Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- کمیساریای عالی حقوق بشر عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، در اثر خشونت‌های شکل گرفته در اعتراضات عصر سه‌شنبه میدان التحریر در شهر بغداد 152 تن کشته و زخمی شدند. همچنین مشاور کمیته حقیقت یاب در حوادث کشتار تظاهرات کنندگان اکتبر 2019 تاکید کرد که اعلام اسامی عاملان کشتار تظاهرات کنندگان حتمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری شفق نیوز عراق، این کمیساریا امروز در بیانیه‌ای گزارش داد: درگیری‌هایی که عصر سه‌شنبه در میدان التحریر شهر بغداد شکل گرفتند، موجب به شهادت رسیدن دو تظاهرکننده و زخمی شدن 20 تن دیگر از آنها شدند که وضعیت برخی از آنها تا این لحظه وخیم گزارش شده است، همچنین در این درگیری‌ها 130 تن از نیروهای امنیتی عراق نیز زخمی شدند.
کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در بیانیه خود آورد: در اعتراضات عصر سه‌شنبه تعداد زیادی از تظاهرکنندگان بازداشت شدند که در ادامه بیشتر آنها آزاد شده و تنها 11 تظاهرکننده هنوز در بازداشت به سر می‌برند، پرونده‌های این افراد به دستگاه قضایی ارائه شدند، آنها متهم هستند در پی تیراندازی نیروهای امنیتی با گلوله‌های واقعی و پرتاب گاز اشک‌آور، کانکس این نیروها را آتش زده و سنگ و اشیا تیز به سمت آنها پرتاب کردند.
طبق این بیانیه، کمیساریا از زمان آغاز تظاهرات تا این لحظه خودداری از خشونت افراطی را خواستار بوده است و نیروهای اجرای قانون و نیروهای امنیتی پشتیبان آنها در بیش از 500 کارگاه آموزشی درباره چگونگی برخورد با تظاهرکنندگان و حمایت از آنها شرکت کردند.
طبق بیانیه یاد شده، کمیساریا ضمن تاکید بر لزوم پایبندی کامل تظاهرکنندگان به استانداردهای تظاهرات مسالمت‌آمیز و اجتناب از هرگونه درگیری با نیروهای امنیتی، بار دیگر از تمامی طرف‌ها می‌خواهد تا حداکثر ممکن خویشتن‌داری کرده و ماهیت مسالمت‌آمیز تظاهرات را حفظ کنند.
همچنین این کمیساریا از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست در برابر کسانی که از گلوله واقعی استفاده کرده و به شکل افراطی خشونت در پیش گرفته‌اند، مسؤولیت خود را پذیرفته، اقدامات جدی‌تری در پیش گرفته و آنها را به دستگاه قضایی ارجاع دهند و همینطور تمامی افراد بازداشت شده در تظاهرات‌ها را آزاد کنند.
کمیساریای حقوق بشر عراق بار دیگر از تظاهرکنندگان خواست مانع از کسانی شوند که می‌خواهند تظاهرات را از مسیر مسالمت‌آمیزش منحرف کنند و از طریق همکاری با نیروهای امنیتی از این حق خود استفاده کرده و از اموال عمومی و شخصی حفاظت کنند.
میدان التحریر شهر بغداد عصر سه‌شنبه شاهد اعتراضات گسترده‌ای با شعار «چه کسی مرا کشت» در اعتراض به ترور فعالان مدنی بود که در آن معترضان خواستار معرفی عوامل ترور این فعالان شدند، در پی این اعتراضات مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور تحقیق درباره خشونت‌ها را صادر کرد.
همچنین مشاور کمیته حقیقت یاب در حوادث کشتار تظاهرات کنندگان اکتبر 2019 تاکید کرد که اعلام اسامی عاملان کشتار تظاهرات کنندگان حتمی است.
به گزارش «ناس نیوز» او گفت: معرفی عاملان کشتار تظاهرات کنندگان اکتبر 2019 ممکن است به تاخیر بیفتد اما حتمی و قطعی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه عاملان این کشتارها مربوط به چند گروه و دسته هستند، گزارش کمیته نشان می‌دهد که جنایات شنیعی در این تظاهرات رخ داده است.
پیش از این نخست‌وزیر عراق از تهیه لیست نهایی قربانیان خشونت‌های رخ داده در تظاهرات اکتبر 2019 عراق خبر داده و تاکید کرده بود، در مرحله بعدی عاملان خشونت‌ها معرفی و محاکمه خواهند شد.
همزمان با افزایش اعتراضات نسبت به تکرار ترور فعالان مدنی، «ناس نیوز» سندی منتشر کرده که نشان می‌دهد، عدنان الزرفی، نماینده مجلس عراق، به صورت رسمی از هیئت رئیسه مجلس خواسته فرماندهان بلندپایه امنیتی را جهت توضیح درباره وضعیت امنیت انتخابات و ترور فعالان مدنی احضار کند.
پیش از این منابع خبری تاکید کرده بودند که ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی با حمایت چند تشکل سیاسی دیگر با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند.
این منابع همچنین احتمال داده بودند که این جلسه با حضور خانواده‌های قربانیان ترورها برگزار شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اعتراضات بغداد کشتار تظاهرات کنندگان نیروهای امنیتی حقوق بشر عراق عصر سه شنبه خشونت ها اکتبر 2019

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند

کارشناس مسائل حقوقی عراق به مداخلات سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور و حق بغداد در اخراج وی اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از المعلومه، «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

پیش از این «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چالش با ارزش‌های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ادعای آمریکا : هیچ کشور دیگری اورانیوم ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند

دیگر خبرها

  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • تصمیم کمیساریای عالی حقوق بشر؛ محکومیت دیگری به جای آمریکا
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تشکیلات خودگردان؛ از مهار اعتراضات ضد صهیونیستی تا سرکوب آن
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو