت دستگاه قضایی این واحدها ملزم شدند که پیش تصفیه های خود را دایر کنند. در طول دو سال گذشته تعداد قابل توجهی از این پیش تصفیه ها ساخته شده یا اگر ساخته شده بودند، فعال شدند و در مدار قرار گرفتند؛ تعدادی هم در حال رفع مشکل هستند.

وی بیان کرد: مشکل اساسی دیگر مسئله فیلترها و فیلتراسیون هوا و خروجی هوا بود. تعداد قابل توجهی از واحدها مسائل زیست محیطی را رعایت نمی کردند که اخطاریه های لازم برای آنها صادر شد. در مجموع ۲۰۱ پرونده قضایی در شهرستان اشتهارد تشکیل دادیم و فعالیت ۲۸ واحد با دستور قضایی متوقف شد زیرا هیچ گونه اقدامی برای بهبود شرایط انجام ندادند.

کاهش میزان COD پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اذعان کرد: طبق آخرین نمونه برداری که از پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی انجام داده ایم شرایط بسیار بهتر شده و میزان COD که در گذشته بالای ۲۰ هزار و تقریباً ۲۰۰ برابر حد مجاز بود، در آخرین نمونه برداری به زیر ۸۰۰ رسیده که اتفاق بسیار شگفت انگیزی به شمار می رود.

وی افزود: ادامه این روند در هفته های آینده می تواند خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی را به حد استاندارد و میزان COD را به ۲۰۰ برساند و با ادامه این مسیر، معضل ۳۰ ساله حل شود. در بحث هوا هم اقدامات موثری انجام شده است. بعضاً کارخانه هایی برای اصلاح سیستم خروجی هوا ده ها میلیارد تومان هزینه کردند که قطعاً با راه اندازی این سیستم ها در تابستان پیش رو مردم اشتهارد شرایط هوایی بهتری را تجربه می کنند.

درگی در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب محیط زیست در اجرای پروژه بزرگراه شمالی و پیگیری تخلفات این پروژه گفت: مساله آزادراه یک پروژه ملی است که با مصوبه هیات دولت در دهه ۷۰ آغاز شده و اجرای آن بیش از ۳۰ سال طول کشیده و به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی تخریب بسیاری در مسیر خود ایجاد کرده است.

تعامل اداره کل محیط زیست با شرکت آزادراه شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: خصوصاً اینکه از دل منطقه حفاظت شده و منطقه امن زیستگاه حیات وحش ما عبور و آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است. ما رویکرد خود را در این دو سال اخیر تغییر داده و در یک رویکرد تعاملی با شرکت آزادراه به سمتی رفتیم تا بتوانیم مانع آسیب های بعدی شویم و بخشی از تخریب های ایجاد شده را جبران کنیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار این پروژه در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مطرح شد. با توجه به اینکه مردمی که از این آزادراه استفاده می کنند نیازمند بهره مندی از مراکز خدماتی هستند، مجوز مربوطه توسط این سازمان صادر و شرایطی برای این مجوز در نظر گرفته و به شرکت آزادراه اعلام شد و این مجموعه نیز به دنبال اجرای این ملاحظات زیست محیطی و شرایطی که سازمان محیط زیست به آنها اعلام کرده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: من مطمئن هستم با این روند و تعامل جدیدی که بین سازمان و شرکت آزادراه صورت گرفته قطعاً و یقیناً اتفاقات خوبی خواهد افتاد که می تواند این آسیب ها را اگر از بین نبرد به حداقل ممکن برساند.

کد خبر 6093755

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود