Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقایسه آرای روسای مجلس در اجلاسیه های اول و دوم ۱۱ دوره مجلس /حدادعادل رکوددار رأی منفی شد لاریجانی همچنان رکورددار پارلمان/تغییر سبد رأی ناطق نوری طی ۲ سال

 با رأی گیری امروز نمایندگان در صحن علنی مجلس، ترکیب هیئت رئیسه دومین سال مجلس یازدهم مشخص شد و قالیباف دومین سال ریاستش بر پارلمان را تثبیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهالی خانه ملت، ۴ بار در هر دوره از مجلس هیات رئیسه را انتخاب می کنند و انتخاب رئیس مجلس مهمترین بخش از این رقابت سالانه است. آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی دو چهره ای هستند که از مجلس اول تا مجلس یازدهم، بیشترین دوره ریاست بر مجلس را به نام خود ثبت کرده اند و بعد از آنها نیز ناطق نوری با قرار گرفتن در جایگاه ریاست مجالس چهارم و پنجم، در جایگاه دوم قرار دارد.

مهدی کروبی رئیس مجلس ششم و حدادعادل نیز به عنوان رئیس مجلس هفتم با کسب تجربه حضور در یک دوره از مجلس، در رده های بعدی هستند.
لاریجانی همچنان رکورددار است

در نگاهی مقایسه ای میان اجلاسیه اول و دوم ادوار مجلس به این نکته می توان اشاره کرد که علی لاریجانی در مجالس هشتم و دهم با کسب ۲۳۷ رای، بیشترین رأی مثبت را از نمایندگان گرفته است. از این منظر او محبوب‎ترین رئیس مجلس در یازده دوره تشکیل خانه ملت است.

رتبه بعدی از آن اکبر هاشمی رفسنجانی در قامت رئیس مجلس سوم و محمدباقر قالیباف در قامت رئیس مجلس یازدهم است، که هردوی آنها توانستند ۲۳۰ رای را به خود اختصاص دهند البته با این تفاوت که مجلس سوم به لحاظ تنوع احزاب و جریان‌های سیاسی به هیچ‌ عنوان قابل قیاس با مجلس یازدهم نیست و می‌توان گفت قالیباف در یک رای‌گیری کاملا درون حزبی و ترکیبی یکدست توانست ۲۳۰ رای بدست بیاورد.
تغییر سبد رأی ناطق نوری در فاصله دو اجلاسیه

با قیاس میان انتخابات اجلاسیه های اول و دوم در ادوار مختلف مجلس، این نکته روشن می شود که ناطق نوری در مجلس پنجم در فاصله اجلاسیه اول تا دوم، توانست ۶۵ رأی مثبت بیشتر در سبد رأیش برای پوشیدن قبای ریاست خانه ملت کسب کند. بر این اساس او رکورددار بالاترین کسب رأی در مقایسه اجلاسیه ‎های دوم و اول، در میان روسای مجالس است. پس از او هاشمی رفسنجانی در مجلس سوم قرار دارد. هاشمی رفسنجانی نیز در اجلاسیه دوم از مجلس سوم، ۴۳ رأی بیشتر نسبت به اجلاسیه اول کسب کرد.

پس از ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی، سکوی سوم در این روند مقایسه ای، به نام علی لاریجانی سند خورده است. لاریجانی در اجلاسیه دوم مجلس نهم توانست ۴۰ رای بیشتر را با خود همراه سازد و اینگونه بر آمار نمایندگان همراهش نسبت به اجلاسیه اول افزود.
قالیباف ثابت ترین رأی را داشت

و البته ناگفته نماند قالیباف تا کنون ثابت‌ترین آرا را داشته است که باز می‌توان آن را ناشی از ترکیب یکدست مجلس و توافقات درون حزبی دانست.
حدادعادل رکورددار رأی منفی

اما در این تحلیل نمی توان از چهره ای که بیشترین رأی منفی را در فاصله یکساله میان اجلاسیه اول تا اجلاسیه دوم در مجلس هفتم در پرونده کاری خود به یادگار گذاشت؛ عبور کرد. رئیس مجلس هفتم؛ غلامعلی حداد عادل با بیشترین ریزش آرا همراه شده بود. او همچنین رکوردار کسب رأی منفی از نمایندگان در اجلاسیه دوم در میان ادوار مجلس است. حداد عادل در سال اول مجلس هفتم، با ۲۲۶ رای به ریاست دست یافت. او هر چند در انتخابات سال دوم مجلس هفتم هم موفق شد ریاستش را تمدید کند، اما سبد رأیش در سال دوم کمی سبکتر شد. این ادیب سیاستمدار در اجلاسیه دوم توانست تنها ۱۶۰ نماینده را با خود همراه کند، که گویای تمدید ریاست با ۶۶ رای کمتر است./ خبرآنلاین 

 

---

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هاشمی رفسنجانی اجلاسیه دوم اجلاسیه اول مجلس یازدهم مجلس هفتم ناطق نوری رئیس مجلس مجلس سوم رأی منفی سبد رأی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، با بیان این‌که در مجلس، بحث‌های مختلفی پیرامون تعطیلی روزهای پنجشنبه و شنبه در جریان است اظهار داشت: معتقدم تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است.

بنابر روایت دانشجو، وی افزود: اگر تعطیلی به روز پنجشنبه موکول شود، ارتباطات و مراودات رسمی و غیر رسمی، ادارات، تجارت و بازرگانی کشور به مدت ۴ روز در ماه قطع خواهد شد؛ در حالی که با تعطیلی شنبه، این مدت به حداقل ۳ روز کاهش می‌یابد.

نوری قزلجه ادامه داد: در دنیای امروز بدون ارتباط با دنیا و تعامل با دیگر کشورها، رشد اقتصادی و فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل من با تعطیلی شنبه موافقم. این موضوع مورد تأیید اکثر کارشناسان نیز هست و به نفع کشور خواهد بود.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در آخر صحبت‌های خود به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: تعطیلی پنجشنبه فقط برای بخشی از کشور و برخی شرکت‌ها اعمال می‌شد و در واقع از قبل هم تعطیل بودند. اما اگر شنبه تعطیل شود، کل کشور یکسان خواهد شد و همه اعم از شرکت‌ها، ادارات دولتی و غیر دولتی، دو روز جمعه و شنبه را تعطیل خواهند کرد. این موضوع هماهنگی داخلی را نیز به وجود می‌آورد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898809

دیگر خبرها

  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود
  • از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
  • قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود
  • (ویدئو) نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد / تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است + فیلم
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه