Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، تاکید کرد: مردم فریب تبلیغات سودجویانه برای خرید نمک‌های دریایی یددار به خصوص برای کنترل بیماری تیروئید را نخورند.
به گزارش خبرگزاری آریا، نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و مانند نمک تصفیه شده بخش بیشتر ترکیب آن کلرید سدیم است. اما با توجه به مکانی که از آن نمک به دست می‌آید و کیفیت تصفیه، معمولا مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، آهن و روی هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فدراسیون جهانی تیروئید با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم درخصوص بیماری‌های تیروئید، عوارض و راه‌های پیشگیری و درمان آن 25 ماه می‌را به عنوان روز جهانی تیروئید و 31-25 ماه می‌مصادف با 10-4 خردادماه را به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری کرده است.
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران روز سه شنبه به همین مناسبت اظهار داشت: اخیرا عده‌ای مصرف نمک دریایی را ترجیح می‌دهند، متاسفانه عده‌ای سودجو از دریا‌های اطراف کشورمان محصولی با تمام آلودگی‌های موجود استخراج و به مردم عرضه می‌کنند درحالی که امکان استخراج نمک از اعماق دریا‌های اطراف ایران با وجود آلودگی‌ها خیلی کم است.
دکتر ربابه شیخ الاسلام افزود: چندین بار نمک‌های دریاچه ارومیه را برای تست به آزمایشگاه‌ها فرستادیم متوجه شدیم که این نمک‌ها یددار نیست، یا اینکه ید در این نمک‌ها درحد بسیار کمی است و ارزش غذایی ید را نداشته است.
این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه با اشاره به نوع نمک‌های دریایی سالم تهیه شده در اغلب کشور‌های جهان افزود: نمک‌های دریا که در تمام کشور‌های جهان از آن استفاده می‌شود روی ببسته بندی آن نوشته شده است که این نمک از عمق مثلا 4هزار متری اعماق فلان دریا استخراج شده است.
شیخ الاسلام ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها نمک دریایی را تبخیر می‌کنند و محصول را تصفیه و بعد ید دار و در ادامه برای مصرف به مردم عرضه می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن روز جهانی تیروئید با بیان اینکه، کاش به جای روز جهانی تیروئید روز جهانی گواتر یا کمبود ید داشتیم افزود: چراکه تیروئید یک بیماری است، اما گواتر یک سلسله عوارض زیادی برای بدن بوجود می‌آورد که بیماری تیروئید یکی از آنهاست.
این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه اظهار کرد: البته گواتر چند نوع داریم که یکی از بیماری‌های تیروئید است که شیوع آن درجهان بسیار بالاست.
وی اظهار کرد: گواتر در طیف بزرگی از مردم به دلیل کمبود ید بروز می‌کند و به طور معمول در مناطق کوهستانی که شیب زمین تند است و بارندگی‌ها ید خاک را که رودخانه‌ها و دریا‌ها می‌ریزد پایین می‌آورد و این بیماری بیشتر دیده می‌شود.
این عضو گروه بهداشت و تغذیه فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد:، اما با وجود سیلاب‌هایی که در سطح کره زمین شاهد هستیم کمبود ید بیشتر می‌شود و دیگر تنها مناطق کوهسانی مبتلا به کمبود ید نمی‌شوند.
وی یکی از مهمترین عوارض کمیود ید را در دوران جنینی دانست و افزود:در این شکل مادر ید کافی ندارد و ممکن است عوارضی که بوجود می‌آید دیگر بعد از تولد قابل اصلاح نباشد.
این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه افزود: به عنوان مثال اولین عوارض سقط جنین و بعد مسائلی دیگر همچون کرولالی، لوچی چشم و عقب ماندگی ذهنی است که می‌تواند خیلی شدید باشد.
وی گفت: به هرحال کمبود ید روی آی کیو یا میزان هوش جمعیت اثرگذار است و کمبود ید یک مسئله است که در یک منطقه‌ای می‌تواند کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی را زیاد کند به طوریکه بچه‌ها درس را نمی‌فهمند و کار را برای معلم سخت می‌کنند.

مصرف نمک راهی برای مبارزه با گواتر
این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه در ادامه با اشاره به اولین تلاش‌های خود در کشور برای مبارزه با بیماری کمبود ید و کاهش میزان تیروئید در کشور خاطرنشان کرد: در اواخر دهه 60 در برخی از مناطق تا 68 درصد کودکان شش تا 18 سال ما گواتر داشتند و این تنها یک بخش قابل دیدن کوه یخ کمبود ید است، اما عمق مسئله که مرگ و میر ناشی از سقط جنین، مرگ و میر کوردکان، لوچی چشم و عقب ماندگی ذهنی و کرولالی است مخفی شده و ما نمی‌توانستیم متوجه آن شویم.
دکتر شیخ الاسلام تاکید کرد: اهمیت افزودن ید به یک ماده غذایی که معمولا در جهان نمک را انتخاب کرده اند یکی از راه‌های مبارزه با گواتر و اپیدمی کمبود ید است.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که کشور‌ها برای یددار کردن نمک دارند این است که بیشتر نمک‌هایی که در کشور‌های فقیر مصرف می‌شود از آب دریاچه یا از چشمه‌های نمک و معادن نمک استخراج می‌شود که این‌ها نسبت به محلی که ما آن‌ها را استخراج می‌کنیم آلودگی‌های زیادی دارند واین آلودگی‌ها یا فلزات سنگین باید از نمک جدا شود.

انجام سالانه آزمایش کمبود ید از دانش آموزان استان‌ها
شیخ الاسلام همچنین با اشاره به اینکه، تحقیقات آزمایشگاهی در تمام کشور‌ها نشان داده است که وقتی گواتر در یک منطقه زیاد است باید ید رسانی صورت گیرد.
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: علاوه بر آزمایش میزان ید در نمک ما یک آزمایش دیگری را هرساله در کشور انجام می‌دهیم که شامل آزمایش ید در ادرار است، بطوریکه از هر استان از 260 دانش آموزان نمونه ادرار گرفته می‌شود و زیر نظر موسسه تحقیقات غدد آزمایش می‌شود اگر ید در ادرار کم باشد نشانگر کاهش مصرف ید از سوی اهالی آن منطقه است.
این متخصص تغذیه در ادامه با اشاره به اینکه، درکل بدن ما 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارد افزود: بنابراین اگر نمک بسیار کمی نیز در طول روز مصرف کنیم ید به بدن ما می‌رسد و البته اضافه ید ناشی از افزایش مصرف نمک نیز از طریق ادرار دفع خواهد شد.
شیخ الاسلام با ذکر مثالی ادامه داد: در برخی کشور‌ها همچون ژاپن به دلیل اینکه مصرف ماهی و جلبک‌های دریایی که حاوی ید فراوان است زیاد است، ممکن است روزانه 3 هزار میکروگرم ید نیز در رژیم غذایی آن‌ها باشد، اما هیچ عارضه‌ای از زیادی مصرف ید گزارش نشده است.
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران تاکید کرد: باید این مسئله را درنظر بگیریم که مردم ما دراین بخش نیازمند آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تیروئید هستند و در این بین نقش و وظیفه رسانه‌ها بسیار مهم و اساسی است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تبلیغات سودجویانه نمک دریایی جهانی تیروئید نمک های دریا شیخ الاسلام روز جهانی آلودگی ها کمبود ید مصرف نمک کشور ها نمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس سابق به رئال: گول بایرن را نخورید!

به گزارش "ورزش سه"، یکی از حساس‌ترین بازی‌های این فصل امشب در استادیوم آلیانز آرنا برگزار خواهد شد. دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و مصاف جذاب بایرن مونیخ و رئال مادرید. این رقابت تنها شانس باواریایی‌ها برای کسب جام در این فصل است و در سمت دیگر رئال در آستانه قهرمانی لالیگا قرار دارد و با روحیه عالی به این بازی آمده است. با این حال رامون کالدرون در مصاحبه‌ای درباره کیفیت تیم مونیخی به رئال هشدار داد.

او گفت:«بایرن یکی از تیم‌های بزرگ اروپاست و حریفان همچنان برای آنها احترام قائل هستند. رئال مادرید می‌داند که بایرن همیشه خطرناک و شکست دادن آنها دشوار است. رئالی‌ها اگر می‌خواهند به فینال برسند، باید دو بازی بسیار خوب انجام دهند. به‌نظر نمی‌رسد بایرن در بهترین حالت خود باشد. حداقل این چیزی است که ما فکر می‌کنیم، زیرا مانند همیشه بوندس‌‌لیگا را نبرده‌اند. اما یک چیز هم واضح است: هیچ طرفداری فکر نمی‌کند که بازی برای رئال آسان خواهد بود. به‌نظرم رئال باید بایرن را مثل سال‌های گذشته تیمی خطرناک و آماده بداند و با این دید به مصاف آنها برود.»

کالدرون سپس درباره عملکرد رئال مادرید در این فصل گفت:«رئال بسیار خوب بازی می‌کند. آن‌ها یک تیم بسیار متعادل هستند که با ترکیب بازیکنان باتجربه مانند کروس یا مودریچ و بازیکنان جوان مانند وینیسیوس، رودریگو یا بلینگام در تمامی پست‌ها خطرناک و باکیفیت هستند.
آن‌ها همچنین یک مربی بزرگ دارند و در حال قهرمانی در لالیگا هستند و وارد نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم شده‌اند. آنها اعتمادبه‌نفس زیادی دارند که می‌توانند چمپیونزلیگ پانزدهم را به‌دست بیاورند.

دیگر خبرها

  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • هشدار رئیس سابق به رئال: گول بایرن را نخورید!
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • ببینید | حرف‌های این متخصص را بشنوید تا دیگر ته‌دیگ نخورید!