Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه با بیان این که شاه عبدالعظیم نقش بی بدیلی در مسائل اجتماعی و سیاسی داشت، گفت: از فضای مجازی نباید غافل شد و در شبکه های اجتماعی بسیار باید فعال بود تا مغرضان و دشمنان مردم را برای شرکت در انتخابات ناامید و دلسرد نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به رحلت عبدالعظیم حسنی در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: عبدالعظیم حسنی که در شهر ری دفن شده و جزء علمای برجسته حدیثی ماست، چهار امام معصوم (ع) را درک کرده و از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با بیان این که ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی بنابر روایتی از امام هادی علیه السلام که در متن زیارتنامه عبدالعظیم آمده به اندازه زیارت امام حسین (ع) است، افزود: وی معروف به شاه عبدالعظیم است، از کسی که بزرگ بوده و نوعی از سروری، سیادت و صاحب اختیاری دارد، با واژه شاه یاد می‌کنند که البته در بیان علما به سیدالکریم معروف است.
 
این کارشناس اظهار کرد: شاه عبدالعظیم بر اثر مخالفت با حکومت وقت بن العباس مورد پیگرد قرار گرفت و بنابر سفارش و توصیه ای به طرف ایران آمد که از محبان اهل بیت (ع) بود و در ری ساکن شد و همانجا از دنیا رفت، این شهر تمام اعتبار خودش را از مرقد شریف این شخصیت برجسته دارد.
 
عبدالعظیم حسنی از فرزندان امام حسن (ع)
 
وی گفت: عبدالعظیم حسنی آن گونه که از اسمش معلوم است، با چهار واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد و از فرزندان آن حضرت محسوب می شود، وی امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده و از یاران این بزرگواران محسوب می‌شود، روایات فراوانی را هم از ذوات مقدسه معصومین از این سه امام نقل کرده که مرحوم شیخ صدوق اخبار عبدالعظیم حسنی و روایات وی رو در فصل مجزایی به نام اخبار جامع عبدالعظیم نامگذاری کرده است.
 
اصغری حسامیه درباره زندگینامه، همسر و فرزندان عبدالعظیم بیان کرد: تاریخ خیلی به قوت مطلبی در این باره نقل نکرده، اما بر اساس اشارات، وی با دختر عمویش ازدواج و دو فرزند تربیت کرده که یکی از فرزندانش از علمای دین و روات حدیث به نام محمد بود.   
 
وی اذعان کرد: دوران زندگی عبدالعظیم حسنی دوره خفقان شیعه بود و حکومت بن العباس به شدت شیعیان به ویژه افراد تاثیرگذار را تحت مراقبت و کنترل داشتند که وی از جمله موثرین بود که برای تبلیغ دین و دعوت مردم به اهل بیت (ع) و معرفی امامان معصوم (ع) به سفرهای تبلیغی فراوانی می رفت، از این جهت مورد تعقیب خاص حکومت قرار گرفت.
 
این کارشناس گفت: نقل می کنند که امام هادی (ع) به وی امر فرمودند که از منطقه مدینه و بغداد دور شود و به سرزمین ایران بیاید، البته برخی‌ها نقل کرده اند که آمدن عبدالعظیم حسنی به کشورمان به امر حضرت علی نقی (ع) و برای سکونت نبوده و صرفا برای سفری تبلیغی و زیارت امام رضا علیه السلام عازم ایران شده که وقتی به منطقه می رسد، مورد شناسایی قرار می‌گیرد و گرفتاری‌هایی برای وی به وجود می‌آید تا این که به دست عواملی به شهادت می‌رسد.

 
وی با بیان این که اصل شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی وی که مورد تایید اهل بیت (ع) قرار گرفته، مهمترین نکات در زندگی نامه عبدالعظیم است، اضافه کرد: در میان فرزندان اهل بیت عصمت و طهارت امامزادگان فراوانی وجود دارد، اما علت توجه به برخی از این امامزاده‌ها جایگاهی است که ائمه معصوم (ع) برای ما ترسیم می کنند.
 
ثواب زیارت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین (ع)
 
اصغری حسامیه عنوان کرد: در موضوع عبدالعظیم حسنی روایتی داریم که عده‌ای از اهل ری به دیدن امام هادی علیه السلام رفته بودند، آقا فرمودند که به چه قصدی سفر کردید گفتند برای زیارت جد بزرگوارتون حسین بن علی علیه السلام (ع) عازم کربلا شدیم آقا فرمودند که شما در ری هستید، عبدالعظیم حسنی را زیارت کنید، گویا حسین بن علی (ع) را زیارت کردید.
 
وی افزود: همچنین امام هادی (ع) فرموده اند آنچه را در زیارت اباعبدالله (ع) از ثواب امید دارید، خداوند در زیارت عبدالعظیم به شما عنایت می‌کند، این بیانگر جایگاه رفیع عبدالعظیم حسنی است که در متن زیارتنامه عبدالعظیم هم آمده است؛ من از زیارت تو امید دارم خداوند ثواب زیارت امام حسین (ع) را به من بدهد، این جملات توجه ما را به این شخصیت بزرگوار زیاد می کند.
 
این کارشناس مذهبی در تبین و تشریح معادل قرارگرفتن زیارت عبدالعظیم حسنی با امام حسین (ع) اظهار کرد: این که زیارت عبدالعظیم حسنی را برابر با زیارت اباعبدالله دانستند، از جهت کم بودن زیارت سیدالشهدا و مبالغه نیست، تفسیری که بر این نکته است این که می گویند، شاید امام هادی (ع) این جمله را به مردم آن زمان گفت. زمانی که شیعه در خفقان بود، عده ای قصد عزیمت به کربلا داشتند که حضرت این جمله را فرمودند تا مبادا حکومت با آن ها برخورد کند، عده ای در مسیر از دنیا بروند یا از سوی دشمنان اهل بیت (ع) و مردمی که طرفدار حکومت هستند، کشته شوند یا کاروانشان مورد حمله قرار بگیرد و نظام شیعه از هم بپاشد.
 
وی با تاکید بر ثواب زیارت عبدالعظیم و جایگاه ویژه عمل به دستورات دین و فرامین اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: نکته دیگر در ارتباط با بالا بودن ثواب زیارت عبدالعظیم که به ثواب امام حسین (ع) می رسد، این است که انگار می‌خواهند به ما بگویند هدف از زیارت اهل بیت (ع) این است که به یک تعالی، رشد و کمال برسیم که اگر به دستورات دین عمل کنیم این مهم نصیب ما می شود، به حدی که خدای تبارک و تعالی شما را واسطه‌ رشد دیگران قرار می‌دهد.
 
اصغری حسامیه تصریح کرد: می‌خواهند با ما اینطور بفهمانند که امام حسین (ع) بنده ای از بنده های خداست که چون به دستورات دین عمل کرد و دنبال رضایت خداوند بود، این ثواب ها را در حرم  شریف و  قبر ایشان قرار داد، نه این که چون فرزند فاطمه زهرا (ع) هستند، زیارتشان این میزان ثواب داشته باشد.
 
اگر برای رضای خدا گام بردارید ...
 
وی افزود: خداوند می گوید شما هم اگر عامل به دستورات دین باشید و برای رضای خدا گام بردارید، خداوند قبر، زندگی و مرگ شما را عامل خیر و برکت برای دیگران قرار می دهد که عبدالعظیم حسنی یک نمونه از این افراد است که زیارت قبر ثواب زیارت حرم امام حسین را دارد.
 
این خطیب درباره ویژگی‌های رفتاری اعتقادی عبدالعظیم حسنی که باعث نیل به این جایگاه رفیع شده بیان کرد: نقل می کنند که وی به محضر امام هادی (ع) و امام جواد (ع) می‌رسید و می‌گفت من اعتقاداتی دارم، شما ببینید که صحیح است یا خیر، امام معصوم علیه السلام آنچه درست بود تایید می فرمودند و احیانا اگر موردی بود که نیاز به اصلاح داشت، این اقدام را انجام می دادند، این یک رویه بود که به آن عرضه دین می گویند.
 
در فضای مجازی مراقب عارفان کاذب و شیادان دینی

وی اذعان کرد: متاسفانه امروز در فضای مجازی و غیر آن، در سخنرانی‌ها، نوشته ها و برنامه ها گاهی می‌بینیم که بعضی ها مطالبی را از دین نقل می‌کنند که با اصول اصلی و دستورات اسلام همخوانی ندارد، بسیار باید مراقب باشیم شرط اول برای دینداری این است که باور آدم درست و اعتقادات صحیح باشد، جوانان و نوجوانان ما زن و مرد جامعه اسلامی باید مراقبت کنند که اعتقادات دینی خودشان را از هر کسی نیاموزند، به خصوص در بازار پر رنگ و لعاب و بی سر و سامان فضای مجازی مراقب باشند از هر کسی که ادعا کرد آیت‌الله، فقیه و مبلغ دین است مسائل اعتقادی را اخذ نکنند، چه بسا در دام عارفان کاذب و شیادان دینی بیفتند.
 
 اصغری حسامیه اظهار کرد: عرضه دین امروز مانند عبدالعظیم حسنی برای ما ممکن نیست که به محضر امام معصوم (ع) یا مرجع تقلید برسیم، اما با مطالعه آثار آن ها می توانیم دین خودمان را تنظیم کنیم، رساله مراجع یعنی نماز، روزه و واجبات و محرمات را چگونه انجام دهیم.
 
به گفته وی، اگر ما بخواهیم عبدالعظیم حسنی شویم، اولین گام این است که رساله بخوانیم، متاسفانه برخی اهل رساله خواندن نیستند، عادت به سوال کردن دارند که گاهی ممکن است فردی که پاسخ می دهد متوجه سوال نباشد و اشتباه پاسخ دهد یا در ارائه پاسخ طوری نقل کند که شنونده برداشت اشتباهی می کند، یا این که اهل پاسخگویی نباشد، بنابراین می طلبد که مطالعه رساله و آثار مراجع در دستور کار قرار گیرد، حتی صوت آن ها به راحتی در دسترس است.
 
نقش اجتماعی سیاسی عبدالعظیم حسنی
 
این کارشناس مذهبی با بیان این که یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی عبدالعظیم حسنی که او را برجسته کرد و به این مقام رساند، نقش اجتماعی سیاسی وی بود، اضافه کرد: ما در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستیم، زیبنده است که مردم به این نکات دقت کنند، مومن فقط با نماز و روزه به درجات تعالی نمی رسد، امام صادق (ع) فرمودند که به طولانی بودن رکوع و سجده و نماز، زیاد گرفتن روزه ها نگاه نکنید، این موارد بخشی از دین است که باید به آن توجه شود اما بخش دیگری هم وجود دارد و آن این که یک مومن به جامعه خودش حساس باشد.
 
وی عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر که از بسیاری عبادات ارزشمند تر و واجب اجتماعی است، یعنی حساس بودن به سرنوشت جامعه که امروز این در عرصه انتخابات خودش را نشان می دهد، مومنی می تواند ادعا کند که مومن است که حساسیت های دینی داشته باشد، دین می گوید به جامعه ات و این که امور اجرایی آن به دست چه کسی می افتد، حساس باش، خوب تر و اصلح را انتخاب کن، علاوه بر این که خودت در انتخابات شرکت می کنی، دیگران را هم ترغیب کن، مصداق امر به معروف و نهی از منکر امروز جامعه ما امر به انتخابات و حضور در پای صندوق رای و رای دادن به گزینه اصلح است.
 
اصغری حسامیه در این رابطه که گفته می شود، در زمان عبدالعظیم حسنی بسیاری امامزاده های دیگر هم بوده‌اند، چرا فقط وی مورد تکریم قرار گرفت؟ گفت: شاه عبدالعظیم فعال‌ترین فرد در میان امامزاده‌ها در امور سیاسی و دفاع از حقوق جامعه بود، زبان گویای حق بود، این که مورد تعقیب حکومت قرار گرفت به خاطر نماز، علم و فقه وی نبود، بلکه به دلیل فعالیت‌های سیاسی و دفاع از حق، دفاع از اهل بیت (ع) و انتقاد از حکومت و برملا کردن ظلم حکومت بود، این موضوع باعث شد که عبدالعظیم حسنی مورد سختی ها قرار بگیرد و در این راه جان دهد.
 
به گفته وی، در سیره عبدالعظیم شاید موردی و بسیار کم و اندک در جمع ها صحبت می کرد، اما بیشتر فردی و چهره به چهره تبلیغ می‌کرد، در سفرهایی که داشت، گاهی با یکی همسفر می شد یا در مهمانسرایی، مسیر، وعده غذایی و ... موردی گفت و گو و حق را تبیین می کرد.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: امروز که ویروس کرونا اجتماعات ما را تعطیل کرده ما می‌توانیم از این روش عبدالعظیم حسنی نهایت استفاده را ببریم و موردی و تک‌تک در ارتباطاتی که داریم مردم را به حق، انتخابات و اسلام دعوت کنیم، از فضای مجازی هم نباید غافل شد در شبکه های اجتماعی بسیار باید فعال بود تا مغرضان و دشمنان مردم را برای شرکت در انتخابات ناامید و دلسرد نکنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ثواب زیارت عبدالعظیم عبدالعظیم حسنی دستورات دین شاه عبدالعظیم علیه السلام فضای مجازی زیارت امام امام حسین امام هادی قرار گرفت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۳۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) هشدار مهم سردار رادان به رؤسای پلیس؛ مراقب باشید!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • (ویدیو) هشدار مهم سردار رادان به رؤسای پلیس؛ مراقب باشید!
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟