Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین راغفر چهارشنبه شب در وبینار "معیشت مطالبه قانونی مردم از دولت آینده"، که توسط حوزه علمیه خراسان برگزار شد، اظهار داشت: تنها راه سرمایه‌گذاری، که مبنای تولید است، کاهش قیمت ارز است. برنامه اساسی که دولت بعدی باید انجام دهد این است که قیمت ارز را به شدت پایین بیاورد زیرا با قیمت کنونی ارز امکان سرمایه گذاری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اقتصاد ما مبتنی بر دلالی، سوداگری و سفته بازی است. یکی از همین مسائل امروز در ماجرای قطع برق، مساله رمز ارزها است، ظاهراً چین، هند، ترکیه و لهستان به دلیل ارزانی برق در ایران دلالی می کنند. یا موضوع گوشت که از یک طرف دام را به کشورهای جنوب خلیج فارس قاچاق و از طرف دیگر گوشت وارد می‌کنند.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که در این وضعیت چه کسی حاضر است به دنبال کار و تولید برود، افزود: در این اقتصاد امکان شکل گیری تولید، منفی است.

راغفر گفت: در بازار سهام نیز دیدیم از بهمن ۹۸ تا تیرماه ۹۹، ارزش سهام بسیاری از بانک ها و شرکتهای ورشکسته ۱۰ و ۱۵ برابر شد و حال آنکه کدام فعالیت در دنیا می‌تواند در حوزه تولید این مقدار سود بدهد.

وی با بیان اینکه ده‌ها نهاد نظارتی در قانون اساسی و سازمان اداری تعبیه شده است، افزود: در این میان نظارت مستقل مردمی و بیرون از حکومت تعطیل شد و هرکس نقدی انجام داد برچسب خورد و حرف منتقدان شنیده نشد و به دنبال آن ساز و کارهایی که برای حقوق مردم در نظر گرفته شده بود نیز از بین رفت.

وی ادامه داد: همچنین سازوکارهای تحقق این اعتراض های مردمی به رسمیت شناخته نشد و به همین دلیل مردم به تدریج از نظارت‌ بر کارکرد قدرت، کنار گذاشته شدند که باعث شد انحصار در قدرت و ثروت شکل بگیرد و پاسخگویی قدرت نیز تعطیل شد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر سه موضوع انحصار، به اضافه صلاحدید، منهای پاسخگویی با هم جمع شوند فساد ایجاد می‌شود. منابع عمومی نیز در دست دولت و حکومت است و فرصتهای نابرابر را رقم می‌زند. فساد عینیت ذاتی ندارد بلکه محصول نابسامانی است.

راغفر با بیان اینکه اقتصاد ما در دهه‌های گذشته در قالب یک اقتصاد رفاقتی و غارتی تعریف می‌شود، افزود: سلطه سرمایه تجاری و مالی از اصلی‌ترین موانع آزاد شدن فرصت‌های تولید است.

وی گفت: یکی از اموری که برای توسعه لازم داریم عزم سیاسی است که شواهدی برای شکل‌گیری آن را در ذائقه و عملکرد داوطلبان تایید شده هم نمی بینیم. آنچه هست ادامه همین وضعیت اقتصادی است چون منافع ائتلاف غالب، اجازه تغییرات اساسی را نمی‌دهد.

وی افزود: فشارهای اجتماعی می‌تواند مسوولان را متوجه بحران و عمق آن کند. ابتدا باید تغییر نگاه به وجود بیاید که حکومت، فقط حفظ سرمایه صاحبان تجاری و مالی نیست بلکه حفظ منافع عموم مردم باید باشد. ما مدافع آزادی اقتصادی هستیم، یعنی مردم آزاد باشند بدون فقر زندگی و شغل شایسته اختیار کنند و از مصائب صاحبان سرمایه در امان باشند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: آلمان و ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی نابود شدند، اما ظرف ۲۰ سال خود را در عرصه جهانی مطرح کردند. وقتی این امر در جاهای دیگر رخ داده است قطعاً در کشور ما نیز امکانپذیر است و تنها باید عزم سیاسی برای آن به وجود بیاید.

برچسب‌ها نرخ ارز مشهد حسین راغفر وضعیت معیشت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نرخ ارز مشهد حسین راغفر نرخ ارز مشهد حسین راغفر وضعیت معیشت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۸۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رییس جمهور

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد آقامیری در حاشیه بازدید ازغرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکس پو۲۰۲۴ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه گذاری درقم از مدیران استان خواست به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم؛ اشتغال‌زایی نکته مهمی است که در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. هرچقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم؛ اشتغال اهم افزایش خواهد یافت. آ

قامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی این عزیزان خواهیم بود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: منابع بانکی کشور محدود است لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

کد خبر 6092633

دیگر خبرها

  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رئیس جمهور
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رییس جمهور