Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالناصر همتی بانکدار، سیاستمدار اعتدال‌گرا و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که هم‌اکنون به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران و نیز استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.

به گزارش برنا ؛ عبدالناصر همتی سال 57 دوره کارشناسی دانشگاه تهران را آغاز کرد و در همان دانشگاه سال 67 فوق لیسانس خود را دریافت کرد و درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود استادان تدریس‌کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است.

عبدالناصر همتی با رتبه اول دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرده بود و در سال ۱۳۵۹ مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود.

همتی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد و تا معاونت سیاسی این سازمان پیش رفت. او ۹ سال مدیرکل خبر و ۵ سال معاون سیاسی صدا و سیما بود. وی در دوران جنگ ایران و عراق، از مسئولین تبلیغات جنگ بود.

عبدالناصر همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزاد سازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت. در جمهوری اسلامی ایران، از وی به عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد شده‌است.

بعد از آنکه محمدابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پی انتشار فیش حقوق‌های نجومی مدیران بیمه از سمت خود استعفا کرد، وزیر اقتصاد عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران را برای رئیس کلی بیمه مرکزی ایران به هیئت وزیران معرفی کرد که مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت.

عبدالناصر همتی در دوره مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود.

وی در آغاز دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی پیشنهاد اولیه تأسیس «صندوق ذخیره ارزی» را که بعداً به نام «صندوق توسعه ملی» نام گرفت به ایشان ارائه داد. از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش مؤثر برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحادیه اروپا گردید.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به مجمع عمومی بانک ملی پیشنهاد کرده بود که عبدالناصر همتی جایگزین فرشاد حیدری در بانک ملی شود و اعضای مجمع با پیشنهاد وزیر اقتصاد موافقت کردند. او در بانک ملی تلاش کرد تغییرات فراوانی ایجاد کند.

وی پس از خاتمه فعالیت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، و قبل از نشستن بر مسند رئیس کلی بانک مرکزی سفیر تام‌الاختیار ایران در چین شد.

در مرداد ماه ۱۳۹۷ حسن روحانی وی را جایگزین ولی‌الله سیف کرد و بدین ترتیب عبدالناصر همتی به سمت رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد.

او از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت. وی از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.او به مدت ۵ سال در زمان حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. همتی از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های پنجم و ششم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، همچنین یازدهم و دوازدهم، سمت‌های کلیدی را برعهده داشته‌است.

همتی دارای تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهم‌ترین آن‌ها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» است. این کتاب چهار بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تألیفات اوست.

وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه کرده‌است در کارنامه خود دارد.

عبدالناصر همتی به مدت ۷ سال مدیریت بانک سینا را به عهده داشته و موفق شده‌است مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد را به یکی از بانک‌های مهم بخش خصوصی متحول نماید.

از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش مؤثر برای لغو تحریم اقتصادی بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا گردید.

عبدالناصر همتی در 25 اردیبهشت 1400 با حضور در ستاد انتخابات وزارت‌ کشور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد و در تاریخ 4 خرداد 1400 با تایید صلاحیت او توسط شورای نگهبان به طور رسمی وارد کارزار انتخابات شد .

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا کارشناسی اقتصاد دانشگاه تهران لندن انرژی ایران کارشناسی ارشد صدا و سیمای جمهوری اسلامی معاون سیاسی جنگ جمهوری اسلامی ایران صنعت پدر حسن روحانی شورای عالی امنیت ملی شورای امنیت ریاست جمهوری اتحادیه اروپا امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی چین رئیس کل بانک مرکزی اسلامی ایران امنیت ملی جهان بخش خصوصی تحریم اقتصادی انتخابات بانک مرکزی دلار همتی انتخابات 1400 انتخاب ۱۴۰۰ کد نامزد 88 بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران عبدالناصر همتی دانشگاه تهران بانک سینا بانک ملی رئیس کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست نامزد‌های جبهه مردمی ایران قوی در ۲۲ حوزه اعلام شد

اسامی نامزد‌های جبهه مردمی ایران قوی در ۲۲ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی مرحله دوم منتشر شد.

پیش از این، جبهه مردمی ایران قوی در مرحله نخست ـ ۱۱ اسفند ماه ـ فهرست انتخاباتی خود را اعلام کرده بود.

حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات:

۱_ علیرضا سلیمی

۲_محمدحسین حسین زاده بحرینی

۳_عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی

۴_زهره طبیب زاده نوری

۵_ مجتبی رحماندوست

۶_ ابراهیم عزیزی

۷_ حسین صمصامی

۸_ زهره سادات لاجوردی

۹_ سید نظام الدین موسوی

۱۰_ پیمان فلسفی

۱۱_ ابوالقاسم جراره

۱۲_ فاطمه قاسم پور

۱۳_ سمیه رفیعی

۱۴_ مجتبی زارعی

۱۵_ محمد سراج

۱۶_ سمیه گل پور

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو:

۱_ علی جعفری آذر

۲_ رضا صدیقی

۳_ محمدحسین فرهنگی

۴_ سید محمدرضا میرتاج الدینی

حوزه انتخابیه شبستر:
محمود طاهری

حوزه انتخابیه میانه:
سید مرتضی حسینی

حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز:

امید علی رعنایی بیله سوار

حوزه انتخابیه سمیرم:
رحیم کریمی

حوزه انتخابیه لنجان:
حسین رجائی ریزی

حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس:

مصطفی سعیدی سیرائی

حوزه انتخابیه ورامین پیشوا و قرچک:

حسین نوش آبادی

حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف:

علی مولوی حقیقی

حوزه انتخابیه مشهد و کلات:

کاظم معتمدی فر

حوزه انتخابیه آبادان:
صادق کمائی
سید محمد مولوی

حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر:
ابراهیم متینیان

حوزه انتخابیه خدابنده:
سعید رفیعی

حوزه انتخابیه زنجان و طارم:
محمد اسماعیلی

حوزه انتخابیه شیراز و زرقان:
سیداسماعیل حسینی
ابراهیم عزیزی

حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد:
سیروس سجادیان

حوزه انتخابیه کرمانشاه:
عبدالرضا مصری
جهانبخش امیری

حوزه انتخابیه گنبد کاووس:
قرجه طیار

حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی:
محمدرضا ملکشاهی راد
هادی هاشمی نیا

حوزه انتخابیه قائم شهر، سواد کوه و جویبار:
علی کشوری
مصطفی معلمی

حوزه انتخابیه ملایر:
احمد آریائی نژاد

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزد‌های حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • فهرست نامزد‌های جبهه مردمی ایران قوی در ۲۲ حوزه اعلام شد
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • آشنایی با چهار نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی