Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:05:21 GMT

شفاف‌سازی و اقناع افکار عمومی در مورد رد صلاحیت‌ها

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۴۰۰۸

شفاف‌سازی و اقناع افکار عمومی در مورد رد صلاحیت‌ها

ایسنا/یزد شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد در مورد اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان بیانیه صادر کرد.

در بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد آمده است؛ مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان صیانت از قانون است و  طبق قانون این شورا وظیفه دارد بدون توجه به عوامل داخلی یا خارجی، طبق قانون اساسی رفتار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان عده‌ای از سر دلسوزی و عده‌ای نیز مغرضانه می‌گویند شورای نگهبان باید علاوه بر قانون، برخی مصالح را برای افزایش مشارکت مردم را نیز در نظر بگیرد، این در حالی است که بر طبق قانون، شورای نگهبان مجاز به این کار نیست. مصلحت سنجی به عهده نهادها و افرادی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا و یا رهبری است لذا با تفاسیر فوق، لازم است نهایت تشکر را از شورای محترم نگهبان به خاطر پایبندی به قانون داشته باشیم.

در ادامه می‌خوانیم: با این حال یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن اینکه درست است که شورای نگهبان نباید عاملی را در تصمیم گیری خود دخالت دهد، اما باید به گونه ای قانون را اجرا کند که خدشه‌ای به مسئله مشارکت وارد نشود، یکی راهکارهای اساسی در حل این مسئله نیز ایجاد شفافیت و اقناع افکار عمومی است؛ اگر مردم نسبت به قوانین و رویه‌های شورا در زمینه احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها اقناع شوند، نه‌تنها به مخالفت با آن نخواهند پرداخت از شورا حمایت نیز خواهند کرد چرا که در این صورت آگاهانه شورا را حامی حقوق خود می‌دانند.

در بخش دیگری از این بیانیه ذکر می‌شود؛ امام بزرگوار ما فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، این که نامزدی در فلان دوره تایید صلاحیت شده و این دوره مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته یا به عکس، نامزدی در دورهای قبل صلاحیتش احراز نشده و در این دوره بنابر تصدی مناصب مدیریتی و سایر دلایل، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته دلیل بر مهندسی آرا توسط شورا نیست. این استدلال و زدن برچسب مهندسی آرا به شورای محترم نگهبان دقیقا استدلال همان کسانی است که شورا را به خاطر مهندسی نکردن حضور کاندیداهای سلایق مختلف، برای بالا بردن شور انتخاباتی مورد سرزنش قرار می‌دهند.

براساس این بیانیه، حضور حداکثری نشانه اصلی جمهوریت است و موجبات ایجاد ثبات و امنیت در کشور را فراهم می‌کند و تضمین کننده جایگاه و اعتبار کشور در عرصه بین المللی است. علاوه بر این دولت قوی نیازمند پشتوانه قوی مردمی است که یکی از ملاک‌های اولیه و اصلی آن، مشارکت بالای مردم در انتخابات است.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان در بخش دیگری از بیانیه‌ی خود با اشاره به تبیین جایگاه و اولویت مشارکت مردم در انتخابات در سخنرانی‌های متعدد رهبر معظم انقلاب، آمده است؛  حال نکته مهم و اساسی این است که این حضور چگونه محقق می‌شود و مخاطب تحقق آن کیست؟ آیا شورای نگهبان وظیفه ایجاد مشارکت حداکثری را دارد؟ یا این که مخاطب اصلی تحقق حضور، نخبگان جامعه و به تبع آن مردم هستند؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بسيج دانشجويي يزد شوراي نگهبان رد صلاحیت استانی سیاسی شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۴۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست

به گزارش خبرگزاری مهر، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد».

کد خبر 6090832 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است