Web Analytics Made Easy - Statcounter

خادمان مساجد از رئیس جمهوری منتخب مردم در ۲۸ خردادماه انتظار دارند وضعیت حقوقی آنان را اصلاح کند و با حمایت معنوی و مادی بیشتر از مساجد، زمینه‌ساز برقرار بودن و رونق بیشتر این خانه‌های خدا شود.

خبرگزاری شبستان، گروه  مسجد و کانون های مساجد: بعد از انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان تأمین اجتماعی در سال 86، بیش از 32 هزار خادم ثابت مساجد در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این تفاهم نامه قرار شد، هفت درصد از حداقل حقوق و دستمزد را خادم و مابقی هزینه بیمه را دولت پرداخت کند. طبق این توافقنامه تشخیص و تائید خادمِ ثابت بودن را سازمان اوقاف و امور خیریه بر عهده گرفت و موظف شد، سهم حق بیمه را از خادم دریافت و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند.

 

این روند ادامه داشت تا اینکه سال ۱۳۹۸ خبری منتشر شد مبنی بر بروز مشکل جدید در پرداخت حق بیمه خادمان از سوی این سازمان. به این صورت که بنابر اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه، واریز حق بیمه خادمان از سوی ادارات اوقاف به تامین اجتماعی بار مضاغفی به همراه داشت و نیز ادارات اوقاف با مشکلاتی همچون جریمه و دیرکرد مواجه می شدند که بر اساس تفاهم نامه جدید با سازمان تامین اجتماعی مقرر شد که واسط (سازمان اوقاف و امورخیریه) حذف شود. این وضعیت را اضافه کنید به حقوق ناچیز خادمان که بنا بر اعلام تعدادی از خادمان، حقوق برخی از آنها حدود یک میلیون تومان است و درصد بسیار کمی از آنان، حقوق بیشتر از دو میلیون تومان می گیرند. 

 

همه اینها در حالی است که فعاليت خادمان مساجد از مصاديق عمران و آبادي خانه خدا است. خادمان مساجد از جمله اقشار زحمتکش جامعه هستند و به همان اندازه که منزلتشان بالا است، مسئوليتشان هم سنگين و خطير است، اما متاسفانه از امکانات رفاهی مناسبی بهره مند نبوده و هيچ پشتيبانی مالی ندارند، در حالی که در شرايط سخت اقتصادی امروز این قشر باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

خبرنگار شبستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، گفت و گویی با تعدادی از خادمان داشته تا نظر آنان را درباره انتظارشان از دولت بعدی جویا شود.

 

مساجد همیشه مردمی اداره شده اند و خواهند شد

 

«حسن فانی» با بیان اینکه تا آنجایی که ما اطلاع داریم مساجد همیشه مردمی بوده اند و مردمی نیز انشاءالله خواهند ماند، اظهار کرد: با وجود این بهتر است دولت ها از مساجد حمایت کنند که طبیعتا در این صورت کارکردهای مساجد بیشتر شکوفا می شوند.

 

خادم مسجد امام رضا (ع) (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان نفیس) افزود: مساجد بسیاری همچون همین مسجد امام رضا (ع) از نظر مالی مشکل چندانی ندارند و برخی از آنها هم خانه خادم و هم خانه عالم دارند که در چنین وضعیتی هم روحانی و هم خادم با انگیزه بیشتر و دغدغه های کمتر در زمینه مالی می تواند فعالیت کند.

 

وی اضافه کرد: بنده شخصا مساجد بسیاری را می شناسم که از نظر مالی در وضع بسیار بدی به سر می برند. خب در چنین وضعیتی آیا می توان از خادم آن توقع داشت از صبح تا شب در مسجد را باز نگاه دارد یا هر سه نوبت صبح، ظهر و شب کار ضد عفونی و یا تمیز کردن مسجد را انجام دهد در حالی که همیشه باید دغدغه کار دوم خود را برای تامین مایحتاج خانواده خود داشته باشد؟!

 

فانی با بیان اینکه الحمدالله نظام اسلامی در کشور ما مستقر است، تاکید کرد: مساجد که خاستگاه انقلاب اسلامی هستند، همیشه در خدمت این نظام مقدس بوده و خواهند بود؛ بنابراین هر چقدر از این مساجد حمایت شود، شاهد اشاعه بیشتر فرهنگ و سبک زندگی دینی در جامعه، دستگیری بیشتر از نیازمندان و تربیت نیروهای مورد نیاز نظام خواهیم بود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند انقلابی بودن، با نشاط بودن، مدبر بودن، مدیر بودن و دشمن شناس بودن باید از ویژگی های رییس جمهوری باشد، خاطرنشان کرد: مسجدی ها نیز در همین راستا به شخصی رای خواهند داد که ویِژگی های مدنظر مقام معظم رهبری را داشته باشد و بتواند فرهنگ دینی جامعه را از طریق حمایت از پایگاه هایی همچون مساجد تقویت کند.

 

تلاش خادمان برای رونق مساجد در دوره شیوع کرونا

 

«سید داود حسینی» نیز با بیان اینکه مساجد از جمله مراکز و یا شاید تنها مرکزی در دوره شیوع ویروس کرونا محسوب می شوند که فعالیت های اجتماعی و خدماتی شان در این دوره افزایش یافت، اظهار کرد: شاید به ظاهر درب مساجد در برخی از ایام این دوره بسته بود یا برخی از برنامه های مساجد همچون نماز جماعت گاهی برگزار نشد اما به همت چتر حمایتی مسجدی ها در این دوره گروه های بیشتری از مردم را اعم از نیازمندانی که پیش از کرونا نیز تحت پوشش مساجد بودند و کسانی که در این دوره دچار مشکل معیشتی شدند، تحت پوشش خود قرار داد.

 

خادم مسجد امام حسین (ع) (واقع در بلوار امام حسین (ع)، کوچه شهید صاحب الزمانی) افزود: کرونا که تهدید بزرگی برای بشریت به حساب می آید توسط اهالی مسجد به یک فرصت تبدیل شد و این مهم زمانی اتفاق افتاد که به ابتکار مقام معظم رهبری موضوع رزمایش مواسات و همدلی مطرح شد و مسجدی ها کمک مومنانه خود به نیازمندان را با همراهی دستگاه های مختلف همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان افزایش دادند؛ بنابراین، از دولت منتخب ملت که تابستان امسال کار خود را آغاز می کند، این انتظار می رود که به گونه ای برنامه ریزی کند تا کارکردهای مساجد به ویژه در حوزه خدمت رسانی تقویت و افزایش یابد.

 

تلاش رئیس جمهوری بعدی برای حل مشکلات معیشتی مردم

 

وی در ادامه با بیان اینکه کمک به رفع مشکلات معیشتی و تلاش برای اصلاح وضعیت استخدامی و حقوقی خادمان مساجد از جمله کارهایی است که رییس جمهوری منتخب مردم می تواند انجام دهد، گفت: متاسفانه، اکثریت قریب به اتفاق خادمان مجبور هستند علاوه بر خدمت به این خانه های خدا شغل دومی نیز داشته باشند زیرا در تامین معیشت خانواده خود کمتر دچار مشکل می شوند. به نظر می رسد این انتظار چندان زیادی نیست که خادمان مساجد نیز باید مانند سایر صنوف از کمترین خدمات شغلی و رفاهی بهره مند شوند.

 

حسینی ادامه داد: برخی تصور می کنند اینکه خادم یک مسجد از سوی آن مسجد دارای منزل مسکونی شده است برای تامین معیشت وی کفایت می کند در حالی که با افزایش روزمره قیمت ها و تورم فزاینده در کشور واقعیت چیز دیگری است. وقتی یک خادم از سوی مسجد از نظر مالی تامین شود، حتما می تواند بیشتر به فکر مسجد باشد و همین موضوع در باز بودن درب مساجد در طول روز بسیار موثر است.

 

وضعیت حقوقی و کاری خادمان مساجد، کاملا متزلزل و نامشخص است

 

«مجید شهاب» نیز با بیان اینکه وضعیت حقوقی و کاری خادمان مساجد، کاملا متزلزل و نامشخص است، اظهار کرد: همین وضعیت موجب شد سازمان اوقاف و امور خیریه در سال گذشته، حق بیمه خادمان را پرداخت نکرد و موجب بلاتکلیفی برای این گروه شد.

 

خادم مسجدالاقصی (واقع در تهران، خیابان مولوی، خیابان سعید ذکایی) افزود: توقع ما از دولت منتخب مردم این است که وضعیت حقوقی خادمان مساجد را روشن کند تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی برای خادمان نباشیم.

 

افزایش حمایت دولت از مساجد موجب ارتقای جایگاه مساجد در کشور می‌شود

 

وی در ادامه با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی دولت منتخب از مساجد افزایش یابد تا کارکردهای این خانه های خدا در عصر حکومت اسلامی افزایش یابد، گفت: درست است که مساجد باید مستقل و مردمی باشند ولی این موضوع نباید بهانه ای برای داشتن توقعات بیش از اندازه از این مرکز در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشند ولی هیچ گونه حمایتی صورت نگیرد.

 

شهاب ادامه داد: وقتی بحث انتخابات می شود یا زمین لرزه ای روی می دهد یا فتنه ای پیش می آید از مساجد می خواهند که در صحنه حضور یابند و در برابر فتنه گران ایستادگی کنند و دست زلزله زدگان را بگیرند ولی وقتی قرار است بودجه ای برای حمایت از مساجد تعیین شود، بحث مستقل بودن پیش می آید؟

 

وی خاطرنشان کرد: میزان حقوق خادمان مساجد در کمترین حد ممکن و حتی از میزان تعیین شده از سوی وزارت کار نیز کمتر است و این در حالی است که توقع می رود درِ مساجد همیشه باز باشد و به اصلاح «برقرار» باشند، چنین انتظاری وقتی یک خادم مجبور است برای تامین هزینه های زندگی اش کار دوم داشته باشد، اصلا درست نیست.

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد تراز اسلامی خادمان مساجد حمایت دولت سازمان اوقاف و امور خیریه خادمان مساجد وضعیت حقوقی حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۱۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابر و کاهش نسبی دما از چهارشنبه در گیلان

اداره کل هواشناسی استان گیلان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده استقرار جوی غالبا پایدار در منطقه است.

بر این اساس طی ۴۸ ساعت آینده آسمانی صاف تا نیمه ابری طی روز افزایش نسبی دما و در برخی نواحی پدیده مه (طی ساعات شب تا صبح) پیش بینی می‌شود. 

همچنین طی این مدت گاهی به سبب ناپایداری‌های موقتی، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق پراکنده دور از انتظار نیست. 

از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت هم افزایش ابر و کاهش نسبی دما و به تدریج از جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه با گذر جریانات کم و بیش ناپایدار از منطقه در بعضی نقاط رگبار و رعد و برق تا اوایل هفته آینده مورد انتظار است. 

در اطلاعیه اداره کل هواشناسی گیلان همچنین آمده است: تغییرات احتمالی در پیش بینی جوی روز‌های آینده اعلام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • افزایش ابر و کاهش نسبی دما از چهارشنبه در گیلان
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم