Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر سال که می‌گذرد، بخش پژوهش دوره‌های آموزشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اهتمام به پژوهش افزایش می‌یابد و نشان می‌دهد که با وجود شیوع کرونا باید برنامه‌هایی داشته باشیم که پژوهش آسیب نبیند و فزونی یابد و در عرصه کمیت و کیفیت و دستاورد رشد کند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران که امروز (چهارشنبه) به صورت مجازی و به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند، اظهار کرد: باید بخشی از پژوهشگران دانشگاهی دوره‌های دکتری به ویژه در دانشگاه‌های استانی به شیوه‌های دیگر تامین شوند و لذا ما نمی‌توانیم به طور مرتب روی متقاضیان نامحدود دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حساب کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته وی، باید دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم و دپارتمان‌های مهندس مکانیک باید برنامه‌های جدی داشته باشند تا دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را جایگزین دوره‌های دکتری کنند و این امر اعتباراتی می‌خواهد که باید بخشی از آن توسط دانشگاه‌ها و بخشی از سوی صندوق‌ها و نهادهای حمایتی مانند بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران تامین شود یا از طریق اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد که از طریق عقد قرارداد بین دستگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تامین می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: اساتید ما باید موضوعاتی را برای پروپوزال‌ها جهت جذب پسادکتری پیشنهاد کنند که دستگاهی که بودجه را تامین می‌کند، آن موضوع را بپذیرد و هر دانشگاهی که وسیع‌تر وارد این عرصه شود، امکانات بیشتری جذب خواهد کرد.

وی افزود: دانشگاه دولتی داریم که سرانه جذب اعتباراتش از طریق عقد قرارداد زیر یک میلیون تومان است و دانشگاه دولتی دیگری نیز داریم که ۸۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته است و این تفاوت فاحش میان دانشگاه‌ها قابل قبول نیست.

دکتر رحیمی به بحث مهارت‌آموزی در رشته‌های فنی و به خصوص مهندسی مکانیک اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما کمک کردن به بالا بردن قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است در این سه، چهار سال گذشته با ایجاد مراکز مهارت‌آموزی و ایجاد مراکز کارآفرینی این آمادگی ایجاد شده که اگر انجمن‌ها برای مهارت‌آموزی برنامه‌های مناسبی دارند، این برنامه‌ها را برای ما بفرستند. در هر حال باید بدانیم که انجام تحقیقات قابل چاپ در مجلات بین‌المللی و داخلی همیشه جایگاه ویژه خود را دارد و یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه ها همین چاپ مقالات بین‌المللی است

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر آن است که دانشگاه‌ها در گسترش و تقویت ارتباط با صنعت بکوشند. ارتباط با صنعت دو بخش دارد؛ بخش اول گرفتن پروژه مبتنی با نیاز صنایع و بخش دوم حضور اساتید در صنایع مختلف برای برنامه‌ریزی بهتر تا مدیریت بهتری انجام شود که در این راه با کمک از سامانه "ساتع" برای جذب ۴۰ درصد اعتبارات دستگاه‌ها و سامانه "سمات" که مربوط به یک درصد می‌شود می‌توان برنامه‌ریزی کرد. رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک از چند رشته اول دانشگاهی است که در حوزه توسعه فناوری خیلی نقش دارد و مشارکت مهندسان مکانیک در حوزه فناوری باید مشارکتی اثرگذار باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارك علم و فناوري مراکز رشد معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم دوره های دکتری دانشگاه ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۴۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی پیش از ظهر شنبه در جلسه با شورای معاونین، رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های تابعه قضائی استان اظهار کرد: مدیران قضائی استان در سال جاری باید حضور پررنگ‌تری در میان مردم داشته باشند و درخواست‌های حقوقی و قضائی آنها را رسیدگی کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به جهش تولید با مشارکت مردم افزود: مسؤولان قضائی استان باید در جهت تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحدها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: سند تحول قضائی و اجرای برنامه‌های عملیاتی قوه قضائیه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیت‌های دستگاه قضائی استان در سال جدید باشد و با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی مدون، این برنامه در دادگستری استان اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان بر تکریم مراجعین به دستگاه قضائی تاکید و تصریح کرد: یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است.

حجت‌الاسلام حسینی خطاب به رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضائی استان بر تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص تاکید کرد و افزود: قضات باید در صدور قرار تأمین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ضروری است تا در سال جاری قضات در جهت مختومه کردن پرونده‌های قضائی توأم با اتقان آرا تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری کردستان بر استفاده بیشتر از ظرفیت صلح یاران در جهت ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضائی تاکید کرد و افزود: مدیران قضائی استان در سال جاری باید حضور پررنگ‌تری در میان مردم داشته باشند و بصورت مستمر ضمن حضور در مساجد و اماکن مذهبی، درخواستهای حقوقی و قضائی آنها را رسیدگی کنند.

در این جلسه، اعضای شورای معاونین دادگستری استان و رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضائی تابعه استان به بیان برنامه‌های حوزه‌های تحت تصدی خود پرداختند و مصوباتی به تصویب رئیس کل دادگستری استان کردستان رسید.

کد خبر 6089790

دیگر خبرها

  • ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در استیج اینوتکس بررسی می شود
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • گلایه از وضعیت شتاب‌دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می‌کند
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان