Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@22:23:49 GMT

کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۳۲۴۵

کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد

مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را به تصویب رساندند.

خاندوزی: ما به دنبال کاهش فعالیت‌های غیرمولد و دلالی هستیم

سید احسان خاندوزی در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: با این اقدام، گام اساسی برای رونق تولید برداشته می‌شود و از سوی دیگر، جذابیت فعالیت‌های دلالی و غیرمولد کاهش می‌یابد و نقدینگی در حوزه فعالیت‌های مولد به کار گرفته می‌شود و رشد و اشتغال را در کشور به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها یک قرن است که چه قوانینی را دارند و این کار عامل مؤثری برای تشویق فعالیت‌های تولیدی و همچنین کاهش فاصله طبقاتی در کشور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که میزان نوسان و شوک قیمتی در مسکن به شکل متناوب و حتی بالاتر از تورم کشور است و این نشان‌دهنده آن است که جذابیت بازار مسکن برای فعالیت‌های دلالی و غیرمولد بسیار زیاد است و تقاضاهای کاذب باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

خاندوزی ادامه داد: ما سال‌ها منتظر بودیم تا دولت سال‌ها این لایحه را به مجلس ارائه کند اما این کار را نکرد و مجلس خودش قدم مهمی در این باره برداشت. این طرح باعث کاهش تقاضاهای کاذب و دلالی و واسطه‌گری می‌شود و همچنین بخش‌های تولیدی هم از آن منتفع می‌شوند.

وی افزود: از سوی دیگر، این طرح به تولیدکنندگان مسکن و خودرو و همچنین به اکثریت جامعه که به اندازه نیاز خود از کالاهای سرمایه‌ای بهره‌مند هستند، ضرری را وارد نمی‌کند و صرفاً این مالیات از سودگران و واسطه‌گران اخذ می‌شود.

نظری: باید با احتکار مبارزه شود

در ادامه جلسه، سید غنی نظری هم در موافقت با کلیات این طرح، گفت: همانطور که معلمان و کارمندان به محض دریافت حقوق مالیات می‌دهند، باید از دلالان و سوداگران هم مالیات گرفته شود و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور، افزایش و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است.

وی با بیان اینکه تصویب این قانون باعث جلوگیری از سوداگری و رانت‌خواری می‌شود، گفت: اگر ما به دنبال رفع مشکلات و کمک به محرومان هستیم، باید این طرح را به تصویب برسانیم و این طرح برای مبارزه با احتکار بسیار مهم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود که مردم راحت‌تر سرمایه‌گذاری کنند و همچنین این طرح یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در اصلاح ساختار بودجه است.

پورابراهیمی: دولت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را ارائه نداد

در ادامه جلسه، محمدرضا پورابراهیمی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: قطعاً اگر تقاضا برای مسکن و خودرو واقعی باشد، قیمت‌ها متعادل می‌شود اما زمانی که تقاضای سفته‌بازی و دلالی وجود دارد، هر چقدر هم که عرضه شود، باز هم کافی نیست و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی متذکر شد: از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، ما سابقه رسیدگی به موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را مورد بررسی قرار دادیم و دولت هم گفت که لایحه ارائه می‌دهد اما این کار را انجام نداد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی موضوعات دیگری از جمله اصلاح قانون بانک مرکزی و توجه به ساماندهی بانکداری را هم در دستور کار خود قرار داده و این موضوع به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک می‌کند.

نیکزاد: اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد

همچنین علی نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، درباره این طرح، گفت: اقتصاد ما بیشتر اقتصاد دلالی است درحالی‌که اقتصاد باید تولیدمحور باشد و تنها راه‌حل مشکلات ما توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب این طرح می‌تواند از فعالیت‌های دلالی و سفته‌بازی جلوگیری کند و همچنین باعث ایجاد یک پایه جدید مالیاتی می‌شود و درآمد نفتی از بودجه جدا خواهد شد.

وی گفت: طبق نظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، این طرح دو شوری می‌شود و نمایندگان می‌توانند پیشنهادات و نکات مورد نظر خود درباره جزئیات این طرح را در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس شورای اسلامی تصریح مالیات بر عایدی سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد