Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@15:11:22 GMT

چه مجازاتی در انتظار مزاحمان تلفنی است؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۹۹۵۶

چه مجازاتی در انتظار مزاحمان تلفنی است؟

قانون برای افرادی که به هر دلیلی به صورت تلفنی مراحم سایر افراد می‌شوند مجازات خاصی را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ مزاحمت تلفنی اقدام غیر اخلاقی و غیر قانونی است که فرد مرتکب شونده با آگاهی کامل مرتکب آن می‌شود و آرامش فرد آن سوی خط را بر هم می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از افراد با شنیدن عنوان "مزاحم تلفنی" این جمله را می‌گویند که دیگر زمان این قبیل مزاحمتها به سر آمده است اما در واقع اینطور نیست و هنوز هم افراد بسیاری هستند که به دلایل مختلف از طریق تلفن ثابت یا گوشی تلفن همراه، به صورت تماس تلفنی یا پیامکی مزاحم سایرین می‌شوند.

برخی از مزاحمان تلفنی با شماره گیری تلفن ویژه اقدامات امدادی و ارائه خدمات در مواقع بحرانی نظیر اورژانس، نیروی انتظامی، آتش نشانی و مجموعه‌های خدماتی از این دست وقت درخواست سایر مشترکان نیاز به خدمت را می‌سوزانند.

بر اساس آخرین آمار روزانه صدها تماس و مکالمه تلفنی غیر ضروری از طرف مزاحمان تلفنی با اپراتورهای ارائه دهنده خدمات در دستگاههای مختلف امدادی برقرار می‌شود که در مواردی منجر به عدم امدادرسانی به موقع به افرادی می‌شود که نیازمند واقعی دریافت کمک هستند.

بعضی دیگر هم با شماره گیری تلفن همراه سایر مردم برای فردی که پاسخ تلفن را می‌دهد ایجاد مزاحمت و دردسر می‌کنند و این گونه مزاحمتها بر خلاف باور عموم مردم تنها مربوط به گذشته نبوده و امروزه نیز توسط برخی کاربران تلفنی مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.

 

مصادیق بارز مزاحمت تلفنی!

عدم آشنایی عموم مردم با برخی قوانین ساده مثل چگونگی برخورد قانونی با فردی که به صورت تلفنی ایجاد مزاحمت می‌کند، گاهی به قیمت از هم پاشیدن زندگی برخی از افراد منجر می‌شود.

فحاشی و بیان حرف‌های رکیک نسبت به مخاطب و دادن اخبار کذب و غیرواقعی به مخاطب پشت خط ارتباطی، از جمله مواردی هستند که مزاحمان تلفنی طی مزاحمت خود به این جرم مرتکب می‌شوند.

بیان تهمت‌های ناروا که ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد و همانطور که عنوان شد منجر به از هم پاشیدن زندگی مشترک افراد شود، یکی دیگر از اقدام مزاحمان تلفنی محسوب می‌شود.

دروغ پردازی و عنوان اخبار کذب و تکان‌دهنده که گاهی اوقات باعث شوک آنی شده و آرامش خانواده‌ها را بر هم می‌زند نیز از دیگر کارهای خلافی است که توسط مزاحمان تلفنی صورت می‌گیرد.

مشترکین تلفن همراه در صورت داشتن مزاحم تلفنی، در تهران می‌توانند برای شکایت و شناسایی مزاحم تلفنی به مراکز تلفن ثابت مراجعه کرده و سایر مردم در استانها نیز برای پیگیری شکایت از مزاحم تلفنی می‌توانند به ادارات مشترکین استان خود مراجعه کنند.

سیمکارتی که فرد از طریق مزاحم تلفنی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد باید به نام خود فرد باشد و فرد می‌تواند با ارائه اصل کارت ملی و تکمیل فرم مربوطه جهت پیگیری و شکایت اقدام کند.

 

مجازات قانونی مزاحم تلفنی چیست؟

به گفته مجید علیمردانی وکیل پایه یک دادگستری، یکی از شکایات مرسوم در مراجع قضایی مزاحمت تلفنی است و ایجاد مزاحمت تلفنی به طور صریح در قانون به عنوان جرم، بیان شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».

علیمردانی افزود: مطابق ماده واحده قانون تاسیس شرکت مخابرات: «هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیلۀ مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از اکتشاف، ارتباط تلفنی او به مدت یکهفته همراه با اخطار کتبی قطع میگردد و تجدید ارتباط، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: مجازات این امر از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود و مطابق رای وحدت رویه به شکایت مزاحمت تلفنی در محل دادسرای محل وقوع جرم یعنی همان دادسرای محل سکونت شاکی رسیدگی می شود.

وی تاکید کرد: برای بار دوم، ارتباط تلفنی مزاحم به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع شده و تجدید ارتباط، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: در مزاحمت تلفنی برای بار سوم، شرکت مخابرات، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد».

 

در صورت داشتن مزاحم تلفنی به کجا مراجعه کنیم؟

علیمردانی گفت: علاوه بر موارد فوق، چنانچه بتوان ثابت کرد که فرد مزاحم، از طریق تلفن همراه اقدام به نشر اکاذیب (انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی) نموده است، مشمول جرم اتهام، افترا و نشر اکاذیب میشود.

وی خاطرنشان کرد: زنگ زدن و برقراری تماس تلفنی از طریق هر یک از سامانه‌های ارتباطی از تلفن معمولی گرفته تا تلگرام، واتساپ و… ، مشمول عنوان مجرمانه مزاحمت تلفنی قلمداد می‌شود و همچنین ارسال هر گونه پیام به قصد ایجاد مزاحمت از مصادیق مجرمانه جرم مزاحمت تلفنی برشمرده شده و شاکی می‌تواند فرد مرتکب این نوع جرم را از طریق قانون مورد تعقیب کیفری قرار بدهد.

 

ضرورت تشدید قوانین برخورد با مزاحمان تلفنی!

از آنجا که اغلب مزاحمت‌های تلفنی از طریق افراد ناشناس صورت می‌گیرد فرد شاکی در برگه طرح شکایت خود باید در بخش مربوطه عنوان ناشناس را به جای نام فرد مزاحم درج کند.

کوچکترین پیامد مزاحمت تلفنی بر هم زدن آرامش افراد است و پس از آن از هم پاشیده شدن زندگی برخی از افراد نیز از عواقب این اقدام مجرمانه محسوب می‌شود و ضرورت تشدید قوانین این جرم نیازمند توجه مسئولان دستگاه قضا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مزاحم تلفنی قوه قضائیه ایران انتخابات وکیل پایه یک دادگستری مزاحمان تلفنی مزاحمت تلفنی ایجاد مزاحمت مزاحم تلفنی تلفن همراه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم

وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون تولید نوکیای ایرانی گفت: فروش کالای تقلبی در کشور ممنوع است؛ لذا در صورت محرز بودن تقلبی بودن این تلفن همراه، تولید آن در کشور متوقف خواهد شد.

گروه دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عباس علی آبادی» وزیر صمت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون برنامه این وزارتخانه برای ساخت تلفن همراه در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: ما در کشور در مورد این کالا هنوز برند معتبر و قابل قبولی که صد در صد خود اتکا باشد نداریم.


وزیر صمت افزود: در وزارت صمت هم در بعد نرم افزاری و هم در بعد سخت افزاری برنامه داریم و جزو برنامه‌های اولویت دار ماست؛ هر اندازه که خودرو مهم است موبایل هم مهم است.


وی همچنین درباره عرضه نوکیای تقلبی در سطح بازار موبایل ایران گفت: در صورت محرز بودن تقلبی بودن این تلفن همراه، کالای تقلبی در کشور نهاد مسئول خود را دارد و البته ما هم مسئول هستیم قطعا اگر ثابت شود لااقل به آن خدمت نمی‌دهیم و به دستگاه‌های مربوطه و تعزیرات معرفی می‌کنیم.


علی آبادی تاکید کرد: فروش کالای تقلبی در کشور ممنوع است؛ اگر متوجه بشویم جلوی واردات را می‌گیریم ارز و ریال به آن تخصیص نمی‌دهیم و به دستگاه‌های مرتبط معرفی می‌کنیم.


مشروح گفته‌های علی آبادی را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نوکیای ایرانی ، تولید موبایل ، نوکیا ، وزارت صمت ، عباس علی آبادی ، کالای تقلبی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9l

دیگر خبرها

  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • دستگیری یکی از اراذل و اوباش معروف در گرگان
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه