Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@18:36:57 GMT

استقلال جوهره ذاتی نهاد وکالت است

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۱۷۱۴

استقلال جوهره ذاتی نهاد وکالت است

رئیس کانون وکلای اصفهان در خصوص چالش‌ها و مشکلات وکلا، تاثیر وکلا در رسیدن افراد به حقوقشان، غیرتجاری بودن حرفه وکالت و معضل بیکاری آن‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی صبح امروز _چهارشنبه ۵ خرداد ماه_ در سی و هفتمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور به میزبانی اصفهان با عرض خیرمقدم به حاضران در این همایش، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که وضعیت نهاد وکالت در سال‌های اخیر مطلوب نبوده است و اگر بخواهیم درست توصیف کنیم در حال طی کردن سخت‌ترین سال نهاد وکالت هستیم،
چرا وضعیت این نهاد که ریشه در حقوق بنیادی انسان‌ها دارد، باید در کشور دچار مشکلات و سختی‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بحث عدم فرهنگسازی و معرفی درست کانون‌های وکلا به جامعه و برداشت‌های ناصواب، غلط و ناآگاهانه از نهاد وکالت به خورد جامعه داده شده است، ما بر این باور هستیم که استقلال جوهره ذاتی نهاد وکالت است و وکیل دو رسالت مهم دفاع از حقوق موکلان و نظارت بر حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد، قانون در قوه مجریه وضع و اجرا می‌شود، پس حسن اجرای قوانین نیز در دستگاه مجریه است و به دلیل برداشت‌های غلط جمعی که این مفهوم را درست متوجه نشده‌اند می‌گویند وکلا باید تحت مدیریت قرار بگیرند و این در حالی است که نهاد وکالت یک نهاد حمایتی است.

رئیس کانون وکلای اصفهان با اشاره به اینکه وکیل از حقوق موکلان با ابزار قانون دفاع می‌کند، افزود: وکیل جامعه را به سمت قانون می‌برد و اصل حاکمیت قانون را به منصه ظهور می‌رساند و اگر در یک جامعه اصل حاکمیت قانون که فراحاکمیتی است، اجرا شود حقوق انسان‌ها احقاق خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه وکلا بیشتر از هر کسی در کنار قضات از نقاط کور قانون مطلع هستند، تصریح کرد: وکلا بهترین مشاور برای قوه مقننه خواهند بود، قوه مقننه باید از تجربه وکلا استفاده کند و این عدم استفاده از وکلا از کوتاهی قوه مقننه است، این قوه باید به دنبال وکلا باشد، اما اینگونه نیست.

رئیسی افزود: نماینده مجلس می‌گوید خدمات وکلا در پایین‌ترین حد کیفیت و بالاترین هزینه است و این گفته مردم را به نهاد حامی مردم بی‌اعتماد می‌کند، خدمات وکلا در قوه مجریه کم نیست، اما این نقش حمایتی وکلا کم‌رنگ دیده می‌شود و نتیجه این است که در جامعه و رسانه ملی بدترین توهین‌ها به وکلا می‌شود تا حدی که جان وکیل در مقابل این هجمه‌ها فدا می‌شود و کم نیستند وکلایی که جانشان را فدای موکل می‌کنند.

تربیت وکیل وظیفه کانون وکلا است

وی با اشاره به اینکه وکیلی که از کانون پروانه گرفته را ممنوع الاشتغال می‌کنند، ادامه داد: این رفتارها نتیجه برداشت نادرست از نهاد وکالت است، وظیفه کانون وکلا تربیت وکیل است نه اشتغالزایی! و در قانون این تربیت وکیل ابزارهایی نیاز دارد که بخشی از این مقدمات اگر نباشد نمی‌توانیم از تربیت وکیل صحبت کنیم، حتی اگر کسی دانشنامه حقوق از بهترین دانشگاه داشته باشد، اما جمعی از فارغ التحصیلان حقوق به جای اینکه در حوزه‌های دیگر مدیریت شوند، علیه کانون‌های وکلا شورانده می‌شوند که کانون‌ها انحصار ایجاد کردند.

حرفه وکالت کسب‌و کار نیست

رئیس کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه همه می‌دانیم حرفه وکالت یک حرفه غیرتجاری است، گفت: اگر قرار باشد وکیل کارکرد اصولی داشته باشد، باید دفاع از حقوق موکلش اولویت اولش باشد و حال آنهایی که به این مفهوم توجه ندارند می‌گویند حرفه وکالت کسب و کار است و باید مشمول قوانین کسب و کار باشد اگر حرفه وکالت کسب و کار باشد، کسب سود در اولویت خواهد بود و این یعنی تجارت با جان و مال و ناموس مردم و بسیاری از تخلفات انتظامی که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد به همین دلیل و فهم اشتباه از نهاد وکالت است.

وی خاطرنشان کرد: برخی آگاهانه و برخی جاهلانه با مفاهیم نهاد وکالت آشنا نیستند و تعابیر غلط بر روی آن می‌گذارند و همین اشتباه‌ها بستر تصمیم گیری‌ها می‌شود، همچنین به نظر می‌رسد کانون‌های وکلا که سالهاست برای حقوق مردم تلاش کردند باید چند گام بلندمدت با برنامه درست بردارند و اولین گامی که کانون‌ها باید به آن توجه کنند بحث برنامه‌ریزی درباره تعرفه نهاد وکالت و معرفی وکیل به جامعه است.

وکیل دستگاه پول‌ساز نیست

رئیسی با تاکید بر اینکه وکیل یک دستگاه پول‌ساز نیست، افزود: وکیل پول نمی‌گیرد تا رأی بگیرد، باید در این زمینه‌ها فرهنگسازی کنیم و این نیازمند برنامه و تشکیل کمیته خاص است، دومین گام این است که همه قبول داریم در برخی حوزه‌های نهاد وکالت نیاز به تغییر وجود دارد، اما نباید با طرح‌ها و لوایحی روبرو شویم که علاقمند به تصویب آن نیستیم، بلکه باید پیشنهادهای اصلاحی خود را در قالب طرح در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی در مجلس داریم که مبنای آن تلقی‌های اشتباه بوده و صرف مخالفت ما کافی نیست، اضافه کرد: با نماینده‌ای در مورد آزمون وکالت و کسب و کار دانستن وکالت صحبت می‌شد و بیان کردیم جامعه نیاز به مشاوران حقوقی در همه زمینه‌ها دارد و این نماینده خواهان دادن طرح‌های کانون‌ها بود و لازم است برای این مسئله فکر فوری کنیم تا طرح‌های اشتباه به تعویق بیافتد و کانون‌های وکلا طرح‌های خود را جمع‌آوری و ابلاغ کند، همچنین لازم است به سمت حرکت‌های فعالانه و ارائه طرح‌ها برویم.

اهمیت پرداختن به معضل بیکاری وکلا در جامعه

رئیس کانون وکلای اصفهان اظهار کرد: واقعیت دیگر برخلاف تمام برداشت‌های اشتباه، معضل بیکاری وکلا در جامعه است، واقعاً وکلا در بدنه جوان وکالت بی‌کار هستند و این برای محاکم خطرساز است و باید پروژه اشتغالزایی برای وکلا را شروع کنیم، البته منظور از اشتغالزایی دادن پروانه به افراد نیست، بلکه فرهنگسازی برای مراجعه بیشتر مردم به وکلاست، در کشورهای دیگر جمع بسیاری از وکلا در همه بخش‌های جامعه فعال هستند، باید زمینه‌های جدید و آموزش‌های جدید به وکلای جدید داده شود.

وی با اشاره به اینکه باید در حوزه تخصصی شدن وکالت تلاش کنیم، گفت: در این زمینه باید با برنامه‌ریزی جدید با بخش‌های دولتی و خصوصی وارد مذاکرات جدید شویم، همچنین باید به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم توجه شود، اگر چه وکلا به این موضوع توجه داشتند و وکالت‌های معاضدتی و تسخیری بسیار و مشاوره‌های حقوقی به مددجویان نهادهای حمایتی همگی گویای این موضوع است و به نظر می‌آید کانون‌های وکلا باید در حوزه حقوق عامه تلاش بیشتری داشته باشند تا رسالت خود را در این زمینه انجام دهند و در راستای همین انجام خدمت کانون وکلای اصفهان تفاهم نامه سه جانبه ای را با دانشگاه آزاد اسلامی و دادگستری اصفهان داشته است که در این همایش از آن رونمایی می‌شود.

کد خبر 496316

منبع: ایمنا

کلیدواژه: استقلال کانون وکلا كانون وكلا کانون وکلای استان اصفهان کانون وکلا رئیس کانون وکلای استان اصفهان کانون وکلای دادگستری کانون وکلا اصفهان اتحادیه کانون وکلا اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری اسکودا لایحه استقلال کانون وکلا بيكاري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس کانون وکلای اصفهان کانون های وکلا نهاد وکالت حرفه وکالت تربیت وکیل کسب و کار کانون ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۱۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد

به گزارش قدس خراسان، محسن صیادی اظهار کرد: در ادامه گشت‌های مشترک مدیریت بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی، امروز هشتم اردیبهشت ماه، تعداد ۵ پرونده تعزیری برای صنف بانوان آرایشگر تشکیل شد و یک سالن زیبایی به دلیل تخلفات گران‌فروشی، عدم نصب نرخ‌نامه و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محدوده بولوار وکیل‌آباد مشهد پلمب شد.

منبع: شهرآرا

دیگر خبرها

  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • وکیل در آذربایجان شرقی