Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در هجدهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با بیان اینکه بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بحث دیرینه‌ای است، اظهار داشت: در چند سال اخیر به همت دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این راستا خوشبختانه اقدامات بسیار خوب و موثری صورت گرفته او دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام آمارهای حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت بیانگر رشد قابل توجه در این حوزه می‌باشد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه حجم مبالغ قراردادهای بیرونی دانشگاه‌ها هر سال رو به افزایش است. در همین زمینه دو شاخص بسیار مهم در ارزیابی فعالیت دانشگاه‌ها یعنی سرانه تعداد طرح‌ها به نسبت تعداد هیئت علمی دانشگاه و همچنین مبلغ قراردادهای بیرونی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه‌ها نیز باید توجه بیشتری به انجام تحقیقات بیرونی داشته باشند.

رحیمی در ادامه گفت: خوشبختانه ما امروز شاهد این هستیم که برخی دانشگاه‌ها در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند، برای مثال دانشگاهی داریم که سرانه عقد قرارداد آن ۸۰۰ میلیون تومان بوده و یا پژوهشگاهی داریم که سرانه قراردادهای بیرونی آن نزدیک به یک میلیارد تومان می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: همچنین دانشگاه‌ها باید بر روی طرح‌های کلان درازمدت توجه ویژه‌ای داشته باشند. خوشبختانه در این زمینه هم فعالیت‌هایی آغاز شده است. یکی از مهم‌ترین قراردادها در این زمینه طی سال جاری قرارداد بین وزارت نفت و ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه برای احیاء چاه‌های نفتی بوده است که اقدام بسیار بزرگ و بی‌سابقه به شمار می‌آید. خوشبختانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در این زمینه مسیر خوبی را طی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این دانشگاه‌ها با تاسیس مراکز مهارت‌آموزی و برگزاری دوره‌های مهارتی، تاسیس مراکز نوآوری و خلاقیت، تاسیس مراکز رشد واحدهای فناور و با مشارکت در تاسیس و گسترش پارک‌های علم و فناوری نقش بسیار مهمی در توسعه و تقویت زیست بوم توسعه فناوری کشور ایفا می‌کنند. از تمامی جامعه دانشگاهی به خصوص دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰ با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

رحیمی درخصوص ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تاکید کرد: توجه به ماموریت‌های تخصصی از سوی دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت علوم در سال‌های اخیر بوده است. دانشگاه‌ها در هر استان باید ماموریت‌های اصلی و تخصصی خود را تقویت کنند. مقدمه ماموریت‌گرایی تنظیم ساماندهی رشته‌ها و گروه‌های علمی است ولی اصل ماموریت گرایی تمرکز بر قوت‌های خاص در جهت پاسخگویی به نیازهای مشخص دانشگاهی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان عنوان کرد: توجه به مزیت‌های استانی از سوی دانشگاه‌ها از موضوعات مهم دیگری است که در وزارت علوم صورت پذیرفته است. دانشگاه‌های ما در مناطق مختلف کشور واقع شده‌اند لذا مزیت‌های مناطق مختلف کشور باید شناسایی شوند و دانشگاه‌ها در هر استان باید این مزیت‌ها را در برنامه‌های تحقیقاتی، توسعه فناوری و ارتباط با صنایع در نظر داشته باشد. فعالیت‌های دانشگاه‌ها باید به سمت تقویت و بهره‌گیری از این مزیت‌ها سوق پیدا کند تا در نهایت شاهد توسعه اقتصادی کشور باشیم.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر توجهات زیادی به ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه شده و گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است. یکی از راه‌های بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه ساماندهی نیازها و اولویت‌های پژوهشی صنایع و شرکت‌ها و همچنین آگاه کردن جامعه دانشگاهی از این نیازها می‌باشد. لذا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اقدام به راه‌اندازی بخشی با عنوان نیازها و اولویت‌های پژوهشی صنعتی و کاربردی در سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه (ساجد) کرده است.

در این سامانه صنایع، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با مراجعه به سامانه ساجد به نشانی https://sajed.msrt.ir نیازها و اولویت‌های خود را در این سامانه ثبت کرده و به اطلاع جامعه دانشگاهی کشور برسانند. علاقه‌مندان برای ثبت نیازها و اولویت‌های پژوهشی صنعتی و کاربردی و همچنین اطلاع از نیازها و اولویت‌های پژوهشی صنعتی و کاربردی صنایع، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی به سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه (ساجد) می‌توانند به نشانی الکترونیکی https://sajed.msrt.ir مراجعه کنند.

کد خبر 5221227 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری وزارت علوم غلامحسین رحیمی ارتباط دانشگاه با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری قطعی برق مصاحبه دکتری دانشگاه های علوم پزشکی غلامحسین رحیمی محمد مهدی طهرانچی دوره دکتری دانشگاه ها دانشجویان دانشگاه خوارزمی دانشگاه شهید بهشتی اتریش جامعه و صنعت دانشگاه ها پژوهشگاه ها وزارت علوم مزیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام گفت: ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف و بازاریان در راستای بیمه جامعه هدف اصناف، دوسویه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، علی اشرف تابانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت‌_ در نشست اعضای کمیته برنامه‌ریزی دوره‌های یادگیری (دیتا) که با هیئت رئیسه اتاق اصناف استان ایلام برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط سازمان تأمین اجتماعی با اصناف و بازاریان در راستای بیمه جامعه هدف اصناف دوسویه بوده است.

وی با بیان اینکه انتظار سازمان تأمین اجتماعی از اصناف پرداخت به موقع حق بیمه اعضا و کارکنان است، افزود: اصناف با برنامه‌ریزی منسجم و آموزش زیر مجموعه‌های خود می‌تواند به خیلی از مشکلات حوزه غلبه کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان ایلام با اشاره به آموزش جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی برای بهبود وضعیت مزایا، حق و حقوق آینده کاری خود، خاطرنشان کرد: پرداخت به موقع حق بیمه صنوف می‌تواند در رفع مشکلات در حوزه بیمه‌ای راهگشا باشد.

اشرف تابانی با اشاره به جایگاه آموزش و آگاهی‌بخشی نسبت به جامعه هدف، گفت: در طرح فراگیر کسی که ارتباط کار فرمایی ندارد می‌تواند نسبت به بیمه خود اقدام کند.

وی با بیان اینکه نرخ و مبالغ و تعهدات تأمین اجتماعی در طرح بیمه اصناف مشخص شده است، ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلی نظام و شعار رهبر انقلاب اسلامی و حمایت از تولید، تأمین اجتماعی نسبت به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌کند.

کد خبر 748837

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • سه اداره‌کل سمنان در پذیرش درخواست‌های مردمی سفر رییس‌جمهور رکورد زدند