Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراها قرار داریم، انتخاباتی که با توجه به شرایط خاص منطقه ای و بین المللی می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد.

انتخابات ریاست جمهوری از مهم ترین رویدادهای سیاسی به شمار می رود و در آن رییس اجرایی کشور با رای مستقیم مردم برای چهار سال انتخاب می شود اما اینکه شخص رییس جمهوری آینده باید از چه ویژگی های شخصی و قانونی برخوردار باشد بحثی است که باید از سوی شهروندان به دقت مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهوری به عنوان تاثیرگذارترین مقام اجرایی کشور نقش مهمی را در سیاست گذاری های داخلی و خارجی بر عهده دارد و هدایت گر جامعه به طرف پیشرفت و توسعه است؛ از این رو اهمیت این موضوع سبب شده تا در قانون اساسی معیارهای خاصی برای ریاست جمهوری تعیین و بدین ترتیب زمینه انتخاب فردی اصلح و شایسته فراهم شود.

در قانون اساسی برای شوراهای اسلامی نیز وظایف و اختیاراتی تعریف شده، بنابراین مردم در انتخاب اعضای شوراها نیز باید دقت کنند که افرادی اصلح، کارشناس و دلسوز وارد این نهاد شوند تا بتوانند ضمن پیگیری حقوقشان، بهترین تصمیم ها را برای آبادانی و توسعه شهر و روستا اتخاذ کنند.

خاطره تلخی که شهروندان مهابادی از ناکارآمدی و دستگیری تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی این شهر در دوره پنجم در اذهان خود دارند شاید تلنگری باشد که مردم با دقت بیشتری افراد را انتخاب و روانه شوراهای شهر و روستا کنندخاطره تلخی که شهروندان مهابادی از ناکارآمدی و دستگیری تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی این شهر در دوره پنجم در اذهان خود دارند، شاید تلنگری باشد که مردم با دقت بیشتری افراد را انتخاب و روانه شوراهای شهر و روستا کنند.   

بسیار ضروری است که مردم در انتخاب افراد اصلح و شایسته نهایت دقت را داشته باشند و به دور از تعصبات قومی و قبیله ای و براساس بینش و شناخت دقیقی از نامزدها، بهترین ها را بر کرسی ریاست جمهوری و همین طور شوراها بنشانند تا بهترین سرنوشت برای ملت رقم بخورد.

کارکرد و عملکرد شوراهای مهاباد تاکنون در حد انتظار نبوده است

شورای اسلامی شهر و روستا و عشایر به‌ عنوان یک پارلمان محلی نقش بسزایی در تصمیم گیری های شهری و روستایی دارد و در واقع نماد دموکراسی و یکی از مولفه‌های جامعه مدنی است که در زمان دولت اصلاحات پایه‌گذاری و فعالیت قانون مند این نهاده آغاز شد.

یک کارشناس جامعه شناسی می گوید: تجارب و بررسی های انجام شده در مورد فعالیت پنج دوره شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری نشان دهنده این امر است که کارکرد و عملکرد این شوراها تاکنون در حد انتظار نبوده و این نهادهای مردمی نتوانسته اند با تمام توان خود وارد عمل شوند.

سیروان محمد اقدم گفت: دستگیری شهرداران و اعضای شورای شهر شهرهای متعدد از جمله مهاباد به اتهام فساد مالی و ارتشا نه‌ تنها منجر به لکه‌دار شدن وجاهت و اعتبار و اعتماد این ساختار خدمت‌رسانی در اذهان عموم مردم شده بلکه هزینه‌ای را نیز در حوزه اعتماد عمومی به نظام وارد کرده است.

وی افزود: هرچند که روال سازمان‌های نظارتی در بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان شوراها خالی از نقص نیست ولی با این وجود عدم احساس مسوولیت شهروندان در انتخاب آگاهانه افراد شایسته و مدبر برای این پارلمان شهری نیز مورد انتقاد است.

 این کارشناس معتقد است: یکی از این دلایل این ناتوانی و ناکارآمدی این نهاد شاید انتخاب نادرست و نابجای اعضای شوراهای شهر و روستا از سوی مردم باشد که اغلب بیشتر متاثر از تبلیغاتی بوده است که نامزدهای این نهاد انجام داده و موجب شده تا با کمترین شناخت به افراد مشهور و چهره رای دهند، غافل از اینکه این افراد، اگرچه در رشته های خود دارای تخصص هستند، اما در بسیاری از موارد در مدیریت شهری و محلی ناتوان هستند .

وی تاکید کرد: شهر یا روستا برای اداره، نیاز به همه تخصص ها در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و عمرانی دارد تا با بهره گیری از دانش و علمی و تجربه مدیریتی که در این خصوص دارند بتوانند، بهترین تصمیم ها را بگیرند و بدانند اعتبارات تخصیص یافته را هم در بهترین مسایل خرج کنند.

محمد اقدم گفت: بنابراین لازم است که مردم در شهرها و روستاها به دور از مسایل قومی و قبیله ای و مشهور و چهره بودن افراد، بیشتر به توانمندی و دانش آنها در عرصه های مختلف مدیریت شهری محلی رای دهند.

 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار مهم است 

قانون اساسی جمهوری اسلامی شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان دروازه ورود مردم به مراکز تصمیم‌گیری مدیریت شهرها و روستاها در نظر گرفته است و کلید آن را نیز به دست آنان داده تا با مشارکت در انتخابات و رای‌گیری نمایندگان مورد وثوق خود را به این مراکز راه دهند.

یک دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور مهاباد گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار مهم است زیرا آینده شهر و روستا بستگی به انتخاب درست شهروندان دارد.

محسن فتاح زاده با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا نیازمند حضور افراد کارآمد و نخبه است، افزود: اعضای شوراهای اسلامی باید ضمن آشنایی کافی با مسائل و مشکلات نقاط مختلف و اختیارات این شوراها وقت کافی برای طرح ایده ها و پیگیری مسائل داشته و در حداقل یک رشته دارای تخصص باشند.

تجارب نشان داده است محلی گرایی و قومیت گرایی موجب راهیابی افراد ناکارآمد به شوراهای شهر و روستا شده و موجب بروز مشکلات فراوانی در حوزه مدیریت شهری و روستایی شده استوی با بیان اینکه انتخاب افراد چهره و سرشناس که فاقد هرگونه مهارتی باشند از سوی مردم باید کنار گذاشته شود، اضافه کرد: تجربه نشان داده است محلی گرایی و قومیت گرایی موجب راهیابی افراد ناکارآمد به شوراهای شهر و روستا شده و موجب بروز مشکلات فراوانی در حوزه مدیریت شهری و روستایی شده است.

وی ادامه داد: وقتی که نامزدی همراه با برنامه های قوی و حساب شده انتخاب شود، با دید جامع تری در راستای اهداف کلان حزبی به منافع و توسعه شهری توجه خواهد داشت.

شوراها نمادی از اداره امور کشور به دست مردم هستند

انتخابات، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و نماد عینی مشارکت سیاسی محسوب می‌شود که به اعتقاد کارشناسان بیانگر پایه‌های اجتماعی قدرت سیاسی در جمهوری اسلامی است.

فرماندار ویژه مهاباد معتقد است: شوراها نمادی از اداره امور کشور به دست مردم هستند و مشارکت افراد اصلح، کارشناس و متخصص در مدیریت شهر و روستاها دارای اهمیت بسیار است.

عارف خدرلو با بیان اینکه نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام حقوقی ایران از جایگاه منحصر به فردی برخوردار هستند و نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دارد اظهار داشت: تبیین اهمیت شوراها و نقش آن و اینکه تاثیر اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها، مستقیم به مردم بر می‌گردد در حضور پرشور مردم بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اهمیت حضور افراد کارشناس و با تجربه در مدیریت شوراها افزود: بر این اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات شوراها می‌تواند تضمین‌کننده حضور افراد کارآمد و متخصص در امور مربوطه باشد.

وی تاکید کرد: چنانچه افراد با تجریه و اصلح و کارشناس در مدیریت شهری و روستایی وارد شوراها شوند و نهاد شوراها به عنوان یک نهاد مدنی که ارتباط نزدیک با بدنه مردم و دولت و مسوولان دارد، می تواند بسیار موفق باشد و راه را برای سپردن امور به مردم فراهم تر کند .

روستانشینان افراد اصلح را برای شوراهای روستایی انتخاب کنند

نقش شوراها در توسعه روستاها بسیار برجسته است چرا که اعضای شوراها با مسایل روستا آشنا و در واقع متولی عمران روستا هستند و مردم با حضور گسترده و انتخاب اصلح ترین افراد این نقش را پررنگ تر می کنند.

یکی از اهالی روستای قزلقوپی از توابع بخش مرکزی مهاباد می گوید: انتخاب افراد اصلح به عنوان اعضای شوراها حیاتی است ، زیرا انتخاب این افراد می تواند در بهره گیری از اعتبارات تامین شده در بخش روستایی موثر باشد و افراد کارآمد می توانند روند توسعه در روستا را شتاب ببخشند .

جعفر جی واد با بیان اینکه انتخاب دهیاران تنها یکی از وظایف شوراهای روستایی است، ادامه داد: مردم روستا باید دقت کنند که افراد دلسوز و کارآمد را انتخاب کنند که علاوه برانتخاب دهیار شایسته بتوانند تصمیم های خوبی در زمینه اداره و توسعه روستا بگیرند .

وی با انتقاد از جایگزینی قوم گرایی به جای شایسته سالاری در انتخابات شوراهای اسلامی به ویژه در مناطق روستایی گفت: انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر و روستا از روی ناآگاهی و تنها به صرف تعصبات قومی آفت بزرگی است که می تواند آسیب های زیادی به توسعه مناطق روستایی وارد کند.

این روستانشین مهابادی اضافه کرد: بنابراین تا فرصت باقی است، مردم با کسب تجربه و اطلاعات از افراد معتمد و سرشناس و همچنین با مطالعه سوابق نامزدهای شوراها، بهترین انتخاب را داشته باشند و راه را برای افراد متخصص و اصلح باز کنند.

انتخاب فرد اصلح از وظایف مهم مردم در انتخابات است

حضور حداکثری مردم نشانه مردم سالاری دینی، رشد اجتماعی مردم و علامت استحکام نظام است که با مشارکت تمام آحاد مردم به دست می‌آید.

امام جمعه مهاباد انتخاب فرد اصلح را از وظایف مهم مردم در انتخابات دانسته و می گوید: دین اسلام اهمیت زیادی را برای امر مهم شورا و مشورت در زندگی روزمره و مدیریت جامعه قائل شده و اهمیت و جایگاه و فواید مشورت را به جامعه مسلمانان همواره گوشزد کرده است.

ماموستا عبدالسلام امامی افزود: خداوند در سوره بقره آیه ۲۳۳، آل عمران آیه ۱۵۹ و سوره شوری آیه ۳۸ بر مشورت و اهتمام به نظر و رای مردم و همفکری اشاره کرده و در احادیث و روایات از پیامبر اسلام (ص) نیز بر اهمیت شور و مشورت تاکید شده و مسلمانان را به گفت ‌و گو و تبادل نظر با افراد صادق، صاحب نظر و آگاه به امور تشویق کرده ‌اند.

وی با بیان اینکه بر اهمیت و تاکید دین مبین اسلام بر امر شور و مشورت در امور هیچ تردیدی نیست، اضافه کرد: مشارکت مردم و دخالت دادن افراد جامعه و نظارت آنان برای اجرای درست قانون و مدیریت امور، شناسایی و اصلاح تصمیمات خطا و اشتباه، جلوگیری از استبداد و خودکامگی در رای و تصمیم گیری‌ ها و رفع زمینه ‌های بدگمانی و جلب نظر مردم، رعایت حقوق و تامین منافع و مصالح عمومی جامعه، کمک به شایسته‌ سالاری در جامعه و حاکم شدن اندیشه خردورزی از مهمترین آثار شورا و انتخاب افراد اصلح برای این پست مهم است.

 انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به سایر انتخابات از حساسیت بیشتری برخوردار است از اینرو مشارکت حداکثری مردم می تواند دشمنان نظام جمهوری اسلامی را کاملا ناامید سازد امام جمعه مهاباد با بیان اینکه انتخابات پرشور دشمن را به کلی مایوس می کند، گفت: انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به سایر انتخابات از حساسیت بیشتری برخوردار است از این رو مشارکت حداکثری مردم می تواند دشمنان نظام جمهوری اسلامی را کاملا ناامید سازد چرا که امروز دشمنان چشم به این رویداد بزرگ سیاسی در ایران دوخته اند.

رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد شور و شوق انتخاباتی دارند

مردم باید با صرف وقت لازم و با مطالعه و کنکاش افراد اصلح را شناسایی کنند و زمام امور اداره محل زندگی خود را به آنها بسپارند که در این بین رسانه ها هم می توانند نقش بسیار مهمی که دارند را به خوبی ایفا کنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه مهاباد گفت: ایجاد شور، نشاط و امید در جامعه از کارکردهای مهم رسانه ها برای بسترسازی به منظور تحقق مشارکت حداکثری مردم در سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری در ۲۸ خردادماه سال جاری است.

سلیمان پاکزاد با بیان اینکه رسانه ها می‌توانند با افزایش سطح آگاهی مردم، انگیزه آنها را برای حضور در پای صندوق های اخذ رای و گرم کردن تنور انتخابات افزایش دهند اضافه کرد: مهاباد یکی از شهرهای مهم و از قطب های مهم رسانه ای آذربایجان غربی به شمار می رود که باید از پتانسیل های آن بخوبی در راستای ایجاد شور انتخاباتی در جامعه استفاده کرد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه مهاباد با بیان اینکه نبض اطلاع رسانی انتخابات در دستان رسانه ها است افزود: با ورود به عصر ارتباطات و فضای مجازی شیوه های تبلیغات نامزدها نیز تغییر یافته است و این سرعت و گستره فراگیر وسایل ارتباط جمعی کار تبلیغات را نیز سهل تر کرده است.

وی نقش فعالان فضای مجازی را نیز در افزایش مشارکت مردم و تحقق برگزاری انتخاباتی باشکوه موثر دانست و افزود: رسانه های رسمی از اهمیت بیشتری نسبت به فضای مجازی برخوردار است اما نباید نسبت به فضای مجازی با توجه به گستردگی و نفوذ آن در جامعه نیز بی تفاوت بود.

پاکزاد، تحقق مشارکت حداکثری را یکی از اهداف مسوولان عنوان کرد و افزود: در کنار رسانه ها، فعالان فضای مجازی نیز نقشی اثربخشی در تحقق برگزاری انتخاباتی پرشور و حداکثری در ۲۸ خرداد دارند که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا در کشور استفاده از فضای مجازی مورد توجه داوطلبان انتخابات قرار گرفته است از این‌رو کنترل و مدیریت این فضا باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

عملکرد رسانه های این شهرستان در راستای رسالت خطیر خبری به ویژه در انتخابات های گذشته و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و توجه دادن مردم به آن قابل قبول بوده و امیدواریم در انتخابات آتی نیز این امر تکرار شودپاکزاد ادامه داد: عملکرد رسانه های این شهرستان در راستای رسالت خطیر خبری به ویژه در انتخابات های گذشته و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و توجه دادن مردم به آن قابل قبول بوده و امیدواریم در انتخابات آتی نیز این امر تکرار شود.

بیشتر کارشناسان و صاحب نظران معتقدند چنانچه افراد با تجریه و اصلح و کارشناس در مدیریت شهری وارد شوراها شوند و نهاد شوراها به عنوان یک نهاد مدنی بتواند ارتباط نزدیکی با بدنه مردم و دولت و مسئولان ایجاد کند می تواند بسیار موفق باشد و راه را برای سپردن امور به مردم و اجرای دموکراسی فراهم تر کند .

موضوعی که در این جا مطرح است برگزاری انتخابات شورا ها ،همزمان با انتخابات ریاست جمهوری است که به اذعان کارشناسان انتخابات شوراها را تحت الشعاع خود قرار می دهد و به دلیل اهمیت و تاثیر گذاری ملی و بین المللی آن مردم کمتر به آن می اندیشند و به همین دلیل هم دقت کمتری در انتخاب اعضای شوراها می کنند .

ترکیب مطلوب شوراها وابسته به شناخت و توجه به وظایف این شورا براساس قانون است، طبق قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اقتصادی و اجتماعی و سایر حوزه ها در امور محلی، شوراها اسلامی شهر و روستا باید تشکیل شود و بنابر این شوراها از ارکان چهارم اداره امور کشور است .

در قانون شوراها در ماده ۷۱ وظایف شوراها به صراحت بیان شده است که بررسی و شناخت مشکلات شهر و امور رفاهی از وظایف شوراهاست که افراد راه یافته به آن باید از تخصص و کارآمدی لازم در این عرصه برخوردار باشند ولی عملکرد ۲۰ ساله شوراها موید این امر است که جای تخصص در شوراها واقعا خالی است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مهاباد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی مشارکت انتخاباتی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مهاباد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ مهاباد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی مشارکت انتخاباتی اخبار کنکور شوراهای اسلامی شهر و روستا شوراهای شهر و روستا انتخابات شوراها مشارکت حداکثری شهری و روستایی مردم در انتخاب جمهوری اسلامی اعضای شوراهای انتخابات شورا دوره انتخابات مدیریت شهری مدیریت شهر ریاست جمهوری حداکثری مردم اعضای شوراها انتخاب افراد قانون اساسی افراد اصلح تصمیم گیری فضای مجازی ایجاد شور رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

سردار نظری گفت: نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو سردار محمد علی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، به گرامیداشت مناسبت روز روانشناس و مشاور، در مراسم تجلیل از مشاوران در مرکز مشاوره خانواده مهر کرمان، فرهنگ سازی درباره استفاده از مشاوره را ضرورت جامعه مدرن امروز دانست و با اشاره به اهمیت نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه گفت: مراکز مشاوره برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان و اعتماد بخشی به افراد جهت تعیین مسیر درست زندگی، کمکشان می‌کنند.

وی افزود: پیش از این مردم استان با مشاوره خیلی آشنا نبودند و اکنون چند سالی است که اندکی این مسئله در بین مردم جا افتاده است.

او اظهار داشت: مشاوره فردی یک فرآیند کمکی است که طی آن یک فرد متخصص در زمینه روانشناسی، به مراجعه‌کننده خود در حل مشکلات و چالش‌های زندگی‌اش در زمینه‌های شخصی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و ... کمک می‌کند؛ ولی بخش از مردم نمی‌دانند و مشاوره را به موضوعات پزشکی و اختلالاتی که مدنظرشان است، می‌برند.

سردار نظری فرهنگ سازی درباره استفاده از مشاوره را ضرورت جامعه مدرن امروز دانست و با اشاره به اهمیت نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه تصریح کرد: اینکه بتوانیم به افراد مشاوره بدهیم بسیار مهم است؛ چون بخشی از جنگ شناختی دشمن در مورد این اختلالات است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اظهار داشت: دشمن در تلاش است تا بین نسل جوان و حتی نسل‌های بالاتر اعتماد به نفس را پایین بیاورد و ناامیدی را پمپاژ کند و با ضریب دادن به مشکلاتی که وجود دارد، این مشکلات را فردی کند و به فرد نسبت دهد.

وی با اعلام اینکه مراکز مشاوره برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان کمک می‌کنند و جلوی بسیاری از اختلالات مخصوصاً در خانواده‌ها را می‌گیرند، افزود: تجربه نشان داده استفاده از مشاوره سبب اعتماد بخشی به افراد و تعیین مسیر درست در زندگیشان می‌شود.

دیگر خبرها

  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • عملکرد موثر صدا وسیمای گلستان برمشارکت خوب مردم در انتخابات اسفند
  • عملکرد خوب صدا وسیمای گلستان، موثر برمشارکت خوب مردم در انتخابات اسفند