Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@06:02:53 GMT

کشف لاشه یک حیوان کمیاب در ساحل خزر

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۴۵۵۳

کشف لاشه یک حیوان کمیاب در ساحل خزر

به گزارش تابناک، علی علیزاده اظهار کرد: طی تماس تلفنی در خصوص تلف شدن فک خزری در سواحل ایزدشهر ماموران حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شدند و لاشه این گونه کمیاب را پس از جستجو پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه این فک خزری جز گونه‌هایی که در لیست سیاه قرار گرفته و در معرض انقراض قرار دارد،تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد این گونه از بین رفته و تنها ۱۰ درصد و حتی شاید کمتر از آن باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشف لاشه یک حیوان کمیاب در ساحل خزر

کارشناس حافظت محیط زیست شهرستان نور با بیان اینکه مردم روسیه از گوشت فک خزری برای خوردن استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه شکار بی رویه در روسیه باعث می شود تا این گونه ارزشمند در فصل بهار، تابستان و پاییز فرار کند و به سمت سواحل دریای خزر پناهنده شود.

علیزاده ادامه داد: آلودگی میکروبی شدید دریای خزر حاصل پسماند های صنعتی، کشاورزی، فاضلاب های خانگی و همچنین برخورد با قایق ها، کشتی‌ها، افتادن در دام و تورهای صیادان می تواند از دلایل مختلف تلف شدن فک خزری محسوب شود.

وی بیان کرد: لاشه فک خزری پیدا شده به اداره کل حفاظت محیط زیست جهن کالبدشکافی توسط دامپزشک استان ارسال می شود تا دلیل تلف شدن این حیوان مورد بررسی قرار گیرد.

کارشناس حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به اینکه باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری صورت گرفته شود، گفت: از همشهریان می خواهیم با توجه به اینکه این گونه ارزشمند در حال انقراض است در صورت مشاهده فک خزری در ساحل حتی به صورت زخمی هر چه سریعتر محیط زیست را در جریان قرار دهند تا شاید بتوان از مرگ آن ها جلوگیری کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 غزه شورای نگهبان قطعی برق نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساحل خزر شهرستان نور فک خزری انتخابات 1400 غزه شورای نگهبان قطعی برق نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محیط زیست فک خزری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۴۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه

به گزارش تابناک، سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت‌شدۀ سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف پور اظهار داشت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

گفتنی است: منطقه حفاظت‌شدۀ سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و ۶ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال جاری ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
 

دیگر خبرها

  • کشف سلاح عجیب از شکارچیان حیات وحش/ عکس
  • هشت شکارچی متخلف در گچساران دستگیر شدند
  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد