Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@10:22:14 GMT

لوح ثبت‌ ملی قرارگاه کربلا در اهواز رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۴۰۷۵

لوح ثبت‌ ملی قرارگاه کربلا در اهواز رونمایی شد

ایسنا/خوزستان لوح ثبت ‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در آیینی با حضور جمعی از سرداران سپاه خوزستان و مدیران استانی رونمایی شد.

قرارگاه منطقه‌ای جنوب ـ کربلا یا پایگاه منتظران ‌شهادت (گلف) در بلوار شهید مدرس اهواز و در مسیر جاده رامهرمز قرار دارد. این پایگاه که دارای ساختمان‌های متعدد و محکمی است در قبل از انقلاب به عنوان باشگاه‌ گلف، عمدتاً مورد استفاده ورزشی اتباع آمریکایی قرار می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از انقلاب، کارمندان شرکت ‌نفت برای حفاظت از لوله‌ها و تأسیسات نفتی جنوب در برابر خرابکاری‌های ضدانقلاب برای مدتی در این باشگاه مستقر شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، پس از مدتی حفاظت از تأسیسات به سپاه پاسداران واگذار شد و باشگاه محل استقرار آن‌ها شد. با شروع جنگ، این مکان به دلیل ناشناخته بودن و نزدیکی به فرودگاه اهواز و قرار داشتن در پناه کوه و موقعیت جغرافیایی مناسب به عنوان قرارگاه مرکزی کربلا به مرکز فرماندهی و هدایت جنگ سپاه پاسداران در جنوب (از دهلران تا رأس‌البیشه) تبدیل شد و به نام پایگاه منتظران‌ شهادت نامگذاری شد.

تشکیل اتاق جنگ و فعال شدن اطلاعات و عملیات، اعزام نیرو و تشکیل واحدهای جنگ و حضور مسئولان نظام از مشخصات اصلی پایگاه منتظران ‌شهادت بود. فرماندهی این قرارگاه در شش ماه اول جنگ برعهده شهید داوود کریمی و شهیدحسن‌ باقری و در شش ماه دوم برعهده برادر رحیم صفوی و از سال دوم بر عهده برادر غلامعلی رشید و به جانشینی شهید حسن باقری بود. فرماندهان محورهای عملیاتی سپاه روزهای چهارشنبه به این پایگاه می‌آمدند و در جریان آخرین اطلاعات قرار می‌گرفتند و در خصوص هدایت جنگ در جنوب به تبادل‌ نظر می‌پرداختند.

اولین گزارش‌های اطلاعات و عملیات جنگ توسط شهید حسن باقری که مسئول اطلاعات و عملیات جنوب بود، در این پایگاه منتشر شد که در تغییر استراتژی و تحول جنگ تأثیر به‌سزایی داشت. قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۹ در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول در فهرست آثار واجد شرایط تاریخی ـ فرهنگی ثبت شد و پنجم خردادماه ۱۴۰۰ از لوح ثبتی آن رونمایی شد.

در متن این لوح که به امضای علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، و محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌ فرهنگی کشور، رسیده، آمده است:

«در اجرای بند (ج) ماده‌ واحده قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث ‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط و با عنایت به دستورالعمل ابلاغی وزارت به شماره ۲۸۲۸۶/۹۸۲۱۰۰، در خصوص تعیین آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی، اثر فرهنگی ـ تاریخی قرارگاه کربلا ـ باشگاه گلف اهواز ـ به عنوان میراث دفاع ‌مقدس با موقعیت جغرافیایی استان خوزستان، شهرستان اهواز، بخش مرکزی، شهر اهواز، با شماره ۲۱۰ مورخ ۳۱/۶/۱۳۹۹، در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی ثبت شد.

در این آئین، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا در جنوب ‌غرب درباره نقش و جایگاه این قرارگاه گفت: قرارگاه کربلا طی دوران دفاع‌ مقدس محل برنامه‌ریزی فرماندهان و هسته مرکزی هدایت جنگ بود. در این قرارگاه چهره‌های سرشناسی از آغاز تا پایان جنگ در رفت و آمد بودند که همین موضوع براهمیت این قرارگاه می‌افزاید.

سردار سرتیب حاج ‌احمد خادم‌سیدالشهدا افزود: این قرارگاه دژ مستحکم استان خوزستان را به مثابه نقطه یک جنگی هدایت و مدیریت می‌کرد. گزارش‌های اولیه و عملیاتی توسط حسن باقری در همین قرارگاه طراحی و منتشر می‌شد.

او اظهار کرد: ثبت ‌ملی این قرارگاه در معرفی و شناخت بهتر نسل جوان و آیندگان این کشور  تأثیرات فرهنگی بسیاری دارد و قطعاً این اتفاق مهم فرهنگی، جایگاه محوری قرارگاه کربلا را بیش از پیش به عنوان یک سند تاریخی معرفی خواهد کرد.

در ادامه این آئین، سید حکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، گفت: یکی از خروجی‌های مثبت ثبت چنین آثاری در قالب مکان‌رویداد این است که افرادی که شناخت کافی نسبت به این حوادث مهم تاریخی ندارند، با درک بهتری به نقد و تحلیل زمان وقوع حوادث تاریخی مانند دفاع ‌مقدس و نقش محوری قرارگاهی مانند کربلا خواهند پرداخت.

او تأکید کرد: باید قدر و جایگاه مواریث معنوی هشت سال دفاع ‌مقدس را بدانیم و بیش از پیش در ثبت و انتقال این میراث‌ فرهنگی کوشا باشیم.

همچنین مدیرکل حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در این آئین بیان کرد: در زمینه ثبت و پاسداشت نقاط عطف تاریخی و مکان‌هایی که دارای ارزش فرهنگی و معنوی هستند، تلاش ما طی این مدت بر این بوده است تا اقدامات اسنادی مربوط به این مکان‌ها و ابنیه‌ها را انجام دهیم، سپس با هماهنگی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان، با جمع‌آوری اسناد مربوط سعی در حفظ و نگهداری این مکان رویدادها داشته باشیم.

سردار عباس یوسفی‌شیخ‌رباط اضافه کرد: یکی از این نقاط که در واقع نقطه مرکزی و مرکز ثقل فرماندهی جنگ طی هشت سال دفاع‌مقدس بود همین قرارگاه کربلا است.

در پایان مراسم نیز عبدالرضا فرجیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز قرارگاه کربلا را محل آمد و شد فرماندهان، رؤسای جمهور پیشین و شهدای والامقام هشت سال دفاع‌مقدس عنوان کرد و افزود: جای خالی ثبت این مکان محوری و مقدس در آثار ملی حس می‌شد که سرانجام این مهم که اقدامی ارزشمند در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است انجام گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رونمايي دفاع مقدس ثبت ملي قرارگاه کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، محسن معصوم علیزاده در گفتگویی با اعلام این خبر افزود: به دنبال اجرای این طرح، امروز در هنگام خاک برداری، قسمتی از یک اثر تاریخی در محدوده میدان امام همدان نمایان شد که به صورت موقت ادامه اجرای کار متوقف شده است.

معصوم علیزاده گفت: تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده است تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کاوش و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان بک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در کنار انجام کاوش، نمی‌خواهیم جلوی اقدامات عمرانی شهر گرفته شود و تلاش داریم کارهای عمرانی شهر ادامه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه همدان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و باید آثار تاریخی آن حفظ شود، اظهار داشت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، ناظران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر این طرح نیز توجه ویژه دارند تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه بارها به شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان اعلام شده که با هر کنده‌کاری در همدان احتمال برخورد به آثاری وجود دارد و شواهد باستان‌شناسی در این شهر فراوان است ادامه داد: در محدوده میدان امام خمینی(ره)، با توجه به سایت‌موزه‌ای که در این محوطه پیدا شده، ممکن است در هر خیابان نزدیک آن، به آثاری باستانی برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیدا شدن این بنا را یک ظرفیت مناسب گردشگری برای شهر همدان می‌دانیم که می‌توان در پیاده‌راه باباطاهر هم شاهد یک سایت موزه شبیه میدان امام(ره) بود و با پوشش شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار داد، افزود: این موارد باید بررسی شود و باستان‌شناسان ما جلساتی برگزار کنند و به موارد لازم برسند که تاکید این است، قابلیت یک سایت موزه کوچک در ابتدای باباطاهر وجود دارد.

لازم به ذکر است، عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان به میدان مرکزی شهر همدان، دوشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت) با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که بیش از یک‌هزار مورد آن ثبت ملی شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903264

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه