Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: چهار مجسمه شیر در چهارگوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در اوایل دهه 80 و حدود 18 سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان بر اساس طرح ابتدایی ساخته شده و در این میدان قرار گرفته است و از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان (گرشاسب و اژدها) برابری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شهر برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درخصوص شیرهای میدان حر، گفت: چهار مجسمه شیر در چهارگوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در اوایل دهه 80 و حدود 18 سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان برا اساس طرح ابتدایی ساخته شده و در این میدان قرار گرفته است و از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان(گرشاسب و اژدها) برابری ندارد.
ضرغامی در ادامه گفت: شیرهای اصلی میدان که همزمان با مجسمه مرکزی نصب شده بودند، اوایل انقلاب و در جریان اصلاح فیزیکی میدان برداشته و تخریب شده بودند. این مجسمه ها بر اساس همان شیر های قدیمی از طریق تکنیک قالب گیری از جنس فایبرگلاس ساخته و داخل آن برای استحکام بیشتر با بتن پر شده بود. البته به نظر میرسد همین امر( بتنی بودن داخل فایبرگلاس) باعث شده که بعد از 18 سال آسیب جدی ببینند به طوری که قابل مرمت نباشند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با بیان اینکه مجسمه‌های این 4 تا شیر به گونه ای آسیب دیده بود و در شرایطی بود که سازمان زیباسازی ناگزیر به مرمت اساسی بود، گفت: به دلیل وسعت شکستگی و آسیب دیدگی، بررسی‌های لازم توسط یک تیم متخصص در زمان کافی انجام شد. مشورت های مختلفی با افراد متخصص و هنرمندان مجسمه ساز مجرب صورت گرفت که نحوه این مرمت به بهترین شکل ممکن انتخاب شود.
به گفته ضرغامی، بر اساس بازدیدها و کارشناسی های انجام شده که این چهار مجسمه قابل استفاده و ترمیم تشخیص داده نشدند و طبق نظریه کارشناسی قرار شد که این 4 تا مجسمه از نو تولید شود که در بدو امر باز تولید یکی از آنها شروع شده است.
او با تاکید بر اینکه تکنیک در نظر گرفته شده برای تولید مجدد این مجسمه ها همان تکنیک قالبگیری است که در نیمه دهه 80 برای ساخت مجدد شیرها استفاده شده بود، ادامه داد: تکنیک قالب گیری از روی نسخه اصلی برای ساخت مجدد مجسمه ها مورد تاکید کارشناسان و مجسمه سازان قرار گرفت بنابراین مجدداً قالب گیری از روی یکی از این نسخه هایی که سلامت بیشتری داشتند توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین گفت: با توجه به نظر کارشناسی و اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژدها هم از بتن هست تصمیم گرفته شده که مجسمه های شیر ها هم در تولید جدیدشان از بتن استفاده شود تا علاوه بر ایجاد همگونی و هماهنگی بین مصالح مجسمه اصلی و مجسمه شیر ها، طول عمر مجسمه شیر ها هم افزایش یافته و در برابر فرسایش مقاوم تر باشند.
او برای رفع نگرانی علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی و میراث معنوی کشور تاکید کرد: فرآیند کارشناسی و مرمت مجسمه شیر ها با دقت و زیر نظر کارشناسان مجرب بوده و هیچ گونه تصمیم گیری غیر کارشناسی و غیر حرفه ای در این امر دخالت نداشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران مجسمه اصلی مجسمه شیر مجسمه ها شیر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سرقت مجسمه ۵ میلیاردی مرد مجسمه ساز چه بود؟

همشهری آنلاین - حوادث : چند روز قبل مردی قدم در اداره پلیس گذاشت و از سرقت مجسمه های ارزشمند خود خبر داد. وی توضیح داد: من مجسمه ساز هستم و چند روز قبل از یک نمایشگاه آثار هنری بازدید کردم که در آنجا چشمم به یک مجسمه «هیچ» افتاد. تصمیم گرفتم از آن الگو برداری کنم و مجسمه برنز بسازم با این تفاوت که دو کلمه «هیچ» کنار هم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مجسمه را ساختم که حدود ۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شد. تصمیم گرفتم چند نمونه دیگر به همین شکل بسازم و بعد نمایشگاه برپا کرده و مجسمه ها را بفروشم. نیاز به قالب های زیادی داشتم که از طریق دوستم با مردی به نام آرش آشنا شدم. آرش می گفت می تواند قالب چندین مجسمه را برایم درست کند. به این بهانه مجسمه برنز مرا گرفت و حتی مبلغی پول هم به عنوان بیعانه ساخت به حسابش واریز کردم اما چند روز گذشت و آرش دیگر مجسمه ام را برنگرداند. مدام امروز یا فردا می کرد تا اینکه ناگهان ناپدید شد. خانه اش را خالی کرده و موبایلش را پاسخ نمی دهد. من هم متوجه شدم که او نقشه سرقت مجسمه ۵ میلیاردی ام را داشته و سرم را کلاه گذاشته است.

روایت عجیب

با این شکایت پرونده ای در شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت تشکیل شد و بازپرس دستور بازداشت سارق مجسمه را صادر کرد. طولی نکشید که متهم شناسایی و دستگیر شد. بررسی ها نشان می داد که به تازگی مبلغی حدود ۳۸۰ میلیون تومان پول به حساب آرش متهم دستگیر شده، ‌واریز شده است. با این حال آرش خودش را بیگناه می دانست و گفت خودش به دام یک کلاهبردار سارق افتاده است.

وی گفت: من در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت دارم و سر رشته ای در کار قالب گیری مجسمه ها ندارم اما به دروغ نزد مرد مجسمه ساز ادعا کردم که می توانم کارش را انجام دهم. هدفم این بود که با واسطه گری، درآمدی کسب کنم. به همین دلیل مجسمه را از مرد مجسمه ساز گرفتم و سراغ فردی رفتم که در این زمینه تخصص داشت. او مجسمه را گرفت تا قالب تهیه کند اما از آن پس دیگر او را ندیدم و ناپدید شد. من خودم هم در این ماجرا رودست خورده ام.

وی در حالی چنین ادعایی مطرح کرده که شواهد نشان می دهد به احتمال زیاد مجسمه را فروخته و به همین دلیل است که مبلغ ۳۸۰ میلیون به حسابش پول واریز شده است. به نظر می رسد او با معرفی کلاهبردار خیالی قصد داشت خودش را بیگناه نشان بدهد. وی بازداشت شده و تحقیقات در این زمینه برای روشن شدن حقایق ماجرا ادامه دارد.

کد خبر 848469 برچسب‌ها سارق - سرقت مجسمه حوادث ایران

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب در دیدار معلمان: تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است (فیلم)
  • رهبر انقلاب: تبیین مصالح بنیادی از وظایف معاونت پرورشی است
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • ماجرای سرقت مجسمه ۵ میلیاردی مرد مجسمه ساز چه بود؟
  • انداختن چفیه دور گردن مجسمه جرج واشنگتن
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • فرار بوفالو عظیم الجثه از چنگال شیرهای گرسنه | ویدئو
  • فرار یک بوفالو از چنگ شیرهای گرسنه + فیلم