Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرامون اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیدا‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای نگهبان «نگهبان قانون و پاسدار انقلاب» است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد در بیانیه‌ای پیرامون اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیدا‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای محترم نگهبان لازم می‌دانیم نکاتی بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن بیانیه به شرح زیر است:


۱) مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان صیانت از قانون است. طبق قانون این شورا وظیفه دارد بدون توجه به عوامل داخلی یا خارجی، طبق قانون اساسی رفتار کند. اما در این میان عده‌ای از سر دلسوزی و عده‌ای نیز مغرضانه می‌گویند شورای نگهبان باید علاوه بر قانون، برخی مصالح را برای افزایش مشارکت مردم را نیز در نظر بگیرد. این در حالی است که بر طبق قانون، شورای نگهبان مجاز به این کار نیست. مصلحت سنجی به عهده نهاد‌ها و افرادی، چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا و یا رهبری می‌باشد؛ لذا با تفاسیر فوق لازم است نهایت تشکر را از شورای محترم نگهبان به خاطر پایبندی به قانون داشته باشیم. با این حال یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن اینکه درست است که شورای نگهبان نباید عاملی را در تصمیم گیری خود دخالت دهد، اما باید به گونه‌ای قانون را اجرا کند که خدشه‌ای به مسئله مشارکت وارد نگردد؛ یکی راهکار‌های اساسی در حل این مسئله نیز ایجاد شفافیت و اقناع افکار عمومی است؛ اگر مردم نسبت به قوانین و رویه‌های شورا در زمینه احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیدا‌ها اقناع شوند، نه تنها به مخالفت با آن نخواهند پرداخت از شورا حمایت نیز خواهند کرد چرا که در این صورت آگاهانه شورا را حامی حقوق خود می‌دانند.


۲) امام بزرگوار ما فرمودند ملاک حال فعلی افراد است. این که نامزدی در فلان دوره تایید صلاحیت شده و این دوره مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته یا به عکس، نامزدی در دور‌های قبل صلاحیتش احراز نشده و در این دوره بنابر تصدی مناصب مدیریتی و سایر دلایل، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته دلیل بر مهندسی آرا توسط شورا نیست. این استدلال و زدن برچسب مهندسی آرا به شورای محترم نگهبان دقیقا استدلال همان کسانی است که شورا را به خاطر مهندسی نکردن حضور کاندیدا‌های سلایق مختلف برای بالا بردن شور انتخاباتی مورد سرزنش قرار می‌دهند.

۳) حضور حداکثری نشانه اصلی جمهوریت است و موجبات ایجاد ثبات و امنیت در کشور را فراهم میکند و تضمین کننده جایگاه و اعتبار کشور در عرصه بین المللی است. علاوه بر این دولت قوی نیازمند پشتوانه قوی مردمی می‌باشد که یکی از ملاک‌های اولیه و اصلی آن مشارکت بالای مردم در انتخابات است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌های متعدد خود جایگاه و اولویت مشارکت مردم در انتخابات را تبیین کرده اند. حال نکته مهم و اساسی این است که این حضور چگونه محقق می‌شود و مخاطب تحقق آن کیست؟ آیا شورای نگهبان وظیفه ایجاد مشارکت حداکثری را دارد؟ یا این که مخاطب اصلی تحقق حضور، نخبگان جامعه و به تبع آن مردم هستند؟ نخبگانی که اکنون از سر دلسوزی و گاه مغرضانه از زیر بار وظیفه خود شانه خالی نموده و این وظیفه را بر شورا تحمیل کرده اند و خواه ناخواه از شورای نگهبان درخواست‌های فراقانونی دارند.

۴) از تمام نامزد‌هایی که با وجود عدم احراز صلاحیت، به رای شورای محترم نگهبان احترام گذاشته و با اظهار نظر‌های صحیح خود اجازه حاشیه سازی و بهره برداری را به دشمنان داخلی و خارجی ندادند نهایت تشکر و قدردانی را داریم و از ایشان درخواست می‌کنیم که در ادامه نیز سعه صدر به خرج داده و با حمایت و پشتیبانی از نظام، نقشه‌های دشمنان را نقش برآب کنند. این نکته را هم به مردم شریف ایران و این بزرگواران یادآور می‌شویم که عدم احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری الزاما به معنای ناکارآمدی یا کج روی افراد نیست، چه بسیارند کاندیدا‌هایی که صلاحیت آن‌ها برای ریاست جمهوری احراز نشده، اما می‌توانند در جایگاه‌های کلان مدیریتی کشور نقش جدی و مفیدی ایفا کنند.


۵) ما به سلامت آرا و نظرات شورای نگهبان اعتماد کامل داریم، شورایی که ۶ فقیه آن توسط رهبر انقلاب انتخاب شده و ۶ عضو حقوقدان آن توسط روسای اسبق و فعلی قوه قضاییه انتخاب شده‌اند و مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته اند و همگی این شش نفر افراد سرشناس و مورد وثوق در بین نخبگان از جناح‌های مختلف هستند. علاوه بر این ما یزدی‌ها دو عضو فقیه این شورا یعنی حضرات آیات اعرافی و مدرسی را نیز سال هاست از نزدیک می‌شناسیم و از لحاظ سلامت نظر، صداقت در عمل و تقوای فردی و اجتماعی مورد تایید ما می‌باشند. اما با این حال هیچ کدام از این افراد از خطا و اشتباه مبرا نبوده و نیستند و ممکن است این اشتباهات بعضا به ضرر نظام نیز تمام شود. نمونه اش موضع گیری ناپخته و غیرکارشناسی جناب آقای آملی لاریجانی به عنوان یکی از شش عضو فقیه شورا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون روند احراز صلاحیت‌ها و دخالت نهاد‌های امنیتی در پرونده کاندیداها. پیشنهاد ما برای رفع چنین خطا‌هایی که منجر به ایجاد شبهه در اذهان نخبگان و مردم می‌گردد این است که شواری نگهبان به نحوی که بر خلاف قانون نباشد و به آبروی کسی خدشه وارد نشود برخی علل رد صلاحیت کاندیدا‌ها را به صورت کلی و بدون بردن نام کاندیدا‌ها تبیین نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای نگهبان انتخابات 1400 بسیج دانشجویی شورای محترم نگهبان صلاحیت کاندیدا ها احراز صلاحیت ریاست جمهوری مورد تایید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۵۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، موسی الرضا حاجی بگلو ظهر دوشنبه در همایش روز ملی شوراها در نیشابور اظهار کرد: هدف از تشکیل شوراها در روستاها و شهرها واگذاری امور روستایی و شهری به مردم است.

وی افزود: لازم است برخی قوانین در رابطه با اختیارات شوراها تغییر پیدا کند تا نحوه کارکرد این نهاد مردمی تأثیرگذار تر باشد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌های کشور بیان کرد: ۱۲۰ هزار عضو شورا در کشور داریم و نباید بخاطر تخلف یک عضو شورا در یک منطقه تمام اعضای شورا در استان و کشور را زیر سوال ببریم.

وی ابراز کرد: اعضای شورای روستاها هیچ حق و حقوقی دریافت نمی‌کند و ما پیگیری‌هایی در سطح استان و کشور انجام دادیم اما متأسفانه نهادهای مربوطه برای پرداخت حق جلسه اعضای شوراها همکاری نمی‌کنند.

حاجی بگلو تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم قانون شوراها را در سطح کشور اصلاح کنیم و اکنون از سوی شورای عالی استان‌های کشور پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم.

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: طرحی را از سوی شورای عالی استان‌های کشور در حال پیگیری هستیم که هرگونه انتصابی از سوی رئیس جمهور و وزرا در استان‌ها منصوب می‌شوند باید ابتدا تاییدیه شورای استان‌ها را بگیرند.

احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود

همچنین محمد رستمی منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی شورا در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی باید انگیزه نوکری و خدمت به مردم را داشته باشند و از سوی دیگر هدفی نیز از خدمت به مردم جهت ارتقای وضعیت منطقه وجود داشته باشد.

وی افزود: احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود و از این رو نقاط قوت، فرصت و تهدید روستاها پایش شود تا شاهد احیای اقتصاد روستایی باشیم.

منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با شناسایی مشکلات کارخانجات باعث رونق آنها در سال جدید باشیم و اکنون متأسفانه شاهد تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی کارخانجات در نیشابور بزرگ هستیم.

کد خبر 6091895

دیگر خبرها

  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • حمایت دانشجویان گیلانی از دانشگاهیان آمریکا و اروپا