Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، استان پهناور اصفهان با سطح افزون بر ۲ هزار هکتاری دارای ظرفیت قابل توجهی در بخش کشت‌های گلخانه‌ای است و در میزان سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای به نسبت دیگر استان‌ها در رتبه دوم و سوم قرار دارد.

سمیرم در جنوب اصفهان یکی از مهمترین شهرستان‌های استان در بخش کشاورزی بویژه تولید سیب درختی است اما در موضوع کشت‌های گلخانه‌ای و و حتی گیاهان دارویی کار چندانی در این خطه صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فعالان سازمان نظام مهندسی و خدمات مشاوره‌ای کشاورزی در سمیرم در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه ما با وجود اینکه شهرستانی پر آب شناخته می‌شود اما بهره چندانی در موضوع گلخانه‌داری ندارد.

عباس طایی به عنوان نمونه به تیران و کرون به‌عنوان شهرستانی موفق در زمینه تولیدات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد گلخانه‌های استان به تعداد ۵۱۷ گلخانه در تیران در غرب این استان واقع شده  است و این در حالی است که تنها در موضوع آب سمیرم از همه شهرهای استان وضعیت بهتری برای این کشت‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این شهرستان سمیرم از نظر هدایت الکتریکی آب (EC) و آنالیز کیفیت خاک و آب رتبه اول استان اصفهان را داراست.

این فعال بخش خدمات کشاورزی با بیان اینکه مشکلات زیادی بر سر راه متقاضیان گلخانه‌داری در سمیرم وجود دارد، اظهار داشت: برخی از سازمان‌ها تا حدی گره در کار بهره بردار می‌اندازند که هر چه هم کارها را پیش ببرد دست آخر به بن بست اداره آب منطقه‌ای می‌خورد و کارش به جایی نمی‌رسد.

طایی تاکید کرد: این در حالی است که بیشتر متقاضیان گلخانه‌داری در سمیرم خودشان آب برای راه اندازی گلخانه دارند اما باز هم اداره آب منطقه‌ای نمی‌گذارد کار کنند و سد راهشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگری که وجود دارد این است که کارشناسان این اداره با نقشه‌های هوایی دهه ۶۰ و گوگل ارث کار کرده و اظهار نظر می‌کنند، اضافه کرد: کمتر پیش می‌آید کارشناسان آنها سر زمین متقاضی حاضر شوند و نظرشان را اعلام کنند.

مسوول خدمات مشاوره‌ای کشاورزی سمیرم ادامه داد: ایراد دیگر کار امور آب سمیرم به گفته خودشان کمبود نیروی انسانی است که پاسخ استعلام‌ها را دیر اعلام می‌کنند اما باز هم نوک پیکان انتقاد متقاضی که به در بسته می‌خورد، جهاد کشاورزی است.

طایی یک مشکل دیگر متقاضیان را همکاری نکردن بانک‌ها در زمینه درخواست استعلام‌های بی مورد اعلام کرد وگفت: در همین رابطه حتی تسهیلات سرمایه‌گذار در بخش وردشت سمیرم برگشت خورد و وی که بخش زیادی از کارهایش انجام شده در زمان حاضر معترض است.

روح‌الله افشاریان یکی از متقاضیان احداث گلخانه نیز در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: اداره امور آب به هر کدام از استعلام‌ها در مورد انواع آب‌های متخلف و حتی نهرهای سنتی پاسخی نمی‌دهد و اگر هم جواب بدهد، منفی است.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم هم به ایرنا گفت: در این شهرستان و در موضوع گلخانه و تولیدات آن با وجود غنای بالای آب وخاک، حرفی برای گفتن نداریم.

محمد رضایی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از کار و اقدام ما در بخش توسعه گشت گلخانه ای در اداره امور آب متوقف می‌ماند و همین عامل باعث می‌شود نتوانیم در این زمینه نه تنها رتبه دار شویم بلکه حرفی هم برای گفتن نداشته باشیم.

وی افزود: میزان بهره‌وری در گلخانه داری ۷۰ تا ۸۰ درصد بالا می‌رود در حالی که در کشت معمولی این میزان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، بنابراین هیچ شکی بر توسعه این صنعت نیست به شرطی که همه در این مسیر همراهی کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم اضافه کرد: با وجود وسعت زیاد زراعی و مرتعی مجموع گلخانه‌های ما زیر پنج هکتار است و ۱۴ متقاضی در حال تسطیح زمین گلخانه‌هایشان هستند.

رضایی تاکید کرد: ۳۸ نفر از ۶۰ متقاضی گلخانه‌داری مشکل عدم پاسخگویی استعلام از سوی اداره امور آب دارند و تعدادی نیز در بانک‌هایی غیر از بانک کشاورزی دچار مشکل شده‌اند.

وی همچنین از سازمان‌های خدماتی آب، برق، راهداری و گاز هم خواست پاسخ به استعلام‌های این اداره را سرعت بدهند تا در سال پشتیبانی و مانع‌زدایی کارها بهتر پیش بروند.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم دریافت هزینه بالای بنا که بخشداری‌ها دریافت می‌کنند را دیگر مشکل این بخش عنوان کرد و گفت: اگر همه دست به دست هم بدهیم امسال می‌توانیم کارهای اولیه حدود ۴۰ هکتار گلخانه را به سرانجام برسانیم.

مدیر امور آب منطقه ای سمیرم چندی قبل از جلسه‌ای گفته بود: استعلام بیشتر زمین‌های متقاضیان اجرای گلخانه به دلیل  موانع قانونی  در حوضه آبریز کارون منفی می‌شود.

روح‌الله اکبری افزود: استناد ما به عکس‌های هوایی است اما در مواردی نیز کارشناسان خود را به محل اعزام می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پاسخ همه استعلام‌ها را بر اساس قانون و بخشنامه‌های رسمی وزارت نیرو می‌دهیم و اگر ایرادی در کار است باید از استان و مرکز پیگیری، مرتفع و به اداره امور آب ابلاغ شود.

جمع بندی گزارش ایرنا نشان می‌دهد هر وزارتخانه و سازمانی طبق دستورالعمل‌های خود عمل می‌کند. از همین رو برای حل و فصل این دست مشکلات بین سازمان‌ها که از مرکز به شکل مشترک به آنها اعلام شود نیاز به یک هم افزایی و هماهنگی است.

شهرستان کوهستانی و سردسیر سمیرم دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

سالانه افزون بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدِن و رِد در سمیرم تولید و بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

این شهرستان با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی، دارای چهار بخش، شش شهر و ۱۵۰ آبادی و روستاست و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

برچسب‌ها کشاورزی خشکسالی سمیرم گلخانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی خشکسالی سمیرم کشاورزی خشکسالی سمیرم گلخانه اخبار کنکور کشاورزی سمیرم اداره امور آب جهاد کشاورزی گلخانه داری استعلام ها هزار هکتار گلخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی ۲۲۱ شعبه اخذ رأی ‌در سمیرم و لنجان

مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه سمیرم و لنجان در روز جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی سلیمانی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان‌ اظهار داشت: استان اصفهان مجموعاً دارای 16 حوزه انتخابیه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که در مرحله نخست با حضور مردم استان در انتخابات یازدهم اسفندماه، تکلیف 14 حوزه انتخابیه با 18 منتخب مشخص شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه نامزدهای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه سمیرم و لنجان حائز نصاب 20 درصد کل آراء نشدند، انتخابات در این دو حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شد.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان بیان کرد: در روز جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه انتخابات مرحله دوم در این دو حوزه با حضور نامزدهایی که دارای بالاترین آراء در مرحله اول شدند صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه سمیرم رقابت میان آقایان رحیم کریمی و سید محمد موسوی و در حوزه انتخابیه لنجان رقابت میان آقایان حسین رجایی ریزی و اکبر پولادی باغبادرانی خواهد بود.

سلیمانی گفت: تبلیغات مرحله دوم انتخابات از ساعت صفر روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ساعت 8 صبح پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در این دو حوزه با مجموع 221 شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده ‌که 68 شعبه در حوزه انتخابیه سمیرم و 153 شعبه در حوزه انتخابیه لنجان قرار دارد.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: باتوجه به اقداماتی که در حوزه تبلیغات توسط صداوسیمای مرکز اصفهان صورت گرفته برنامه 20 دقیقه‌ای برای معرفی کاندیداها پیش‌بینی و سه مناظره 60 دقیقه‌ای تهیه شده که هر کدام از این برنامه‌ها در شبکه استانی صدا و سیمای مرکز اصفهان در دو مرتبه در ایام قانونی تبلیغات انتخابات پخش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این نکته حائز اهمیت است که در این مرحله از انتخابات تنها کسانی که در مرحله نخست انتخابات در این دو حوزه شرکت کردند و کسانی که در هیچکدام از حوزه‌های انتخابیه کشور در مرحله قبلی رأی ندادند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

سلیمانی افزود: در دستگاه‌های احراز هویتی که در هر شعبه موجود است اطلاعات افراد مجاز به رأی قرار دارد و با ارائه اصل یکی از مدارک پنجگانه که عبارتند از: کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت واجدین شرایطی که سن آنان در روز برگزاری انتخابات 18 سال تمام  و بیشتر است امکان شرکت در انتخابات را دارند.

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم با حضور مردم این دو حوزه انتخابیه شاهد برگزاری انتخابات پرشور همراه با سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت گسترده باشیم.

انتهای پیام/163/.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • استقرار ۲۲۱ شعبه اخذ رای در اصفهان برای انتخابات دور دوم مجلس + فیلم
  • کشته شدن مردی که با خودرو به موانع امنیتی کاخ سفید برخورد کرد
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • حمله گرگ به گله گوسفند در کوه‌های شرقی سمیرم
  • ساماندهی مراکز مجاز جمع آوری سیب صنعتی د رارومیه
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • پیش بینی ۲۲۱ شعبه اخذ رأی ‌در سمیرم و لنجان
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • جذب گازهای گلخانه ای در یک ماده متخلخل جدید