Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:23:10 GMT

پلیس آمریکا و تبعیض نژادی مرگبار علیه سیاهان

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۳۰۸۰

پلیس آمریکا و تبعیض نژادی مرگبار علیه سیاهان

به گزارش چهارشنبه ایرنا، خشونت پلیس آمریکا علیه جامعه رنگین پوست این کشور،   بویژه سیاهپوستان چندین دهه است که ادامه داشته و هیچ یک از مقامات بلندپایه این کشور از جمله روسای جمهوری کنونی و گذشته آمریکا هرگز اقدامی موثر برای پایان دادن به این رویه در پیش نگرفتند.

قتل جورج فلوید در پنجم خرداد ۱۳۹۹ بدست درک شووین پلیس سفیدپوست آمریکایی که هم اکنون  با مجرم شناخته شدن از سوی دادگاه دوران محکومیت خود را در زندان می گذارند، به یک نماد ضدنژادپرستی و عدالتخواهی در سال ۲۰۲۰ میلادی، نه تنها در سراسر آمریکا بلکه در دیگر نقاط جهان علیه خشونت چندین ساله پلیس آمریکا بدل گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و کامالا هریس معاون وی؛ درحالی در کاخ سفید به مناسبت نخستین سالروز قتل جورج فلوید پذیرای خانواده وی بودند، که تاکنون اقدامی موثر نه تنها توسط آنها بلکه  از سوی دیگر روسای پیشین آمریکا در باره نژادپرستی نظام مند توام با خشونت نیروهای پلیس سفید این کشور علیه جامعه رنگین پوستان در آمریکا صورت نگرفته است.

قطعا جورج فلوید تنها و آخرین فرد از جامعه سیاهپوست آمریکا نبود که با رفتارهای خشونت آمیز نیروهای پلیس آمریکا جان خود را از دست داد، رفتارهای تبعیض آمیزی که همین نیروهای پلیس علیه جنایتکارانه ترین اقداماتی که از سوی شهروندان سفیدپوست سر میزند، روا نمی دارند.

یک نمونه از اقدام تبیعض آمیز پلیس در قبال رفتارهای جنایتکارانه افراد سفیدپوست، در مورد «دیلان روف» (Dylann Roof) نوجوان سفید پوست آمریکایی بود که در ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ با ورود به «کلیسای چارلستون» واقع در کارولینای جنوبی ۹ شهروند سیاهپوست آمریکایی که درحال عبادت بودن را به قتل رساند، پلیس با ملاطفت تمام، تنها به وی دستبند زده و او را برای انجام روند محاکمه بازداشت می کند، درحالی که برای جورج فلوید که مظنون  به داشتن یک اسکانس تقلبی ۲۰ دلاری بود به مدت ۹ دقیقه زیر زانوی پلیس سفید پوست شهر مییناپولیس ایالت مینه سوتا جان می دهد.

دیلان روف پس از قتل۹ عابد سیاهپوست در کلیسای چارلستون
با ملاطفت نیروهای پلیس بازداشت و برای حفظ جان به وی جلیقه ضد گلوله پوشاندند!

جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ به نماد عدالتخواهی و اعتراض علیه رفتارهای نژادپرستانه در بطن جامعه آمریکا شد، اما طی سالیان گذشته دیگر شهروندان سیاهپوست آمریکایی بودند که با رفتار خشونت آمیز نیروهای سفیدپوست آمریکایی جان باختند که  قتل آنها منجر به اعتراض های گسترده در این کشور شد، تنها اقداماتی که مسئولان آمریکایی دراین رابطه انجام دادند، اعزام گارد ملی برای سرکوب اعتراض های عدالتخواهانه در آمریکا بود.

سیاه پوستان آمریکایی که توسط پلیس آمریکا به قتل رسیده اند

قطعا جورج فلوید تنها و آخرین قربانی کشتار به دست پلیس نژادپرست سفیدپوست آمریکا نبود، پیش از وی نیز دیگر شهروندان سیاهپوستی با جرایمی که نمی توان برخی از آنها را جرم نامید، بدست پلیس سفیدپوست آمریکایی به قتل رسیدند، از آن جمله «فردی گری» ۲۵ ساله اهل بالتیمور، «والتر اسکات» ۵۰ ساله در «نورث چارلستون» و «اریک هریس» ۴۴ ساله اهل اوکلاهما همگی در آوریل ۲۰۱۵، «رومین بریسبون» ۳۴ ساله در دسامبر ۲۰۱۴ در فونیکس آریزونا، «تمیر رایس» ۱۲ ساله در نوامبر ۲۰۱۴ در کلیولند اوهایو و «مایکل براون» نوجوان سیاه پوست ۱۸ ساله آمریکایی در اوت ۲۰۱۴در فرگوسن ایالت میسوری از جمله شهروندان سیاه پوست آمریکایی هستند که طی سال های اخیر قربانی رفتار نژادپرستانه توام با خشونت پلیس سفید پوست آمریکا شده اند.

مایکل براون ۱۸ ساله در اوت ۲۰۱۴ در شهر فرگوسن در ایالت میسوری به ضرب گلوله پلیس سفید پوست آمریکا کشته شد. او مظنون به سرقت بود. پلیس گفته بود که این جوان یکی از دو مظنون به سرقتی بود که دقایقی پیش از کشته شدنش در آن روز اتفاق افتاده داده بود. جزئیات مرگ مایکل براون به مناقشه بین پلیس و معترضان منجر شد، دادگاه بعدها این افسر پلیس را تبرئه کرد.

'رومین بریسبون' ۳۴ ساله در دسامبر سال ۲۰۱۴ در 'فونیکس' ایالت آریزونا هدف گلوله یک پلیس سفید پوست قرار گرفت. پلیس گفته بود او به هنگام مرگ یک بطری دارو در دست داشت و به تصور پلیس وی در آن حالت مسلح به نظر آمده است.

'تمر رایس' ۱۲ ساله در ماه نوامبر ۲۰۱۴ در 'کلیولند' ایالت اوهایو پس از آن که به پلیس اطلاع داده شد که به روی تعدادی از مردم در پارک اسلحه کشیده، توسط پلیس کشته شد. بعد از مرگ این پسربچه، معلوم شد که او یک تفنگ اسباب بازی در دست داشت.

واکنش ها به رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا

«میکا خاویر جانسون» (Micah Xavier Johnson) جوان ۲۵ ساله سیاه پوست و سرباز دوره دیده و سابق ارتش آمریکا که تجربه جنگ افغانستان را داشت، در ۱۷ تیرماه ۱۳۹۵  در اعتراض به آنچه وی به نسل کشی سیاهان توسط پلیس سفید پوست آمریکا خوانده بود، در شهر دالاس ۱۲ افسر پلیس را هدف قرار داد که پنج نفر از آنها را به قتل رساند، این تیراندازی در واکنش به  کشته شدن دو شهروند سیاه پوست به دست پلیس سفید پست آمریکا در دو ایالت «مینه سوتا» و «لوییزیانا» رخ داد، نیروهای پلیس و ارتش پس از ساعات ها درگیری موفق به هدف قرار دادن وی نشدند و درنهایت با اعزام یک روبات انفجاری وی را به قتل رساندند.

میکا خاویر جانسون سرباز سابق ارتش آمریکا در جنگ افغانستان
تیرماه ۱۳۹۵ با موضع گرفتن در طبقات ساختمانی در شهر دالاس  تگزاس
به کشتار سیاهپوستان بدست پلیس سفید آمریکا واکنش مسلحانه نشان داد

هیلاری کلینتون: سیاه پوستان آمریکایی در یک روند نظام مند توسط پلیس به قتل می رسند 

در واکنش به روند ادامه دار کشتار شهروندان سیاهپوست آمریکایی بدست  پلیس سفید پوست و واقعه ای که منجر به حادثه قتل عام نیروهای پلیس در شهر دالاس آمریکا توسط یک جوان دوره دیده نظامی سیاهپوست آمریکایی رخ داد، هیلاری کلینتون در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۵ که در آن زمان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی بود  در واکنش به حادثه تیراندازی دالاس به صراحت در ویژه برنامه 'ولف بلیتزر' شبکه خبری  سی ان ان گفت: 'بسیاری از شهروندان آفریقایی- آمریکایی، درمواجه با پلیس به دلایلی کشته شدند که نمی بایست به این صورت ختم می شد.

نامزد آن زمان حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی به سی ان ان گفت: 'قطع ارتباط وحشتناکی' بین پلیس آمریکا با مردمی که قرار است از آنها محافظت کنند، وجود دارد؛ شهروندان «آفریقایی-آمریکایی» درنتیجه یک تعصب تلویحی و نظام مند به دست نیروهای پلیس آمریکا کشته می شوند.

مایکل جردن اسطوره سیاهپوست بسکتبال حرفه ای آمریکا

'مایکل جردن' اسطوره بسکتبال آمریکا در ۵ مرداد ۱۳۹۵ در برابر کشتار سیاه پوستان به دست پلیس سفید پوست آمریکا تاب نیاورده و با شکستن  سکوت خود اعلام کرد که این رفتار پلیس آمریکا، پیامدهای معکوسی که به همراه خواهد داشت.

این اسطوره  سیاهپوست بسکتبال  دهه هشتاد قرن بیستم د ر نامه ای  خطاب به تارنمای ' آن دیفیتد' (the undefeated) که تحت پوشش شبکه تلویزیونی آمریکایی (ESPN) قرار داد دارد در آنزمان نوشت: می دانم که این کشور می تواند بهتر از این باشد، بیش از این نمی توانم  سکوت اختیار کنم؛ بعنوان یک آمریکایی، پدری که پدرش را در یک اقدام خشونت آمیز از دست داد و یک سیاهپوست، با مرگ آفریقایی – آمریکایی هایی که به دست نیروهای پلیس کشته شدند، عمیقا آزرده ام.

کارشناسان و ناظران مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه که از لحظ امنیتی آمریکا را تهدید می کند، تروریست بین الملل و یا تهددهای خارجی نیست بلکه  رفتار خشونت آمیز نیروهای پلیس سفید پوست آمریکا، تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می رود.

برچسب‌ها جامعه سیاه پوستان آمریکا جرج فلوید ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه سیاه پوستان آمریکا جرج فلوید ایالات متحده آمریکا جامعه سیاه پوستان آمریکا جرج فلوید ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور پلیس سفید پوست آمریکا سیاهپوست آمریکایی سفیدپوست آمریکا سیاهپوست آمریکا پوست آمریکایی شهروندان سیاه دست پلیس سفید نیروهای پلیس پلیس آمریکا جورج فلوید خشونت آمیز توسط پلیس سیاه پوست کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی

تظاهرات علیه جنگ غزه در دانشگاه کلمبیا و تگزاس و تسری آن به دیگر دانشگاههای آمریکا، شوک سختی را به جوبایدن رئیس جمهور این کشور وارد ساخته است. وی از یک سو نسبت به موج شکل گرفته در فضاهای آموزشی آمریکا نگران بوده و از سوی دیگر، حمایت مطلق از جنایات رژیم اشغالگر قدس را بخشی از مانیفست حزبی و ذاتی خود تلقی می کند! همین مسئله سبب شده تا رئیس جمهوری آمریکا به تناقضات گفتاری روی آورده و بیش از پیش مضحکه دانشجویان این کشور و افکار عمومی دنیا شود.

به گزارش ایسنا، جوبایدن در تازه ترین واکنش خود نسبت به اعتراضات دانشجویی مدعی شده است: «من این یهودستیزی آشکار( اعتراضات دانشجویی علیه جنایات صهیونیستها در غزه ) را محکوم می کنم. چنین اعمالی هیچ جایی در دانشگاهها ندارد. با این حال از آزادی بیان در دانشگاه ها حمایت می کنم!» این سخنان پارادوسیکال و متناقض بایدن، ناظر بر جرم انگاری یهودستیزی در آمریکاست که روند قضایی -امنیتی مشخصی دارد: بر این اساس هر گونه انتقادی که علیه رژیم اشغالگر قدس و اقدامات آن در جنگ غزه مطرح شود، مصداق یهودستیزی محسوب شده و به بدترین نحو ممکن با آن برخورد می شود.در این واژه سازی وقیحانه، صهیونیسم مترادف با یهود در نظر گرفته شده و نمادها و ایده های صهیونیستی یک خط قرمز پررنگ در آمریکا به شمار می آیند.

واقعیت امر این است که بایدن، ترامپ و دیگر سیاستمداران آمریکایی، چه بخواهند یا نخواهند در مقابل حجم گسترده ای از مطالبه گری جوانان و دانشجویان کشورشان قرار گرفته است. این مطابه گری، آگاهانه و صریح بوده و ناظر بر ماهیت رژیم اشغالگر قدس و جنایاتی است که علیه ساکنان فلسطین در طول تاریخ اشغال این سرزمین مقدس مرتکب شده است. از این رو انگ یهودستیزی به دانشجویان و معترضین، نه تنها منجر به توقف این مطالبه گری غیرتمندانه نشده، بلکه دامنه آن را گسترش داده است.

در این میان اصرار دموکراتها و جمهوری خواهان آمریکا مبنی بر استمرار استراتژی ساختگی "مترادف سازی صهیونیسم ستیزی یا یهود ستیزی"، صرفا هزینه های واشنگتن را در مواجهه با آگاهی رو به رشد و تحسین برانگیز افکار عمومی و دانشجویان این کشور افزایش خواهد داد.

بایدن در طول ماههای گذشته، عامدانه چشمان خود را بر روی اعتراضات بی سابقه در آمریکا علیه نسل کشی صهیونیستها در نوار غزه بست و حتی در این کشتار جمعی( چه در سطح عملیاتی و چه سیاسی) ظرفیت کامل کشورش را در اختیار قاتلان کودکان بی دفاع فلسطینی قرار داد.

رئیس جمهور آمریکا تصور می کرد به دلیل افزایش هزینه های حقوقی و امنیتی اعتراض علیه صهیونیستها، شاهد تسری و تعمیق این تحرکات خودجوش نخواهد بود؛ اما آنچه در کالیفرنیا و تگزاس گذشت، همه پیش فرضهای مخرب ذهنی وی را به چالش کشید.

اکنون مقامات آمریکایی باید میان دوگزینه تسلیم شدن در برابر خواسته های دانشجویان ( که شامل پایان دادن به جنگ غزه و قطع روابط علمی-دانشگاهی با رژیم صهیونیستی می باشد ) و مواجهه با شرایطی به مراتب سخت تر ، یکی را انتخاب کنند. گزینه سومی در این معادله وجود ندارد.آمریکایی ها بسیار دیر به خود آمده اند...

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اوهایو
  • مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اُوهایو
  • «نمی‌توانم نفس بکشم» ٢ در خیابان‌های آمریکا
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  •  مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو
  • «نمی‌توانم نفس بکشم»٢ در خیابان‌های آمریکا + فیلم | وقتی تکنیک مرگبار گذاشتن زانو پشت گردن جان تایسون را گرفت
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی
  • دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید
  • حمایت دادستان جورجیا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین