Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@13:37:22 GMT

تظاهرات معترضان در بغداد / یک نفر کشته شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۱۴۰۶

تظاهرات معترضان در بغداد / یک نفر کشته شد

آفتاب‌‌نیوز :

تظاهرکنندگان با شعار «چه کسی مرا کشت؟» عصر سه‌شنبه در سه میدان تحریر، فردوس و النصور در مرکز بغداد اجتماع کردند. به گفته منابع امنیتی بسیاری از معترضان علاوه بر پایتخت، از نجف، کربلا، دیوانیه و ناصریه، شهرهایی که منتقدان دولت در هفته‌های اخیر به ضرب گلوله «افراد مسلح ناشناس» کشته شدند، در تظاهرات شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر «با خون و جان خود را فدای تو عراق می‌کنیم»، «مردم خواهان سرنگونی نظام هستند» و «انقلاب علیه احزاب» سر می‌دادند.

در جریان درگیری میان معترضان و پلیس ضد شورش، محمد باکر که از شهر دیوانیه به بغداد آمده بود، به ضرب گلوله به گردنش زخمی شد و در بیمارستان جان باخت.

منابع بیمارستانی زخمی شدن ۱۳ معترض بر اثر اصابت گلوله‌های گاز اشک‌آور پلیس و دست‌کم ۵ مامور بر اثر برخورد بمب‌های دست‌ساز را تایید کرده اند.

دو هفته پیش ایهاب الوزنی، منتقد شناخته شده دولت عراق و سازمانده تظاهرات ضد حکومتی در شهر کربلا به ضرب گلوله کشته شد. تنها یک روز بعد، احمد حسن، خبرنگار شبکه الفرات هدف گلوله قرار گرفت و تاکنون در کما به سر می‌برد.

تظاهرات گسترده مخالفان حکومت عراق و نفوذ شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران از اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۷۰ کنشگر مخالف دولت قربانی ترور موفق و ناموفق افراد مسلح ناشناس قرار گرفته اند. دولت و دستگاه قضایی عراق تاکنون هیچ شخص یا سازمانی را به تدارک این حملات متهم نکرد و هیچکس هم مسئولیت این ترورها را بر عهده نگرفته است. با این حال بسیاری از مخالفان می‌گویند نهادهای امنیتی عاملان را می‌شناسد اما به دلیل وابستگی آن‌ها به ایران، آن‌ها را معرفی یا مجازات نمی‌کند.

از سال ۲۰۰۳ و در پی سرنگونی رژیم صدام حسین از سوی ارتش ایالات متحده و همپیمانانش، عراق در بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی فرو رفته است. قدرت در این کشور عملا در دست چند جریان محدود قرار دارد. مخالفان در عراق، مانند لبنان، خواستار متلاشی شدن «طبقه حاکم» هستند.

نارضایتی در عراق به‌ویژه پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و ناتوانی دولت و پارلمان از بازگرداندن ثبات سیاسی، امنیت و رونق اقتصادی بالا گرفته است.

تاکنون ۱۷ نهاد سیاسی مخالف دولت انتخابات پارلمانی پیش رو که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود را تحریم کرده اند. مخالفان می‌گویند نامزدهای مستقل هیچ شانسی برای ورود به مجلس و تلاش برای تغییر وضعیت موجود را ندارند.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عراق اعتراض های خیابانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه گفت که مواضع ترکیه در حمایت از این مخالفان ثابت است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «بدر جاموس»، رئیس هیئت موسوم به هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بعد از دیدار با «احسان مصطفی یوداگول»، مدیرکل میز سوریه در  وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که آنکارا بر ثبات موضع خود در حمایت از خواسته‌های مردم سوریه تأکید دارد.

بنا به ادعای  رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه، مسئول میز سوریه در وزارت خارجه ترکیه بار دیگر بر حمایت آنکارا از راه‌ حل سیاسی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تأکید کرده است و طرفین درباره مقابله با «اقدامات تروریستی» شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «قسد» رایزنی کردند.

اخیرا بدر جاموس که به همراه سران مخالفان دولت سوریه در ترکیه به سر می‌برد، با «گیر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار، طرفین پرونده سوریه را بررسی کرده و جاموس به پدرسون پیشنهاد داده است که توصیه‌هایی به شورای امنیت به منظور تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و بشار اسد برای پذیرش راه حل سیاسی و عدم اجازه به دمشق برای به تعطیلی کشاندن  فرایند سیاسی در این کشور ارائه کند.

ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد