نگاهی به نمایش هار/ فریاد بیصدا بر سر رفتارهای آغشته به مدرنیته
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۶۱۴۹
نمایش هار اثر حسین پوریانی فر، نمایشی است، بدون دیالوگ و در قالب یک فشنشو یکساعته که بهنقد شرایط مدرنیته و غوطهور شدن انسان عصر جدید در آن میپردازد. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- سجاد رضاییمقدم:
همواره یکی از وظایف اصلی و مهم تئاتر در جامعه انعکاس شرایط و انتقاد از فرهنگ حاکم بر جامعه به جهت ارتقای آن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدفی که شاید گهگاه توجهی به آن نشده و یا کمرنگ شده باشد و یا حتی در برخی آثار میان دیالوگهای نمایش به آن تظاهر شده باشد.
نمایش هار اثر حسین پوریانیفر واکنشی است هنری که میان لفافههای تئاتر به وضع موجود نظامات رفتاری انسانها در جهان انتقاد میکند، رفتارهایی که آغشته به مدرنیته شده و از انسان موجودی ناشناخته و "هار" میسازد.
این نمایش یک کت واک و فشنشو یکساعته است که از ابتدا با ورود بازیگران بالباسهای مدرن و بهاصطلاح مد شروعشده و هرلحظه بر نامتعارف بودن آنها افزوده میشود.
بازیگران نمایش هار از ابتدا مست و واله مد و لباسهای عجیبوغریبشان روی استیج تعبیهشده راه میروند و هرلحظه و هر بار بیشتر تحت تأثیر تبلیغات موجود قرارگرفته و مردان نمایش با استفاده بیشازحد از لوازمآرایش تبدیل به زنانی میشوند که از اصل خود فاصله بسیاری دارند.
این فاصله قدمبهقدم افزایشیافته تا جایی که دیگر اثری از مرد ابتدای نمایش وجود نداشته و تمامی بازیگران به عملی زنانه روی میآورند تا جایی که این پیروی از تبلیغات باعث میشود تا شکل پوشش و نوع رفتارشان کمتر ارتباطی با اصل خودشان نداشته باشد.
همواره و در تمامی طول نمایش سکوت و جدیتی خاص در بازیگران وجود دارد، سکوتی که میتواند ناشی از رضایتی درونی و یا نشئتگرفته از ترسی عمیق باشد.
نکته مشخص در این نمایش این است که برخلاف حرکت با اشتیاق افراد به سمت مد و حرکت آنها با تبلیغات رضایتی وجود ندارد و مبدأ تمام افعال ترسی است که باعث میشود پرسوناژهای موجود، در حرکت به سمت یک اضمحلال شخصیتی از یکدیگر پیشی بگیرند.
نارضایتی ذاتی بازیگران در وقفه و سکوت نمایش که همراه با حرکت دوربین موجود و نشان دادن غم و اندوه آنها در اتاق گریم است نمایانگر میشود، وقفهای که نشان میدهد تمامی اتفاقات رخداده برخلاف میل انجام دهندگان آنها شکلگرفته و اجباری برای حرکت به سمت این فروپاشی وجود دارد.
در ادامه نمایش در نهایت دو تن از بازیگران اعتراض خاموش و منفعل را میشکنند و از اینجا به بعد خشونتی در ریتم و شکل حرکت بازیگران شکل میگیرد. خشونتی که رفتهرفته با خون روی لباس بازیگران همراه شده و نمایش را از یک فشنشو ساده به کابوسی دهشتناک تبدیل میکند و آن را به سمت شرایطی آخرالزمانی میکشاند.
از دیگر مزیتهای اجرای نمایش هار در سکوت بازیگران و جایگزینی زبان بدن القای بیتفاوتی آنها به شرایطی است که در حال رخ دادن است، بیتفاوتی تا جایی که حتی واکنشی به یکدیگر نشان نمیدهند و گروهی که در ابتدای حرکت خود با هماهنگی کمنظیر حرکت میکردند یکدیگر را بیاهمیت میانگارند و با یکدیگر برخورد میکنند.
اوج این بیتفاوتی در انتهای نمایش و رد شدن تمامی بازیگران از روی جسد یکی از مانکنها که قربانی چرخه انسانگرایی شده است متبلور میشود. در حقیقت انتهای نمایش هار تماماً نشاندهنده یک چرخش بیهدف و نامتناهی است که تنها انسان را آزردهخاطر میکند.
به نظر پوریانیفر در این نمایش تلاش دارد تا مخاطبان نمایش خود را از سرنوشت و انتهای مسیر ترسناک مدرنیته بترساند تا شاید از ورود بیمهابای آن به این ورطه جلوگیری کند.
نمایش هار با القای حرکات فکر شده توسط بازیگران از یک پرفومنس خالی دور بوده و قطعاً متن و برنامهریزی درخوری حرکات پرسوناژهای نمایش را مدیریت میکند.
نمایش هار حرکت رو به جلوی خوبی برای شروع تئاترهای بیکلام است ولی درعینحال راه طی نشدهای برای بهتر شدن موقعیتپردازیهای خود دارد.
«هار» به تماشاخانه ایرانشهر رسید/ اجرا از 17 فروردینانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مدرنیته تئاتر دانشگاهی تئاتر تئاتر دانشگاهی تئاتر نمایش هار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۶۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این زن شوهرش را با چاقو کشت
صبح ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فریادهای کمک خواهی زن جوانی به نام مینا در یکی از خیابانهای پاکدشت پیچید. همسایهها که هراسان از خانه شان خارج شده بودند با زن پریشان روبه رو شدند که میگفت شوهرم را کشتم.
همسایهها پلیس را با خبر کردند و وقتی ماموران به خانه زن جوان رسیدند با جسد خونین همسر ۴۲ ساله اش به نام محمود روبه رو شدند که با ضربه چاقو به سینه اش کشته شده بود.
جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل و همسرش تحت بازجویی قرار گرفت.
اعتراف به قتل شوهر
زن جوان در بازجوییها به قتل شوهرش اعتراف کرد و گفت: ۴ سال پیش با محمود ازدواج کردیم. اما از همان روزهای اول زندگی مان با هم اختلاف داشتیم.
تااینکه خانوادههای مان توصیه کردند بچه دار شویم تا اختلافهای مان کمرنگ شود. ۲ سال بعد صاحب فرزند شدیم. اما همسرم هر روز بداخلاقتر از قبل میشد و ما همیشه باهم درگیر بودیم. او سر هر موضوعی مرا به باد کتک میگرفت.
وی ادامه داد: صبح خواب بودم که بار دیگر همسرم عصبانی شد و مرا کتک زد. او از من خواست تلفنم را به او بدهم که مخالفت کردم و او هم من را روی زمین انداخت و با دستانش گلویم را فشار داد. برای چند لحظه چشم هایم سیاه شده بود و دست و پا میزدم. نفسم بند آمده بود. در حالی که تقلا میکردم دستم به چاقویی خورد که روز زمین قرار داشت. من برای نجات جانم چاقو را برداشتم و ضربهای به شوهرم زدم. محمود مرا رها کرد و خونین روی زمین افتاد. من که ترسیده بودم با جیغ و فریاد از همسایهها کمک خواستم تا او را به بیمارستان برسانند، اما وقتی اورژانس به محل آمد شوهرم جان باخته بود.
وقتی پزشکی قانونی علت مرگ را پارگی شریانهای قلب و خونریزی شدید داخلی اعلام کرد. برای مینا کیفرخواست صادر و پرونده اش برای رسیدگی به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.
در دادگاه
در ابتدای جلسه پدر و مادر مقتول از طرف خودشان و نوه خردسالشان درخواست قصاص را مطرح کردند.
پدر محمود به قضات گفت: عروسم برای تبرئه خودش دروغ میگوید. پسرم هرگز او را کتک نزده بود. ما نمیدانیم که در درگیری چه اتفاقی افتاده که این زن با بی رحمی پسرمان را به قتل رسانده است. ما حاضر به مصالحه نیستیم و درخواست قصاص داریم.
وقتی زن جوان روبه روی قضات ایستاد گفت: آن روز خواب بودم که با شوک از خواب بیدار شدم. محمود یکباره شروع به داد و فریاد کرد و مرا به باد کتک گرفت. او گلویم را گرفت تا خفه شوم. او مرد تنومندی بود و من توان آن را نداشتم که خودم را از دستش نجات دهم. نفسم بند آمد و چشم هایم سیاهی رفت که یکباره دستم به کارد میوه خوری خورد و آن را به طرف همسرم گرفتم. باور کنید میخواستم او را
بترسانم تا رهایم کند، اما چاقو ناخواسته وارد قلبش شد. او او روی زمین افتاد و من خودم را نجات دادم. ولی متوجه شدم محمود غرق خون است. آنقدر شوکه شده بودم که نمیدانستم چه کاری باید انجام دهم. من شروع به داد و فریاد کردم و از همسایهها کمک خواستم.
قاضی گفت: چاقو را برای ترساندن همسرت جلوی قفسه سینه اش گرفتی یا برای دفاع از خودت؟
که زن جوان پاسخ داد: من برای ترساندن همسرم چاقو را مقابلش گرفتم. محمود با دو دستش گلویم را گرفته بود و آرنج هایش را هم روی قفسه سینه ام گذاشته بود. نفسم بند آمده بود و هر لحظه فکر میکردم دیگر زنده نمیمانم. من برای دفاع از خودم چاقو را به دست گرفتم.
با پایان دفاعیات زن جوان، قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند.
منبع: رکنا
tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟