Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@11:47:47 GMT

۱۶ خوراکی خوشمزه که ضد درد و مسکن هستند

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۵۰۴۷

۱۶ خوراکی خوشمزه که ضد درد و مسکن هستند

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی همیشه با التهاب همراه هستند. معمولا یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای رفع التهاب، همان استفاده از داروهای غیراستروئیدی است. استفاده از این داروها در رفع التهاب مفید است، اما دارای عوارض جانبی بوده و می‌توانند سبب تحریک معده و یا زخم معده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان برخی از اقلام خوراکی و میوه‌ها و سبزیجات حاوی خواص ضد التهابی و ضد درد و در واقع مسکن هستند.

ماهی: ماهی‌های روغنی به علاوه دانه کدو تنبل، روغن زیتون، روغن کانولا و ... حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که یک عامل ضد التهابی قوی است. این اسیدهای چرب به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می‌کند و در برخی موارد مانند داروها درد را تسکین می‌بخشد. اسیدهای چرب امگا ۳ عملکرد سیستم گوارشی را نیز بهبود می‌بخشد.

زنجبیل: ماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش می‌دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا ۲ قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می‌شود.

جوی دو سر: آندومتریوزیس هنگامی رخ می‌دهد که جداره های ریز رحم کنده می‌شود و خارج از رحم رشد می‌کند. به گفته محققان، این سلول‌های مهاجر دوران قاعدگی را در برخی زنان به دوران زجرآوری تبدیل می‌کند و به حدی التهاب ایجاد می‌کند که فرد درد بسیار شدید دارد. رژیم غذایی غنی از جو دو سر طی ۶ ماه این درد را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. با خوردن روزی یک پیمانه جو دو سر می‌توان از این درد رهایی پیدا کرد.

گیلاس: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر ۴ زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست. آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می‌دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و ۱۰ برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادکننده التهاب در بافت‌ها را متوقف می‌کند و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می‌شود. مصرف روزی ۲۰ گیلاس برای برطرف شدن درد، توصیه می‌شود.

زردچوبه: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می‌دهد. کورکومین، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف می‌کند. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.

روغن زیتون: محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده اند که یک ماده شیمیایی در روغن زیتون به نام اولئوکانتال منجر به مهار آنزیم التهابی شده و درست مانند ایبوپروفن عمل می‌کند. این ماده همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد.

آناناس: بروملین، آنزیم موجود در این میوه گرمسیری منجر به کاهش میزان التهاب شده و دردهای ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه تورم ناشی از سندرم تونل مچ دست را نیز در بیماران مبتلا کاهش می‌دهد.

سیب: جای تعجب نیست که پزشکان توصیه به مصرف روزانه یک عدد سیب می‌کنند چون حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که خاصیت ضد التهابی دارد.

آجیل و دانه‌ها: غذاهای سرشار از تریپتوفان، اسید آمینه ایی که ممکن است منجر به کاهش درد شود، عبارتند از فندق، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، محصولات لبنی، سویا، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، برنج، لوبیا و عدس.

اسفناج: سبزیجات با برگ تیره مانند کلم، چغندر و اسفناج، حاوی کاروتنوئیدها و رنگدانه‌های گیاهی برای کاهش میزان التهاب و درد ناشی از آن هستند.

۷ خاصیت شگفت‌انگیز اسفناج | این سبزی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

شکلات تیره: شکلات تیره نیز حاوی مواد شیمیایی برای کمک به مبارزه با التهاب است. مطالعات محققان ایتالیایی نشان می‌دهد که مصرف شکلات تیره می‌تواند در کاهش التهاباتی که به بیماری‌ های قلبی عروقی منجر می‌شود موثر باشد.

برنج قهوه‌ای: این نوع برنج به همراه دیگر غلات کامل برای مبارزه با درد ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر مفید هستند. غلات سبوس‌دار منبع خوبی از منیزیم است که به نظر می‌رسد منجر به کاهش دفعات میگرن، کمک به آرامش اعصاب، بهبود وضعیت عروق خونی و عضلات می‌شوند. مصرف منظم برنج قهوه‌ای از افزایش وزن که خود عامل بروز التهاب است، پیشگیری می‌کند.

انگور: حاوی رسوراترول است، که برای کاهش التهاب درست مانند آسپرین عمل می‌کند البته بدون تحریک معده، انگور همچنین سرشار از مواد مغذی برای کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها است.

زغال اخته: محققان دانشگاه هاروارد نشان داده‌اند، زنانی که روزانه ۱۰ اونس آب ذغال اخته می‌نوشند، ۴۲ درصد کمتر از سایرین دچار التهاب و عفونت مثانه می‌شوند. زغال‌ اخته به دفع سموم و چربی‌هایی که در بافت‌های بدن تجمع می‌کنند ‌یاری می‌رساند. تجمع سموم و چربی‌ها در بافت‌های بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب می‌شود.

چای سبز، سیاه و سفید: سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئید است که منجر به کاهش خسارت سلولی در مبتلایان به آرتریت می‌شود.

کلم بروکلی: این سبزی حاوی گلوتاتیون است؛ یک آنتی اکسیدان که منجر به محافظت در برابر آرتریت می‌شود. دیگر سبزیجات حاوی گلوتاتیون عبارتند از: مارچوبه، کلم، گل کلم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آووکادو، گریپ فروت، پرتقال، هلو، هندوانه.

منبع: health ترجمه از ایرنا

کد خبر 603652 برچسب‌ها بیماری - درد تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری درد تغذیه سالم تغذیه منجر به کاهش کاهش می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!

ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فست‌فودها و در نهایت عوارض بی‌شمار استفاده از این خوشمزه‌های مضر سخن گفت.

آرزو کاوه‌ئی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فست‌فودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگی‌هایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فست‌فودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد.

وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فست‌فودها در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه فست‌فودها فیبر بسیار کمی دارند در حالی‌که فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فست‌فودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فست‌فودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد می‌شود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فست‌فود لذت و رضایتی کسب می‌کند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی می‌شود.

کاوه‌ئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها سبب بیماری‌های گوارشی می‌شود، مطرح کرد: نوشابه‌ای که در کنار فست‌فود استفاده می‌شود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فست‌فود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری می‌شود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فست‌فودها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فست‌فودها سبب می‌شود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعده‌های غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیاده‌روی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فست‌فودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل می‌کند، از طرفی نوشابه‌ای مصرفی در کنار فست‌فود، سبب کمبود کلسیم می‌شود.

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه به علت آن‌که اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فست‌فودها استفاده می‌شود، ویتامین C نمی‌تواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فست‌فودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده می‌شود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فست‌فودی که در منزل تهیه و طبخ می‌شود نیز به اندازه فست‌فودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فست‌فود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوس‌دار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیب‌زمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فست‌فودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو  و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!