Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی خدابخشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه «هفته ملی بدون دخانیات» از چهارم تا دهم خرداد با تمرکز بر شعار سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان «تعهد برای ترک دخانیات» آغاز شده است اظهار کرد: محوریت شعار ملی این مناسبت «تعهد من ترک قلیان» به دلیل اهمیت حذف مصرف قلیان است.

وی بیان کرد: عمدتا در کشورهای خاورمیانه مصرف قلیان هم به معضلی گریبان‌گیر دولت‌ها تبدیل شده چراکه ضررهای آن بیشتر از سیگار است و برخی از این کشورها به دنبال رهایی از این مسئله هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه ایران امسال ترک کشیدن قلیان را در دستور کار جدی قرار داده است گفت: معاونت بهداشتی استان نیز حذف عرضه قلیان و مقابله با آن را از سال‌های گذشته آغاز کرده و تقریبا همدان دو سال پیشرو در حذف قلیان اماکن مسقف و سطوح عرضه بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ابتکار روستا و شهر بدون دخانیات را در استان کلید زدیم و شهر «قروه» و روستای «نگارخاتون» فامنین به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شدند افزود: این اتفاق خوبی است که در صورت موفقیت می‌توان در سایر شهرها و روستاها گسترش داد که عمده فعالیت نیز تاکید بر حذف پایدار قلیان است.

خدابخشی با اشاره به اینکه به دنبال حذف قلیان از جمع خانواده‌ها و سطح محله‌ها و خیابان‌ها هستیم تا خانه، محله و خیابان بدون دخانیات را داشته باشیم خاطرنشان کرد: این طرح در مدت پنج سال به صورت متناوب اجرایی می‌شود که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان به خوبی پیش رود.

بیمارستان «قلب فرشچیان» نخستین بیمارستان بدون دخانیات کشور

وی با بیان اینکه سال گذشته «قلب فرشچیان» به عنوان نخستین بیمارستان کشور موفق به کسب گواهی بیمارستان بدون دخانیات شد افزود: طبق این گواهینامه تمام چک لیست و خواسته‌های ما در این بیمارستان اجرایی شد.

خدابخشی با اشاره به اینکه در حال حاضر  قلب فرشچیان به عنوان بیمارستانی بدون دخانیات در کشور نمونه است افزود: دو نفر از متخصصان این بیمارستان در کلینیک ترک دخانیات این مرکز درمانی فعالیت دارند.

وی با تاکید به اینکه کسانی که نیاز به مشاوره و ترک دخانیات دارند، می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند که پزشک با آنها صحبت می‌کند و آموزش‌های لازم را می‌دهد گفت: در این مرکز پیگیری خواهند شد که بعد از سه ماه وضعیت ترک افراد چطور پیش رفته است.

مرکز جامع خدمات شهری شهدا پایلوت ترک دخانیات در همدان

مسوول کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه راه‌اندازی این مرکز قدم بسیار مهمی در ترک دخانیات در استان است افزود: مرکز جامع خدمات شهری شهدا در خیابان تختی نیز به عنوان مرکز پایلوت ترک دخانیات در همدان انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه پزشک و روانشناس این مرکز آمادگی دارند با تدابیر اتخاذ شده خدمات ترک را به مراجعین ارائه دهند گفت: امیدواریم این خدمات در شهرستان‌ها نیز گسترش یابد تا مردم در همه جای استان از این امکانات بهره‌مند شوند.

همدان جایی برای عرضه قلیان ندارد

خدابخشی با بیان اینکه طبق سال‌های گذشته تشدید بازرسی از اماکن و مراکز را در دستور کار داریم و به ویژه  به خاطر کرونا از ابتدای امسال جایی برای عرضه قلیان در استان وجود نداشته است خاطرنشان کرد: به صورت آشکار جایی برای عرضه قلیان در استان نیست شاید به طور پنهان باشد که در صورت مشاهده به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی از برنامه ساماندهی عرضه دخانیات در استان سخن گفت و افزود: متاسفانه یکی از مشکلات موجود در کشور این است که عرضه سیگار ضابطه‌مند نیست، در قانون به صراحت اعلام  شده که عرضه سیگار به افراد زیر ۱۸ سال  ممنوع است اما توجهی نمی‌شود.

جلوی عرضه غیرضابطه‌مند سیگار را می‌گیریم

مسوول کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا  با اشاره به اینکه فروش نخی و فله‌ای سیگار ممنوع است اما متاسفانه انجام می‌شود عنوان کرد: مراکز عرضه قلیان نیز باید مجوز خرده فروشی را از اصناف داشته باشند اما تعداد زیادی از این مراکز مجوز ندارند و غیر ضابطه‌‌مند سیگار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه به تعداد تمام سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها بروشروهایی تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته تا بدانند جرایم سنگینی هم برای اقدامات غیرقانونی درنظر گرفته شده است افزود: این اقدام برای این است که اطلاع کافی از قوانین داشته باشند و بدانند اگر مرتکب جرمی شدند به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

خدابخشی با بیان اینکه امیدواریم با این تدابیر و فعالیت‌ها کمی از روند مصرف دخانیات را در استان و نیز کشور کم کنیم گفت: امیدواریم بتوانیم تا سال ۱۴۰۴  حداقل ۳۰ درصد مصرف دخانیات را کم کنیم.

برخی خانواده‌ها به قلیان اعتیاد پیدا کردند

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها و اقدامات قانونی در این راستا مورد توجه است افزود: امیدواریم خانواده‌ها نیز در این خصوص به ویژه در حوزه قلیان کمک کنند چراکه ما درسطح عرضه، قلیان را حذف کردیم اما همچنان می‌شنویم برخی خانواده‌ها مرتب مصرف قلیان دارند و اعتیاد به آن مانند سیگار شده است.

مسوول کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه علاوه بر ضررهای سیگار در قلیان، ضرر دود ذغال، طعم‌دهنده‌ و اسانس‌های آن، انتقال بیماری از سر شلنگ، انتقال و انتشار بیماری کووید ۱۹ از قلیان وجود دارد خاطرنشان کرد: تنباکوی مورد استفاده در قلیان پست‌ترین و نازل‌ترین نوع تنباکو است که با انواع طعم‌دهنده به خورد مردم می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه صنایع دخانیات به شدت در این زمینه فعال بوده‌اند و با انواع بسته‌بندی‌ها به دنبال ایجاد جذابیت هستند گفت: روی محتوای تبلیغات تنباکوی عنبرنسارا، جنسی، مقابله با کرونا و... می‌بینیم که مرتب به دنبال این هستند بازار خود را از دست ندهند که عمده بازارهای آنها هم کشورهای خاورمیانه است.

خدابخشی با تاکید به اینکه امیدواریم با سیاست‌هایی که از سوی وزارت بهداشت و صمت اتخاد می‌شود بتوانیم عرضه قلیان را در سطح کشور کم کنیم اطلاع‌رسانی و آگاهی رسانه‌ها را در این زمینه مهم دانست و گفت: علاوه بر مسئله پیشگیری، دخانیات هزینه گزافی را روی دوش خانواده‌ها می‌گذارد.

وی یادآور شد: جای سوال است که چرا در زمینه‌هایی مانند دارو و تجهیزات تحریم شدیم اما در حوزه دخانیات تحریم نیستیم که این موضوع این به ترفند کمپانی‌های کشورهای استعمارگر برمی‌گردد چراکه پای مسئله اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در میان است.

مسوول کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: امیدواریم با آگاهی مردم به سمت حذف دخانیات و قلیان برویم که لازم بوده ما امکانات را در اختیار افراد قرار دهیم تا این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی دخانیات ابن سینا همدان مهدی خدابخشی بدون دخانیات ترک دخانیات عرضه قلیان خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارقان اماکن خصوصی و خانه باغ ها در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، فرمانده انتظامی مهاباد گفت: در تحقیقات انجام شده در این زمینه سه متهم و یک نفر مالخر شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شدند.

سرهنگ اشرفی افزود: سارقان در بازجویی خود به 24 فقره سرقت اقلام و وسایل خانه از خانه باغ های این شهرستان اعتراف کردند.

او به مردم توصیه کرد: اماکن خصوصی خود را به تجهیزات ایمنی مجهز و از نگهداری وسایل با ارزش در آنها خودداری کنند.

 

دیگر خبرها

  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • دستگیری سارقان اماکن خصوصی و خانه باغ ها در مهاباد
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • «قلیان اکسیژن» عوارض نامشخصی دارد
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن