Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:58:07 GMT

تولید را از تنگناهای دستگاه‌های بیرونی نجات دهیم

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۴۸۹۷

تولید را از تنگناهای دستگاه‌های بیرونی نجات دهیم

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» درباره مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه در مورد مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید، افزود: برای برطرف کردن موانع، ابتدا باید موانع شناخته شود و بر همین اصل، وزارت صنعت در ابتدای سال و در قالب برگزاری یک نظرسنجی از بخش خصوصی، اقدام به احصاء موانع در حوزه تولید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه‌داد: بر اساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، بی‌ثباتی اقتصادی، تورم بالا و نبود نقدینگی به عنوان سه مانع اصلی و مهم شناسایی شدند؛ عواملی مانند تحریم‌ها، ارز دونرخی، جذابیت بیشتر در سایر بازارها (نسبت به حوزه تولید)، تغییرات‌ مقررات ارزی و عدم ورود سرمایه جدید به بخش تولید از دیگر مواردی بود که در نظرسنجی به عنوان مانع اعلام شدند.

به گفته زرندی، بررسی‌های انجام شده روی نتایج نظرسنجی انجام شده، بخش‌های مختلفی مانند بانک مرکزی، مالیات، سازمان تامین اجتماعی، حفاظت محیط زیست، پالایش و پخش فرآورده‌، منابع طبیعی، غذا و دارو، منابع آب، توانیر و گاز به عنوان دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط با چالش‌های و مسائل حوزه تولید شناخته شدند که بیشترین نیاز را به بازنگری فرآیندها در حوزه تولید دارند.

وی گفت: در حوزه اختیارات وزارت صنعت نیز زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، فرآیند صدور مجوز ، رفع موانع صادرات و واردات، سهمیه‌بندی‌ها و تخصیص ارز به کالاها مواردی بود که از نظر فعالان حوزه تولید نیاز به اصلاح دارند.

نیازهای بخش خصوصی مرتبط با وزارت صنعت

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در ادامه، مقررات‌زدایی، ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، تفکیک بخش تولید از بازرگانی، تفویض اختیار به تشکل‌ها، اصلاح ساختار فعلی وزارتخانه و ارائه اولویت‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان درخواست‌های بخش خصوصی از وزارت صنعت اعلام کرد.

وی افزود: سه جهت‌گیری اصلی برای استفاده از ظرفیت جامعه در تولید شامل مشارکت مردم در اداره امور تولید، سرمایه‌گذاری خرد و خرید کالای ساخت داخل باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسوول به تدوین بسته مرتبط با حمایت و مانع‌زدایی از تولید در سه سطح وزاتخانه، دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: این پیشنهادات شامل دو بخش داخل وزارتخانه و خارج از وزارتخانه هستند که برای داخل وزارت تدوین برنامه سال ۱۴۰۰ و تشکیل کارگروه بهبود فضای کسب و کار انجام شد و برای خارج از وزارتخانه دو بسته پیشنهادی در سطح دولت و مجلس و همچنین بسته رویه‌ها و مقررات محل صدور مجوزها در وزارت صنعت در سطح هیات مقررات‌زدایی تدوین شد.

برنامه‌های وزارت صنعت در ۷ محور اصلی

معاون وزیر صنعت همچنین از طراحی ۴۰ برنامه در قالب هفت محور خبر داد و تصریح کرد: وزارت صنعت برای سال جاری ۶ برنامه در حوزه مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی، چهار برنامه در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله تکمیل زنجیره‌های ارزش معدن و احیای معادن کوچک ، ۱۳ برنامه در حوزه توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل از جمله استفاده از ظرفیت‌های خالی، چهار برنامه در حوزه توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان، پنج برنامه در حوزه مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، سه برنامه در حوزه بهبود فضای کسب و کار و پنج برنامه در حوزه تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری در دستور کار دارد که همگی پروژه‌های مشخص و زمان‌بندی شده هستند.

اقدامات درون‌سازمانی وزارت صنعت

وی در ادامه از اجرای برنامه‌ها و اصلاح فرآیندها در داخل وزارتخانه خبر داد و تاکید کرد: برای این کار، به تفکیک حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی، در سطح نخست گلوگاه‌های بهبود فضای کسب و کار شناسایی شد، گام دوم تدوین بسته گلوگاه های داخل وزارت صنعت و در مرحله سوم برگزاری جلسات کارشناسی و بعد از آن طرح در جلسات نهایی بهبود فضای کسب و کار و در نهایت ابلاغ مصوبه‌ها توسط وزیر صنعت انجام شد.

تفویض اختیار و حذف کارتابل فنی از ستاد، حل شدن مساله تیک صادراتی در حوزه معادن، استفاده از ظرفیت بورس، حوزه عوارض، دستورالعمل رمزارزها و تسهیل صدور مجوزها، مسائل مربوط به شهرک‌ها و سهمیه‌ پتروشیمی از جمله مواردی بود که زرندی به عنوان اقدامات درون‌سازمانی از آن‌ها یاد کرد که ۱۰ ابلاغیه‌ نیز در این راستا تدوین و برخی از آن‌ها ابلاغ شده است.

پیگیری مسائل برون‌سازمانی

وی با بیان اینکه وزارتخانه آمادگی دریافت نظرات بخش خصوصی و اصلاح و تغییر در فرآیندهایی که در چارچوب اختیاراتش باشد را دارد، گفت: در زمینه مسائل مربوط به خارج از سازمان هم کارهایی از سال گذشته انجام شد و در کارگروه جهش، در سطح معاون اول، در حوزه تأمین اجتماعی، مالیات و گمرک موضوعات را مطرح کردیم.

به گفته این مقام مسوول، در سال ۱۴۰۰ نیز مقرر شد پیشنهادات وزارت صنعت در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود که نخستین پیشنهادات در حوزه‌های بانک، بازار سرمایه، مالیات، تامین اجتماعی، مواد اولیه، گمرک زیرساخت‌های تولیدی، سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار مطرح شد و همزمان بسته پیشنهادی مربوط به مجلس و تنقیح قوانین و بسته هیئت مقررات زدایی نیز پیگیری شد.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه محور محیط زیست به قانون هوای پاک اشاره دارد، بیان‌داشت: در این زمینه توانستیم به نفع تولید، اصلاحیه‌ای را مصوب کنیم؛ محیط زیست محور اصلی فعالیت‌های ماست ما موضوع توسعه پایدار را جدی می‌گیریم اما باید توجه داشت نمی‌توان امروز با مدل سه دهه قبل تولید را کنترل و مدیریت کرد.

ضرورت بازنگری در سیستم تولید و نظام اداری مرتبط با آن

وی در پایان از نهایی شدن بسته‌ پیشنهادی در ستاد اقتصادی دولت خبر داد و با اشاره به شکل‌گیری هماهنگی‌ها در حوزه‌های مختلف بانک مرکزی، مالیات، تامین اجتماعی و گمرک افزود: اقداماتی که انجام شده است گره‌های زیادی را حل می‌کند، اما سیستم تولید و نظام اداری مرتبط با آن یک طراحی دوباره لازم دارد.

برچسب‌ها سازمان تامین اجتماعی سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها سعید زرندی وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید مقام معظم رهبری جهش تولید بانک مرکزی پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سعید زرندی سازمان تامین اجتماعی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سعید زرندی وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید مقام معظم رهبری جهش تولید بانک مرکزی اخبار کنکور بهبود فضای کسب و کار برنامه در حوزه تامین اجتماعی وزارت صنعت سرمایه گذاری داخل وزارت حوزه تولید مانع زدایی بخش خصوصی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای لرستان هر چه سریع‌تر مشخص شود
  • اختلاف دو وزارتخانه بر سر تغییر نام استقلال
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه