Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:55:50 GMT

مرمت ۲ محوطه تاریخی در خراسان شمالی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۱۳۴۹

مرمت ۲ محوطه تاریخی در خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، مسوول نمایندگی این اداره در گرمه  گفت: عملیات محوطه‌سازی ایوان ورودی و اطراف بنای باغ مزار امروز از محل اعتبارات استانی سال ۹۹ آغاز شد.

وحید محمودی‌فرد افزود: پیش‌ از این نیز، تعبیه کانال نایکش اطراف بنا به‌منظور رفع رطوبت و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از محل اعتبارات سال ۹۸ انجام شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: بنای تاریخی باغ مزار گرمه در سال ۱۳۵۶ و با شماره ثبت ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که قدمت این بنا به دوره ایلخانی می‌رسد.

شهرستان گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار گرفته که از شمال به شهرستان مانه و سملقان، از شمال غرب به استان گلستان و از غرب به استان سمنان متصل است.

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی محوطه باستانی ریوی مانه و سملقان هم از آغاز فعالیت های مربوط به مرمت و ساماندهی بقایای معماری دوره هخامنشی در این محوطه تاریخی خبر داد.

محمدجواد جعفری بدون اشاره به اعتبار تخصیصی برای مرمت این محوطه تاریخی گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ مترمربع از بقایای معماری دوره هخامنشی و اشکانی شهر تاریخی ریوی مرمت و حفاظت‌ شده است و با توجه به تخصیص اعتبارات ملی و استانی روند مرمت و ایجاد پوشش‌های حفاظتی در ریوی ادامه خواهد یافت.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است. مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاهی با ویژگی‌های شهری بوده است.

تاکنون از هزار و ۳۱۵ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که ۵۱۱ مورد آن اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

برچسب‌ها گرمه خراسان شمالی مرمت میراث فرهنگی مانه وسملقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرمه خراسان شمالی مرمت گرمه خراسان شمالی مرمت میراث فرهنگی مانه وسملقان اخبار کنکور محوطه تاریخی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۱۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 6090588 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است