Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی و سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس انستیتو رازی بیان کرد: واکسن رازی کووپارس جزو کم‌عارضه ترین واکسن‌های کرونا در دنیا است و در فاز یک کارآزمایی بالینی این مورد تایید شد و در فاز دوم علاوه بر ارزیابی بی خطری در گروه مطالعه میران ایمنی زایی واکسن را بررسی می‌کنیم و بعد وارد فاز سوم می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره بررسی اثربخشی واکسن کووپارس بر جهش‌های جدید ویروس کرونا بیان کرد: ما در فاز دوم اثربخشی واکسن بر جهش‌های کرونا را بررسی می کنیم و در این فرایند سرم خونی دریافت کنندگان واکسن با ویروسوهاب جهش یافته مختلف مواجه داده می‌شود و میزان اثربخشی متقاطع میان ویروس‌های مختلف و واکسن رازی مشخص می‌شود.

فلاح افزود: ویروس‌های انگلیسی، ووهان و هندی را نمونه گیری کردیم و تیتر اثربخشی واکسن بر نوع ووهان و انگلیسی مشخص شده است و در اولین نمونه‌های فاز دوم مطالعه اثربخشی را تست خواهیم کرد و باید دانست بر اساس مطالعات دنیا اغلب واکسن‌هایی که با ویروس اولیه ووهان طراحی و تولید شدند علیه سوش‌های مختلف به جز سوش آفریقایی اثربخشی خوبی داشتند.

فلاح گفت: جای نگرانی درباره جهش‌های‌ کرونا نیست زیرا این پلتفرم این قابلیت را دارد که در صورتی که بیش از یک آنتی ژن مورد نیاز باشد وارد طراحی واکسن شود و واکسن با طراحی دو یا چندگانه مورد استفاده قرار گیرد و حداکثر زمان مورد نیاز برای تطبیق واکسن با سوش‌های جدید ۲ ماه است.

وی با اشاره به اینکه دوز سوم واکسن رازی استنشاقی است، گفت: در دوز استنشاقی این واکسن تنها روش ارزیابی آنتی بادی موضعی iga است و در بررسی نمونه‌ها دریافتیم و ایمنی مخاطی به خوبی فعال شده است. در فاز دوم و فاز سوم این موضوع با تمرکز بیشتری بررسی می‌شود. بر اساس برنامه ریزی ‌ها فاز سوم اوایل تا اواسط مرداد ماه آغاز می‌شود و حداقل تعداد نفرات فاز سوم ۲۰ هزار نفر خواهد بود.

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس یادآوری کرد: مدت زمان واقعی هر فاز یک سال است اما با توجه به شرایط ویژه، سازمان بهداشت جهانی و به تبع آن سازمان غذا و دارو موافقت کردند با آنالیز بینابینی فاز اول حدود دو ماه زمان داریم تا وارد فاز  ۲ شویم‌ اما جمع آوری اطلاعات حدود یکسال به طول می‌انجامد. در فاز دو واکسن در گروه سنی ۱۸ تا ۷۰ سال تزریق می شود و در فاز سوم همه گروه‌های بالای ۱۸ سال مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

فلاح گفت: همزمان با فاز سوم و اواخر آن وارد فاز صنعتی می‌شویم. تجهیرات ساخت واکسن آماده است. بخش اول با حداقل تولید ۱ میلیون دوز در ماه و بخش دوم با تولید بیش از ۵ میلیون دوز در ماه آماده همزمان با فاز سوم وارد بهره برداری می‌شود.  اکثر تجهیزات ساخت واکسن وارداتی است.

وی درباره عوارض قطعی برق بر روند تولید و حفظ زنجیره سرد واکسن، بیان کرد: به طور حتم قطعی برق تاثیر منفی بر تولید واکسن خواهد داشت البته تمهیدات لازم اندیشیده شده چرا که برق اضطراری برای بحث تولید واکسن و حفظ مواد اولیه داریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا کووپارس کرونای انگلیسی واکسن رازی فاز سوم فاز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!