Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


حبیبا: دو خوابگاه نوساز دانشگاه تهران تا پایان تیر افتتاح می‌شود

دانشگاه تهران از فرصت تعطیلی کرونا استفاده کرده و دو خوابگاه جدید با ظرفیت ۵۰۰ نفره به مجموعه خوابگاه‌ها اضافه کرد که از مهرماه دانشجویان در این دو خوابگاه ساکن می‌شوند. سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به بازسازی فضای خوابگاهی در سال جاری گفت: از زمانی که خوابگاه‌ها تعطیل شد، تعمیرات خوابگاه‌های دانشگاه تهران به صورت جدی آغاز شد و تاکنون چهارخوابگاه را به صورت اساسی تعمیرات و نوسازی کردیم.

وی افزود: حدود ۷۱۰۰ متر مربع فضای خوابگاه‌ها بازسازی شده که در مراحل پایانی آن هستیم که این خوابگاه‌ها برای دانشجویان کارشناسی کاملا بازسازی و به زودی آماده خواهد شد.


حبیبا اضافه کرد: علاوه بر بازسازی و نوسازی خوابگاه‌ها دو خوابگاه دیگر با ظرفیت ۳۰۰ و ۱۷۰ نفره در حال ساخت هستند که تا پایان تیرو یا مرداد ماه افتتاح خواهند شد.


۷۰۰ میلیارد تومان از شهریه فقط در یکسال چگونه در مدیریت سابق نشتی داشته است؟

تخلف مدیران سابق دانشگاه آزاد اسلامی تمامی ندارد و به تازگی تخلف ۷۰۰ میلیاردی آن‌ها از منبع شهریه دانشجویان افشا شده است. فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: قاطبه کارکنان دانشگاه آزاد شریف و پاکدست هستند و اگر چنین نبود به خاطر وجود ساختار معیوب، عمق فساد قابل تصور نبود. اما مسئولین وقت باید پاسخ دهند این ۷۰۰ میلیارد از شهریه فقط در یکسال چگونه نشتی داشته است؟

شفافیت این است که در دوره مدیریت دکتر طهرانچی با مقابله با دریافت نقدی و پوز‌ها و … جلوی ۷۰۰ میلیارد تومان نشتی گرفته شد. همه دریافت‌ها و هزینه‌ها روشن است.

در حوزه پژوهش هم یک مورد جالب است. یک رئیس واحد در دو سال ۸۰ پایان نامه ارشد و ۴۰ رساله دکتری که به عنوان استاد راهنما بوده است و ۱۵۰ رساله دکتری داوری کرده است!


طرح ارتقای آشپزخانه‌ها در سال ۱۴۰۰ به دانشگاه ابلاغ شد + جزئیات

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بخشنامه طرح ارتقای آشپزخانه‌ها در سال ۱۴۰۰ را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد براساس زمانبندی اجرای طرح، پرداخت مرحله اول ۵۰ درصد سهم صندوق تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.

 ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، بخشنامه طرح ارتقا آشپزخانه‌ها در سال ۱۴۰۰ را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد و افزود: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نظر دارد به منظور تکمیل، بازسازی و صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی طرح ارتقا آشپزخانه‌ها را در سال ۱۴۰۰ اجرا کند؛ بنابراین دانشگاه‌ها موظف هستند نسبت به تکمیل و ارسال فرم‌های طرح ارتقا در مدت زمان مقرر اقدام کنند.


در این بخشنامه آمده است: دانشگاه‌ها می‌بایست در چارچوب مفاد آئین نامه مالی معاملاتی خود و با رعایت صرفه و صلاح دانشگاه نسبت به شناسایی پیمانکاران و فروشندگان ذیصلاح اقلام و تجهیزات اقدام و در چارچوب ضوابط و مقررات ذیربط برنامه ریزی و اقدام کنند.

 

بلاتکلیفی خوابگاه‌ها در شرایط مهیا شدن آموزش حضوری

 این روز‌ها زمزمه واکسیناسیون دانشجویان به گوش می‌رسد که با انجام واکسیناسیون از مهرماه آموزش‌ها حضوری می‌شود، اما باید در این میان فکری اساسی برای دانشجویان خوابگاهی شود. این روز‌ها با افزایش میزان تولیدات و واردات واکسن خبر‌های خوبی از واکسیناسیون اقشار مختلف مردم در کشور به گوش می‌رسد تا شاید سایه نحس بیماری کرونا بتواند با تزریقات واکسن کمتر شود و امورات مختلف کشور بتواند به حالت قبل خود بازگردد.

یکی از اقشار مختلف مردم که همواره نگران و یا شاید لحظه شماری برای تزریق واکسن می کنند، دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی هستند که گفته می‌شود اگر واکسیناسیون انجام شود آموزش‌ها از سال تحصیلی آینده یعنی مهر ماه به صورت حضوری خواهد بود. البته برای انجام واکسیناسیون دانشجویان تاکنون درخواست‌های زیادی از سوی مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها به وزارت بهداشت ارسال شده که مهمترین این درخواست نامه خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم بود که وی شرط حضوری شدن آموزش دانشگاه‌ها را انجام واکسیناسیون عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه حضوری شدن آموزش‌ها منوط به حفظ سلامتی افراد است، ادامه داد: اگر واکسیناسیون انجام شود و شهر‌ها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند امیدواریم کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

 

طرح «دانشگاه بدون دخانیات» در دانشگاه تهران وارد مرحله اجرایی شد

طرح «دانشگاه بدون دخانیات» پس از بررسی و تدوین در شورای راهبری و سیاست‌گذاری مشاوره و بهداشت روان دانشگاه تهران در خردادماه ۱۳۹۵، طی برگزاری جلسات متعدد با افراد متخصص و نمایندگان تشکل‌ها و نهاد‌های دانشجویی و بررسی تجارب دانشگاه‌های داخلی و خارجی در زمینه اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات، در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب و در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه در تاریخ ۵ مرداد ۹۸ به تصویب نهایی رسید.

تشکیلات اجرایی خط مشی دانشگاه بدون دخانیات شامل «شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی» با ریاست رئیس دانشگاه (دکتر محمود نیلی احمدآبادی)، نایب رئیس معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه (دکتر سعید حبیبا) و سه کارگروه «فرهنگی و اجتماعی» با مسئولیت مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه (دکتر محمدعلی زارع چاهوکی)، «مشاوره و درمان» با مسئولیت رئیس مرکز مشاوره دانشگاه (آقای حمید پیروی) و «اطلاع رسانی و رسانه» با مسئولیت مدیر کل روابط عمومی دانشگاه (دکتر عباس قنبری باغستان) تشکیل شده است.

لازم به ذکر است، برنامه‌های عملیاتی این طرح در اسفند ماه سال گذشته به تصویب نهایی رسید و جهت اجرا در سال ۱۴۰۰ ابلاغ گردید. در این راستا نایب رئیس شورای سیاست گذاری و برنامه‌ریزی «دانشگاه بدون دخانیات» (دکتر سعید حبیبا) بر روند اجرای برنامه‌های کارگروه‌های دانشگاه بدون دخانیات نظارت می‌نمایند.


لطیفی: تعمیرات خوابگاه‌ها از اواسط تیرماه آغاز می‌شود

حسین لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه، در خصوص تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های این دانشگاه گفت: اواسط تیرماه خوابگاه‌های دانشگاه با اتمام ترم تحصیلی تخلیه خواهد شد و تعمیرات تابستانی آغاز می‌شود.

وی افزود: خوابگاه‌ها با توجه به فرآیند جدید تجهیز و بازسازی خواهند شد و حدود ۴۰۰۰ دانشجو از مهرماه بر اساس شرایط جدید اسکان داده خواهند شد.

لطیفی اضافه کرد: در این مدت زمانی که دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود بخشی از تعمیرات خوابگاه‌ها انجام شده و مابقی این تعمیرات در تابستان انجام و به پایان خواهد رسید.

 

وزارت علوم میزبان دوره سی و ششم جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها  گفت: باید به قله‌های شرافت که خدا وعده داده است برسیم. خدا وعده امامت و وعده میراث داری دنیا برای بندگان صالح را داده و اگر شکیبا باشیم و توکل کنیم رسیدن به این قله‌ها دور نخواهد بود.


وی افزود: وزارت بهداشت با وجود تعطیلی فضای حضوری دانشگاه‌ها و از طرف دیگر درگیری این وزارت خانه با بیماری کرونا جشنواره قرآن و عترت را برگزار کرد و این مسائل باعث نشد که جشنواره تعطیل شود.


رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: اتفاقاتی که در دوره سختی کرونا داشتیم تجربه است و برای سال‌های آینده می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم. سال آینده وزارت علوم میزبان جشنواره قرآن و عترت دانشجویان است البته مجموعه‌های دانشگاهی پیگیر میزبانی بودند وبنا است که در این دوره وزارت علوم از مجموعه‌های دیگر برای برگزاری جشنواره بعدی کمک بگیرد که مسئولیت مهمی در این عرصه است.



اعلام تمهیدات لازم برای وام مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی

دانشجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی می‌توانند علاوه بر وام‌های دانشجویی، وام‌های مازاد نیز از صندوق رفاه دانشجویان دریافت کنند.حاج جباری، سرپرست معاونت امور دانشجویان صندوق رفاه در خصوص وام مازاد هزینه تحصیلی دانشجویانِ تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشورگفت: در راستای اجرای بند "ج" تبصره ۹ قانون بودجه کل کشور در خصوص پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش نهاد‌ها و سازمان مذکور، این وام از طرف صندوق با عنوان وام شهریه پرداخت می‌گردد، صندوق رفاه برای اجرای این تکلیف در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با مسئولین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکاتباتی را انجام داده و شیوه نامه‌ای برای فرایند اجرا تدوین نموده است که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) به تمامی مراکز استانی این نهاد حمایتی ابلاغ گردیده است.

وی افزود: در این شیوه نامه شرایطی از جمله تضمین بازگشت مبالغ وام دانشجویان جامعه‌ی هدفِ نهادِ مذکور به صورت جمعی توسط آن نهاد صورت می‌پذیرد که نیاز به ضامن فردی نمی‌باشد و بازپرداخت وام مذکور پس از فراغت از تحصیل و پس از اشتغال پیش بینی شده است. برای سال تحصیلی پیش رو هم این وام در دستور کار صندوق رفاه قرار دارد و قابل پرداخت می‌باشد.

حاج جباری در خصوص طرح ارتقاء خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی اظهار داشت: در سال جاری با توجه به تعطیلی خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها در فصل تابستان به منظور بازسازی و بهسازی و مرمت فضای کالبدی خوابگاه‌ها و تجهیزات آشپزخانه ها، صندق رفاه برنامه ریزی لازم جهت اجرای این طرح را در نظر دارد.

 

ثبت‌نام وام دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تا ۲۴ خرداد

 معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه‌ای مهلت ثبت نام وام‌های دانشجویی را اعلام کرد.

با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تعطیلی آموزش حضوری بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و عدم حضور دانشجویان و همچنین حضور حداقلی همکاران دانشگاهی در محل کار در شرایط ناشی از تشدید شیوع بیماری کرونا و نیز در راستای حمایت بیشتراز دانشجویان و بهره مندی حداکثری آنان از حمایت‌های صندوق رفاه دانشجویان، مهلت ثبت وام‌های دانشجویی تا ۲۵ خرداد تمدید شد.

لازم به ذکر است، دانشجویانی که نیاز به ارسال مدارک دارند قبل از تاریخ فوق ۲۴ خرداد ماه باید مدارک خود را در پورتال صندوق رفاه دانشجویان ارسال نمایند.

 

زمان ثبت‌نام اعطای کمک هزینه تحصیلی در نیم‌سال دوم دانشجویان شریف تمدید شد

 زمان ثبت نام کمک هزینه تحصیلی در نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا ۱۰ خرداد ماه تمدید شد.

دانشجویان متقاضی دریافت کمک هزینه تحصیلی برای نیم سال دوم سال تحصیلی جاری که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند، می‌توانند تا پایان روز ۱۰ خرداد ماه، به صورت الکترونیکی از طریق آدرس stu.sharif.ir نسبت به تکمیل فرم درخواست الکترونیکی اقدام نموده و کارسال مدارک و مستندات مربوطه اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حبیبا شهریه دانشگاه آزاد نوسازی خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه بدون دخانیات صندوق رفاه دانشجویان دانشجویی دانشگاه آشپزخانه ها دانشگاه تهران دانشگاه آزاد هزینه تحصیلی دانشگاه ها برنامه ریزی ۷۰۰ میلیارد کمیته امداد سال ۱۴۰۰ سال تحصیلی خوابگاه ها وزارت علوم دو خوابگاه شدن آموزش تحت پوشش ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی در حاشیه این مراسم گفت: هدف از برگزاری این جشن، ترویج هرچه بیشتر ازدواج آسان بین دانشجویان است.

حجت الاسلام طاهری واسطه گری در امر ازدواج را یکی از اولویت‌های اساسی نهاد‌های فرهنگی موجود در دانشگاه عنوان کرد و گفت: خانه وصال در این دانشگاه برپا شده و با جمع آوری ملاک‌ها و معیار‌های هر یک از دانشجویانی که تمایل به ازدواج دارند، آن‌ها را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می‌کنند.

وی بر اهمیت جایگاه مشاوره‌های پیش از ازدواج تاکید کرد و افزود: در خانه‌های وصال دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج برای زوجین برپا می‌شود و دانشجویان می‌توانند با بهره مندی از این دوره‌ها آموزش و آگاهی لازم را برای ازدواج و آغاز زندگی مشترک کسب کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ازدواج در دوران دانشجویی را یکی از موفق‌ترین زمان‌های تشکیل خانواده عنوان کرد و گفت: بمنظور تسهیل ازدواج دانشجویان سال گذشته به همت ریاست دانشگاه علوم پزشکی ۲۴ واحد خوابگاه متاهلی ساخته و در اختیار دانشجویان قرار گرفت و در سال جاری نیز برنامه ریزی‌ها برای ساخت ۶۰ واحد خوابگاه متاهلی دیگر انجام شده و امیدواریم با عملیاتی شدن ساخت این واحد‌ها تمام نیاز دانشگاه به خوابگاه‌های متاهلی برطرف شود.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی