Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» در بیست و نهمین جلسه هیات نمایندگان این اتاق عنوان کرد: شاهدیم که در گذر این سال‌ها به جای تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی کردند و از همین منظر به آن ضربه وارد شد. تا زمانی که سایه سیاست بر اقتصاد کشور سنگینی کند و هزینه های سیاست را بخش اقتصاد بپردازد؛ تحول مثبتی رقم نخواهد خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: سیزدهمین رئیس جمهور ایران، میراث‌دار مشکلات عدیده‌ای از گذشته خواهد بود و علاوه بر آن سطح مسائل و مشکلات نیز رو به تزاید است و تدبیری فراتر از عملکردهای معمول برای عبور از این شرایط، نیاز خواهد بود. 

وی با انتقاد از شعارهای عوام‌گرایانه بعضی کاندیداهای انتخاباتی به ویژه در بخش اقتصاد و معیشت، بیان کرد: اگرچه هنوز تبلیغات رسمی انتخاباتی کلید نخورده اما در کمال تاسف شاهد بیان شعارها و وعده‌های کهنه‌ای از جنس پرداخت یارانه های نقدی، طرح های اقتصادی اشتغالزا و زودبازده، افزایش حقوق و دستمزد برای ارتقای توان خرید طبقه ضعیف جامعه و مبارزه انقلابی با رانت و فساد هستیم. همان شعارهایی که در دهه های گذشته نیز به دفعات بیان شد اما مسیری به سمت بهبود شرایط نگشود.

شافعی، ایجاد تحول را در گرو اخذ تصمیمات سخت برای آینده اقتصاد ایران دانست و ادامه داد: در این شعارها، حرف و تاکید بر حمایت از تولید است اما بخش مولد ما با این وعده‌ها نجات پیدا نخواهد کرد. ساده‌ترین اقدام از منظر دولت‌ها، شناسایی و رفع موانع مخل است، نمی‌گوییم چنینی تلاشی بی‌ثمر خواهد بود اما رویکردهایی از این دست صرفا به حل مقطعی مسائل منجر می‌شود و تا زمانی که ثبات اقتصادی محقق نشود، تورم مهار نگردد و اساسا تحولی در رویکردهای اقتصادی کشور رقم نخورد، با وجود همه تلاش‌های معمول و مرسوم، باز به بن‌بست خواهیم رسید.

شافعی در ادامه عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مجموعه‌ای از اولویت‌های اصلی رئیس‌جمهور آینده برای مدیریت شرایط حاضر را از منظر بخش خصوصی و در قالب پیشنهاداتی مشخص تدوین و منتشر کرده است. در این گزارش تاکید شده که رشدزایی اقتصادی باید به شکل پایدار، با ثبات و فراگیر باشد و از بخش تولید و صادرات نشات بگیرد. مسئله مهم دیگری که به آن اشاره شده، بازگرداندن اعتماد و بازسازی سرمایه اجتماعی است.

وی ابراز امیدواری کرد: فهوای این دیدگاه‌ها و مطالبات، به اطلاع کاندیداهای ریاست جمهوری هم برسد. علاوه بر این تلاش خواهیم کرد تا در طول مدت تبلیغات انتخاباتی، از کاندیداهای ریاست جمهوری برای حضور در جمع فعالان اقتصادی و اطلاع از نظرات آن‌ها، دعوت به عمل آوریم.

وی در ادامه به اهمیت مشارکت پُرشور در انتخابات پیش رو اشاره و بیان کرد: فعالان اقتصادی باید در کنار سایر اقشار جامعه، زمینه حضور پُرشور در انتخابات را فراهم کنند. موجی که امروز در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی، تلاش دارد تا با ناامید نمودن مردم، آن‌ها را از حضور در پای صندوق‌های رای منصرف کند، مخرب بوده و باید با آن مقابله شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گوشه‌چشمی نیز به موضوع مذاکرات برجامی داشت و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثمریابی این گفتگوها، متذکر شد: توصیه ما به مسئولان این بوده که سرنوشت اقتصاد و تولید کشور را به برجام گره نزنند. حقیقت آن است که اگر روش های ما در مسائل اقتصادی متحول نشود، ولو آنکه همین فردا هم برجام به ثمر برسد و تحریم ها برداشته شود، باز مشکلات ریشه‌ای به قوت خود باقی بوده و در بزنگاه‌های مختلف، اثرات آن را شاهد خواهیم بود. باور داریم که حرکت به سمت یک حکمرانی خوب ما را به توسعه در تمامی بخش‌ها خواهد رساند.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به تنش‌های ارزی و اثرات مخرب آن بر بخش‌های مولد پرداخت و گفت: توصیه پارلمان بخش خصوصی به مسئولان این است که در حوزه ارزی دخالت و اظهارنظر کمتری داشته باشند و از بیان وعده‌هایی که قابل تحقق نیست، پرهیز کنند.

وی خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگری که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار بگیرد، بحث منابع مالی بلوکه شده ایران است که در پی مذاکرات و توافقات آتی، احتمال آزادسازی آن وجود دارد. طبیعتا این نگرانی بیان می شود که منابع آزاد شده، صرف جبران کسری‌ها یا پول‌پاشی ها شود. اتاق ایران اکیدا توصیه می کند، ارزهایی که به قیمت زندگی دشوار آحاد مردم در چند سال اخیر، در نقاط مختلف دنیا به صورت اجباري پس انداز شده است، باید صرف سرمایه گذاري براي تکمیل زنجیره هاي تولیدي شود که کشور در آن ها مزیت صادراتی دارد.

شافعی افزود: بازار بزرگ کشور نباید به راحتی در اختیار کالاهاي نهایی ساخت دیگر کشورها قرار بگیرد. در مقابل، منابع مسدود شده در دوران تحریم که احتمالاً آزاد می شوند، بایستی به صندوق توسعه ملی واریز شده و صرف سرمایه گذاري مشترك بخش خصوصی داخلی با شرکت هاي بزرگ خارجی براي تکمیل زنجیره هاي ارزش داخلی و نیز تقویت تولیدات صادرات‌محور گردد. به این ترتیب، تحولی مهم در اشتغال و صادرات و در نتیجه بهبود پایدار زندگی مردم به وجود خواهد آمد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، در قسمت دیگری از این جلسه به صدور گواهی «تولید بدون کارخانه» از سوی وزارت صمت و به رسمیت شناختن این طرح (که به ابتکار بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شده بود)، اشاره و بیان کرد: طرح مذکور در این سال‌ها از سوی آقای روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد و موضوع برندینگ از سوی جناب آقای حمیدی و انجمن مدیران صنایع استان، مجدانه پیگیری شد و ثمر یافت. امیدواریم این طرح به حمایت بیشتر و موثرتر از برندها منجر شود.

وی با ابراز تاسف نسبت به رویه‌هایی که به جای کمک به بحث برندسازی، برندکُشی را موجب می شوند، یادآور شد: بارها شاهد بوده‌ایم که یک چهره اقتصادی سال‌ها عمر خود را صرف ساخت نام و نشان و برند تولیدی کرده اما یک مقام مسئول به سادگی تصمیم می گیرد که فردا صادرات فلان محصولی متوقف شود و به همین سادگی حاصل عمر آن فعال اقتصادی از دست می رود و برندی به نابودی کشیده می شود.

وی ادامه داد: حمایت از تولید، در گرو برندسازی و پشتیبانی از بخش صادرات است.

او با اشاره به قاعده‌گذاری‌های غلط در کشورمان، عنوان کرد: الزاما یک اندیشه درست، به رویه و اجرای درست منجر نمی شود و این به واسطه ضعف سیستم قاعده گذاری است. مصداق‌های فراوانی برای این موضوع وجود دارد. مثلا، سیاست های اصل 44 و بحث خصوصی‌سازی، یک ایده و اندیشه درست بود اما کارنامه اجرایی در این حوزه قابل دفاع نیست. مولود رویه های اشتباه در این بخش، خلق خصولتی‌ها بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در بخش پایانی اظهارات خود با گرامیداشت یاد مرحوم «اکبر ترکان» وی را از مدیرانی دانست که عمرش را برای خدمت به کشور صرف کرد و گفت: متاسفانه خدمات ارزشمند وی کمتر قدر دانسته شد و مهجور ماند. نسبت به چهره های مجاهد و خدمتگذار کشور، غفلت‌های زیادی صورت می گیرد. پاسداشت اقدامات افرادی نظیر مهندس ترکان باید در دوران حیات آن‌ها انجام پذیرد.

شافعی به همین استناد از تلاش‌های پارلمان بخش خصوصی برای ایجاد بنیاد «تلاش» با هدف قدردانی و بزرگداشت چهره های برجسته فعال در عرصه تولید و اقتصاد کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که ایجاد این ساختار در آینده نزدیک به ثمر برسد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اتاق بازرگانی اقتصاد کشور تولید اتاق بازرگانی بخش خصوصی وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران

ایسنا/سمنان معاون پارلمانی رئیس جمهور اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان کشورمان را نمودی از اقتدار و توانمندی‌های جمهوری اسلامی دانست.

دکتر حسینی -معاون امور مجلس رییس‌جمهور- در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان از عملکرد موفق شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان در بازارهای جهانی خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق، تصریح کرد: عملیات وعده صادق و پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی، اقتدار کشورمان را به جهانیان نشان داد.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا از حامیان رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تحقق وعده صادق بار دیگر صلابت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.

وی با گرامیداشت هفته کار و کارگر، به ترویج فرهنگ کار و کارگر و مهارت آموزی به ویژه برای جوانان تاکید و تصریح کرد: ظرفیت‌های متعدد از معدن، اقتصاد دیجیتال تا اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم دیده شده و لازمه تحقق این برنامه‌ها، خودکفایی و افزایش صادرات است.

معاون امور مجلس رییس جمهور استقبال بازار جهانی در خرید محصولات دانش بنیان وطنی در نمایشگاه‌های بین‌المللی رایادآور شد و گفت: ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است ضروری است محصولات این شرکت‌ها با کمک مسئولان رونق پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق و ارتقاء رفاه کارگران از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون گفت: دولت به حوزه کارگری توجه ویژه داشته است.

حسینی اظهار کرد: کارگران کشورمان از انقلاب ۵۷ به این سو با شجاعت و شهامت در عرصه‌های مختلف حضور پرشور داشتند.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت آیت‌الله رئیسی خدمات زیادی به قشر کارگر داشته و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، کاهش حوادث‌ کار، اصلاح بیمه کارگران ساختمانی با دربرگیری ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی از جمله اقدامات حمایتی از این قشر زحمت‌کش است.

وی با اشاره به تحقق بخش زیادی از وعده‌های دولت ادامه داد: در این دولت دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که ۵۰۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار و رفع چالش‌های اقتصادی کشور در گرو جهش تولید است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان