Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@20:41:17 GMT

دفاع شورای نگهبان از عملکرد انتخاباتی خود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۹۴۰۶

دفاع شورای نگهبان از عملکرد انتخاباتی خود

گروه سیاسی/ در حالی که عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های این دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقادات گسترده حتی از سوی یکی از فقهای عضو همین شورا مواجه شده است، سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان از تصمیمات این شورا در رد و تأیید کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دفاع کردند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این میان تأکید کرد که  قانون مهلتی برای اعتراض به آرای اعضای شورای نگهبان برای متقاضیان درنظر نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، کدخدایی با بیان اینکه روش ارزیابی متقاضیان حضور به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان نسبت به ادوار گذشته تغییری نداشت، گفت: نکته مهم این دوره مصوبه شورای نگهبان بود که به وزارت کشور برای شرایط ثبت نام ابلاغ شد و شورای نگهبان از بین مراجعین ۴۰ تن را که مدارک‌شان کامل بود بررسی کرد و البته تأکید می‌کنم پرونده افراد به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت و مستندات را رصد کردیم.
او با اشاره به اصل 115، شروط اصلی  مورد توجه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها را رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن مطرح کرد و بار دیگر با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری و احراز صلاحیت‌ها چیزی به عنوان رد صلاحیت نداریم، افزود: افراد واجد شرایط را به وزارت کشور اعلام کردیم و در قانون مهلتی برای اعتراض در نظر گرفته نشده است.
سیامک ره‌پیک،  قائم مقام دبیر شورای نگهبان اما مفصل‌تر به رویه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها در این دوره پرداخت.
او در یادداشتی که روز گذشته پیرامون ملاحظات فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در رسانه‌ها منتشر کرد با یادآوری اینکه تصمیم گیری در شورای نگهبان براساس رأی اکثریت مطلق (حداقل 7 رأی) شکل می‌گیرد، نوشت: «پرونده هر داوطلب و اطلاعات مربوط به وی به‌طور مستقل و انفرادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در هر مورد علاوه بر اطلاعاتی که ممکن است هر عضو شورای نگهبان داشته باشد، اطلاعات و نتیجه تحقیقات و استعلامات از مراکز مختلف قضایی، انتظامی، امنیتی، نظارتی و... در پرونده هر داوطلب وارد، تنظیم و به اطلاع اعضای شورای نگهبان می‌رسد.»
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به شرایط مطرح در اصل 115 قانون اساسی برای داوطلبان ریاست جمهوری و اینکه «اگر شورای نگهبان  بر اساس اطلاعات و اسناد و مدارک نتواند شرایط را احراز نماید نمی‌تواند صلاحیت را تأیید کند»، افزود: «ممکن است داوطلبان از حیث واجد بودن شرایط در مراتب مختلفی قرار بگیرند، به این معنا که فردی از جهت مدیریت از دیگری قوی‌تر باشد، ولی نسبت به شرط رجل سیاسی بودن ضعیف‌تر باشد (همین طور نسبت به سایر شرایط). لذا در پاسخ به این شبهه که چرا فردی که مدیریت قوی‌تر دارد تأیید نشده، ولی دیگری که مدیریت ضعیف‌تری دارد تأیید شده است باید گفت که شورای نگهبان به مجموعه شرایط توجه می‌کند؛ بنابراین ممکن است کسی که مدیریت قوی دارد فاقد شرایط لازم دیگر باشد، اما فرد دیگر که حداقل‌های لازم در مدیریت را دارد واجد سایر شرایط لازم نیز باشد و مورد تأیید قرار گیرد.»
او در بخش دیگری از این یادداشت توضیحی ادامه داد: «ممکن است در برخی از موارد به دلیل لزوم بررسی بیشتر و وجود دلایل و توضیحات جدید به درخواست اعضای شورا پرونده یا پرونده‌هایی مورد بررسی مجدد و حتی رأی‌گیری دوباره قرار گیرد. در دوره حاضر نزدیک به ۱۰ پرونده دوبار و یک پرونده سه بار در معرض بررسی و رأی قرار گرفت.» به گفته او بحث درباره پرونده یکی از داوطلبان 4 ساعت به طول انجامید.
ره‌پیک پیش از آن با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی هم به برخی دیگر از ابهامات و گمانه‌زنی‌های مطرح پیرامون چرایی رد صلاحیت برخی کاندیداها توضیح داده بود. به گزارش فارس، او در واکنش به این شایعات که دلیل رد صلاحیت علی لاریجانی را اقامت دخترش به عنوان دانشجو در امریکا عنوان کرده بودند، گفت: «صرف اینکه بستگان درجه یک اقامت کشور دیگری داشته باشند الزاماً مانع احراز صلاحیت نشده اما در کنار دیگر مسائل ممکن است به عدم احراز صلاحیت منجر شده باشد.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت شورای نگهبان صلاحیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم کنایه شورای نگهبان به گفته‌های حسن روحانی

سخنگوی شورای نگهبان به گفته‌های حسن روحانی درباره ردصلاحیت خود واکنش نشان داد و گفت: ظاهرا برخی وقتی تایید می شوند سطح درک اعضای شورای نگهبان بالاست ولی وقتی رد می‌شوند نظر دیگری دارند! منبع: دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران
  • کنایه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت حسن روحانی
  • فیلم کنایه شورای نگهبان به گفته‌های حسن روحانی
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی
  • چرا پاسخ سخن‌گوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت رییس جمهور پیشین قانع کننده نیست؟
  • سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد / ایرادات به لایحه حجاب پابرجاست
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی درباره دلایل رد صلاحیتش
  • آغاز نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان/ زمان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شد/ دلایل متعددی برای رد صلاحیت حسن روحانی وجود دارد