Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@10:24:07 GMT

«سیده زهره برقعی» مدیر جامعه‌الزهرا(س) شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۵۷۳۵

«سیده زهره برقعی» مدیر جامعه‌الزهرا(س) شد

مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تنفیذ حکم مدیریت به «سیده زهره برقعی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام امروز (چهارشنبه، 5 خرداد) با حضور نمایندگان بیوت مراجع عظام، علما، فضلا، اساتید و شخصیت های حوزوی و مسئولان استانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی، رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر سابق جامعه الزهرا علیهاالسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی، سرپرست و عضو هیأت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام و خانم سیده زهره برقعی مدیر جدید جامعه الزهرا علیهاالسلام به سخنرانی پرداختند.

 

در ابتدای مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسن ربانی»، رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام، طی سخنانی اظهار داشت: ظرفیت شناسی مدیریتی زنان بر اساس آموزه های دینی و در چارچوب ارزش های دینی در جمهوری اسلامی و حوزه ها کم و بیش مورد غفلت قرار گرفته است .

 

رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: مدیریت بر مبنای اخلاق و عاطفه در کنار سایر مولفه های مدیریتی یک امر بسیار مهم و انسانی و اسلامی است و بعد عاطفی در خواهران به مراتب قابل توجه تر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی تصریح کرد: محور دیگر در تاریخ اسلام، نقاط عطف نقش آفرینی زنان در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه علم و دانش درخشان است؛ همچنین مولفه تربیت نیرو در تمدن اسلامی و تمدن سازی عامل تعیین کنده است و ظرفیت زنان در این عرصه با مردان قابل توجه تر است.

 

وی تأکید کرد: بر این اساس باید به جامعه الزهرا علیهاالسلام تبریک گفت که بر اساس این نگاه متعالی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و همکاری شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران و هیئت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام امروز یکی از فرهیختگان جامعه الزهرا علیهاالسلام که بانویی عالم و انقلابی است، وارد این عرصه می‌شود و قدم دیگری در خدمت و ارتقا و رشد این مجموعه فخیمه جامعه الزهرا علیهاالسلام خواهد بود.  

 

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی و حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی، بیان داشت: امروز عرصه جدید و نقطه عطفی در جامعه الزهرا علیهاالسلام فراهم شده است.

 

در ادامه، آیت‌الله «مرتضی مقتدایی» به فرایند انتخاب سرکار خانم برقعی به عنوان مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، اظهار داشت: در ملاقاتی که با حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفت و گزارشی از عملکرد، پیشرفت‌ها، ارتقای علمی و توسعه‌های حوزه‌های علمیه خواهران و مسئولیت‌هایی که به عهده بانوان طلبه در استان‌های مختلف گذاشته شده و موفق بودند، ارائه شد.

 

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: در این جلسه مطرح شد که ترجیح رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر این است که مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام به عهده یک خانم باشد، بر همین اساس، طی جلسات شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و هیأت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام، گزینه‌هایی مطرح شد و طی توافق نهایی، سرکار خانم سیده زهره برقعی به عنوان مدیر پیشنهادی انتخاب و به دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی معرفی شد که مورد تأیید قرار گرفت.

 

وی با اشاره به سوابق علمی و اجرایی خانم برقعی، گفت: خانم برقعی از نظر علمی از جمله فضلای حوزه علمیه خواهران است و در علوم سطح حوزه و دانشگاه رتبه بالایی دارد، همچنین در عرصه مدیریت و مسئولیت‌هایی که داشته، سوابق ارزنده ای در عملکرد ایشان منعکس شده و از نظر دیانت و تقوا هم مورد تأیید است.

 

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: خانم برقعی معتقدند مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام مسئولیت بسیار سنگینی است و سخن ایشان برای من خرسندکننده بود که ارزش و اهمیت کار را می‌شناسد، شورا حمایت های خود را در این مسیر خواهد داشت.

 

وی به برنامه های مدیریت جدید جامعه الزهرا علیهاالسلام در راه اندازی اتاق فکر و استفاده از ظرفیت های این مجموعه در پیشبرد فعالیت ها اشاره کرد و در ادامه بیان داشت:  جامعه الزهرا علیهاالسلام به دست مبارک حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه تأسیس شد، حضرت امام پس از انقلاب اسلامی وقتی دیدند که خواهران دوشادوش مردان فعالیت و مبارزه می‌کنند، دستور راه اندازی حوزه علمیه خواهران را دادند.

 

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) برای تأسیس حوزه علمیه خواهران، هیأت مؤسس از جمله آیات عظام مشکینی، فاضل لنکرانی، جنتی، شرعی و غیره را مأمور کرد تا جامعه الزهرا علیهاالسلام را تأسیس کنند، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هم چون می‌دانند که این نهال به دست امام غرس شده است، خود را صاحب نظر می‌دانند و نظارت مستقیم بر جامعه الزهرا علیهاالسلام داشته و دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد دیانی» از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی با بیان اینکه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران نقش زیادی در راهبری کلان جامعه الزهرا علیهاالسلام دارد، عنوان کرد: انتخاب خانم برای مدیریت این مجموعه یک تصیم انقلابی و درست بود که امید است شاهد برکات و دستاوردهای آن باشیم.  

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی به سابقه علمی و مدیریتی خانم برقعی اشاره کرد و یادآور شد: خانم برقعی از طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام بودند و در سال 1363 که جامعه الزهرا علیهاالسلام به فرمان حضرت امام خمینی(ره) راه اندازی شد، از مکتب امام علی علیه‌السلام وارد این مؤسسه شدند.

 

سرپرست و عضو هیأت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: خانم برقعی از اساتید توانمند جامعه الزهرا علیهاالسلام بود و در طول این سال ها مسئولیت های مدیریتی در بخش های مختلف داشت، از جمله مدیر آموزش، مدیر پژوهش، مدیر ستاد اساتید، موسس گروه استعدادهای درخشان و غیره بودند، ایشان اهداف را می شناسد و می‌تواند مسیر را به درستی پیش ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی با توصیه به خانم برقعی مبنی بر اینکه کار را جدی بگیرد و با تمام توان به میدان بیاید، تأکید کرد: در این مسیر باید به هدف ها توجه بیشتری شود و آموزش، پژوهش و تربیت دینی و انقلابی طلاب مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی تأکید کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام جایگاه بلند و رفیعی دارد که برای اعتلای این مرکز که به نام حضرت زهرا علیهاالسلام است، باید تلاش کنیم تا بتوانیم در آینده نزدیک به نحو متعالی به اهداف بلند آن برسیم و در قله ها قرار بگیریم.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمود مدنی» طی سخنانی با اشاره به سنت تحویل الهی در نظام هستی، تصریح کرد: امروز  جایگاه مدیریت را به سیده جلیله ای واگذار می کنیم که امید است آغاز یک مسیر جدید در جامعه الزهرا علیهاالسلام باشد.

 

مدیر پیشین جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: ستون فقرات علمی جامعه الزهرا علیهاالسلام در پرتو مدیریت جدید محفوظ خواهند ماند، اما همه باید به توفیق ایشان در این مجموعه کمک کنیم.

 

وی در ادامه به بخشی از فعالیت های جامعه الزهرا علیهاالسلام در طول چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: در بخش آموزش، ساختار و تشکیلات گروه های علمی مشخص و تصویب شد، آیین نامه اساتید ثابت را تدوین کردیم و دبیران گروه های علمی تثبیت شدند و مسئله مهم تربیت مدرس که می‌تواند پایگاهی برای تقویت حوزه علمیه خواهران باشد، در دستور کار قرار گرفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی افزود: در بخش پژوهش، ساختار، اساسنامه و آیین نامه پژوهشگاه مصوب شد، امروز در جامعه الزهرا علیهاالسلام چندین نشریه پژوهشی، علمی تخصصی، علمی ترویجی و مجلات داخلی منتشر می‌شود که سرمایه عظیمی هستند.

 

وی با اشاره به درخشش پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام در جشنواره ها و همایش های علمی پژوهشی، تصریح کرد: در طول این چند سال اخیر، دوره های تربیت محقق، تربیت تدوینگر کتب درسی، تربیت مبلغ، تربیت مشاور، پاسخگو به مسائل شرعی برگزار شد که باید ادامه پیدا کند تا نیازهای جامعه را مرتفع کند.

 

وی یادآور شد: دوره های کوتاه مدت برای داخل و خارج از کشور برنامه ریزی شد. اداره امور نخبگان تأسیس شد، دانشکده هدی تقویت شد و امروز می‌تواند به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی به صورت تک جنسیتی و قابل ارائه به مجامع بین المللی تبدیل شود.

 

وی  با بیان اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام یک واحد آموزشی نیست و کانون همه فعالیت های آموزشی، پژوهشی، تربیتی، تبلیغی و فرهنگی است، تأکید کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام مجموعه ای است که یک بخش آن آموزش و یک بخش آن پژوهش است، این مؤسسه بیش از 50 هزار فارغ التحصیل و10 هزار طلبه بین الملل داشته است.

 

وی با اشاره به برگزاری نشست های فارغ التحصیلان بین الملل و راه اندازی کانون های استانی و شبکه سازی در مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: ما در عرصه تبلیغ، بیش از 700 مبلغ بین الملل داریم و عرصه تبلیغ را برای بیش از 2 هزار مبلغ افزایش دادیم که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

 

وی تأکید کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام یک آموزشگاه نیست و ظرفیت پژوهشی بالایی دارد، و باید به بعد پژوهشی، تبلیغی، تربیتی و انسانی آن توجه ویژه ای شود تا مؤسسه فخیمه جامعه الزهرا علیهاالسلام سرافراز استمرار پیدا کند.

 

«سیده زهره برقعی» نیز در این مراسم، عنوان کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام یادگار گرانسنگ امام راحل (ره) شجره مبارکه ای است که همزمان با انقالب اسلامی غرس شد و تحت حمایت ها و رهنمودهای حضرت امام(ره)، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و مراجع عظام تقلید رشد و نمو یافت.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: این مؤسسه علمی حوزوی امروز به عنوان بزرگترین مؤسسه آموزش دینی بانوان در جهان تشیع، نقش بی بدیل در پشتیبانی علمی، آموزشی و حضور فعال در عرصه مسائل زنان در سطح ملی و بین المللی دارد.

 

برقعی در ادامه با اشاره به چند نکته راهبردی اساسی، گفت: نقش بی‌بدیل بانوان در عرصه های حکمرانی به عنوان بازوی فعال و اثرگذار نظام اسلامی و ایفای نقش راهبردی در تحقق تمدن نوین اسلامی و نیز عنایت به مأموریت ها و انتظارات از بانوان طلبه، ایجاب می‌کند ضمن حفظ روال حرکت فعلی با تدبیر و تکیه بر توان داخلی و همکاری تمام اعضای خانواده بزرگ جامعه الزهرا علیهاالسلام، این حرکت پرشتاب‌تر و فزاینده‌تر صورت بگیرد تا به فضل الهی شاهد شکوفایی بیشتر ثمرات این شجره طیبه باشیم.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: نیازهای جامعه اسلامی و جهان اسلامل در عرصه دانش های بنیادی و کاربردی علوم اسلامی و انسانی و نیز نقش طلاب در کنشگری های تبلیغی، فرهنگی و نیز سیر تحولات پرشتاب مسائل حوزه دین و فرهنگ، هم افزایی و مشارکت مشارکت راهبردی نهادهای حوزوی و دینی را می طلبد که جامعه الزهرا علیهاالسلام در این دوره مدیریت اهتمام ویژه خواهد داشت.

 

برقعی با بیان اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام با هدف پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام، گسترش تعاملات با حوزه های علمیه خواهران و برادران را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی دنبال می‌کند، اظهار امیدواری کرد: جهت‌گیری حرکت های جامعه الزهرا علیهاالسلام در همه ساحت های علمی، فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و تربیتی با تکیه بر سیاست‌گذاری ها و اسناد بالادستی بر مبنای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود و روند ها و فرایندها و فعالیت ها بر اساس این راهبرد اولویت بندی می‌شوند.

وی بیان داشت:  معتقدم هر گونه انتقاد سازنده به ویژه اگر به همراه پیشنهاد باشد، جایگزین مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، بنابراین آماده دریافت پیشنهادات سازنده صاحبنظران هستیم، همچنین از همه اعضای خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام تقاضای همدلی و همراهی را دارم.

 

در پایان مراسم، حکم مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام با حضور شخصیت های حاضر در مراسم، تنفیذ شد.

 

سرکار خانم برقعی پیش از حضور در مراسم تودیع و معارفه در مزار شهدای گمنام جامعه الزهرا علیهاالسلام حضور یافت و با استعانت از روح بلند و پرفتوح این شهدای دفاع مقدس، فعالیت خود را در این مجموعه آغاز کرد.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیر جامعه الزهرا س مراسم تودیع و معارفه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام رهبر معظم انقلاب مدظله العالی جامعه الزهرا علیهاالسلام جامعه الزهرا علیهاالسلام جامعه الزهرا علیهاالسلام جامعه الزهرا علیهاالسلام جامعه الزهرا علیهاالسلام حوزه های علمیه خواهران حوزه علمیه خواهران راه اندازی حضرت امام فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۵۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است

در این مجلس با شکوه که جمعی از فقهای گرانقدر، علمای اعلام، اساتید حوزه و دانشگاه، محققان و اندیشمندان و شعرای آئینی از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها حضور داشتند، آیت الله حاج سید حجت موحد ابطحی، در بیاناتی به عظمت حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها پرداخت و ضمن تجلیل از نویسندگان، شعرای آئینی، هنرمندان و... که با ارائه آثار فاخر خود گام های مؤثری در معرفی مقام والای آن حضرت برداشتند، از حیات امام رضایی (بدواً و نشوا و مقاما) مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره سخن گفتند و برکات زندگی ایشان را بر شمردند.
هم‌چنین پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی مدظله‌العالی در این جلسه قرائت شد. 
شایان ذکر است که به همین مناسبت بیش از صد اثر اعم از مقالات علمی و ادبی ارائه و در آینده نزدیک منتشر می شود.
پیام معظم له بشرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الأُمُّ مَدرَسَةٌ إِذا أَعدَدتَها
أَعدَدتَ شَعباً طَیِّبَ الأَعراق

مادر، مدرسه و مکتبی است که اگر آن را به شایستگی آماده سازی، نسلی را که از تمام رگ و ریشه‌های او طهارت و پاکی می‌جوشد فراهم آورده‌ای

اقدام مبارک و مسعود پاسداشت مقام و منزلت بانوی معظم آسمانی حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها را به برگزار کنندگان عزیز و گرامی آن تبریک عرض می‌نمایم.
شرف بانوان جهان حضرت نجمه سلام الله علیها که گاهی به عنوان ام البنین نیز از ایشان تعبیر شده است مادر والامقام امام و پیشوای مهربانمان حضرت ابالحسن الرضا علیه الاف التحیه و الثنا و کریمه اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست و ازین رو برای همگان، تعظیم و تکریم از این مجلله ی دوران امری لازم و مهم می‌باشد.
محدث بزرگوار قمی قدس سره نقل فرمودند که حمیده مادر امام کاظم علیه السلام در خواب مشرف به حضور رسول الله صلی الله علیه واله گردید و پیامبر به او فرمود: یا حمیدة هبی نجمة لابنک موسی فانّه سیلد منها خیر أهل الأرض؛ ای حمیده! نجمه را به فرزندت موسی علیه السلام ببخش؛ زیرا در این صورت به زودی از او فرزندی متولد خواهد شد که بهترین و برترین اهل زمین است. حضرت حمیده این فرمان را به جان اطاعت کرد و کنیز را به حضرت موسی بن جعفر بخشید و از آن بانوی آسمانی، حضرت رضا علیه السلام تولد یافت و پس از این تولد مقدس، امام موسی بن جعفر علیه السلام او را طاهره نامیدند و با این اقدام خود حضرت نجمه مادر امام رضا علیهم السلام را از جنس عزیزان خدا دانستند که در شان آنها آیه تطهیر نازل شده است و از همه عیوب و آلودگی‌ها پاک و منزه است و طاهر و مطهر می‌باشد و در نتیجه برای آیه تطهیر مصداق و نمونه‌ای تازه پیدا شد.
این بانوی معظمه حامل عنصری الهی و آسمانی یعنی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند و امامی را در دل پروراندند که پیامبر صلی الله علیه و آله او را بهترین خلایق در زمین بعد از موسی بن جعفر علیه السلام معرفی فرمودند. خداوندا! دل همه ما از یاد و نام این بانوی بهشتی بی تاب است. به حرمت نام فرزند ایشان و به پاس اقدامی که در راستای بزرگداشت چنین انسان آسمانی در حال انجام و برگزاری است دل‌های همه مردم عزیزمان را به هم نزدیک فرما و قلوب جوانان عزیز کشور را از ضربه‌هایی که از سوی دشمنان تشیع به اعتقادات آنان وارد می‌شود مصون و محفوظ قرارده و مردم رنج کشیده ی ما را از مشکلات مادی گوناگون و فوق تصوری که آنها را محاصره کرده است رهایی ببخش! موفقیت روزافزون همه عزیزان که در این اقدام مهم و مشحون از قداست همکاری می‌نمایند را از خدای متعال و از فرزند بی مثال آن فخر بانوان جهان و آبروی انسانیت و محبوب ملکوتیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهانم. رحمت و درود خدا بر طراح این اندیشه عالم پاک دل و مخلص آیت الله حاج آقا حجت ابطحی دامت افاضاته.

علی کریمی جهرمی 
شوال المکرم ۱۴۴۵

دیگر خبرها

  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا