Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:32:55 GMT

آب انبارهای شاخص میبد احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۶۱۵۱

آب انبارهای شاخص میبد احیا می‌شود

مدیرپایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد روز پنجشنبه با اعلام این خبر در فضای مجازی گفت: تهیه شناسنامه آب انبارها، مستندنگاری شیوه های بومی نگهداشت آب و شیوه های آبگیری این سازه آبی از سوی پایگاه پژوهشی در حال انجام است.

عبدالمهدی همت پور افزود: به منظور شناسایی موقوفه ، واقفان و متولیان آب انبارها رایزنی هایی با اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان انجام شد تا درآمد آن موقوفه صرف مرمت آب انبارهای یادشده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه  از ایجاد کاربری هایی جدید برای برخی آب انبارها خبر داد واز جمله این کاربری‌ها را ایجاد نمایشگاه ، موزه‌های مردم شناسی و صنایع‌دستی، فضاهای تجاری و برپایی نمایشگاه‌های فروش کالا ،تالار همایش و سینمای کوچک، آمفی تئاتر، کتابخانه ، کارگاه‌های آموزشی ، فضای ورزشی و زورخانه ،ایستگاه آتش نشانی و انبار ذخیره آب برای خودروهای آتش نشانی برشمرد.

مدیرپایگاه پژوهشی میبد همچنین اظهار کرد: آب به اصطلاح خاکستری برای استفاده درباغ ها و مصارف صنعتی ، ذخیره آب سالم برای مصارف خوراکی و در نهایت آماده و احیای بعضی از آب انبارها برای استفاده در مدیریت بحران به عنوان پدافند غیرعامل  با همکاری سایر دستگاه های اجرایی می‌تواند باعث حفظ و احیای آب انبارهای میبد شود.

همت پور به تعداد آب انبار موجود، فعال آن و شمارسازه های شاخص آن در شهرستان اشاره ای نکرد. 

آب انبار،حوض سرپوشیده‌ای است که برای ذخیر آب معمولاً در عمق زمین ساخته می‌شود. آب‌انبار یکی از عناصر شاخص در سکونت‌گاه‌های مناطق بیابانی از جمله میبد است و معمولا  آب‌انبار را از آ ب باران  یا جویبار  فصلی پر می‌کنند.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

کانون تمامی تمدن‌های بزرگ جهان در کنار رودخانه‌های بزرگ شکل گرفته است و آبادانی همواره در کنار آب معنا پیدا می‌کند، در مناطق بیابانی که آب به عنوان مایع حیات حکم کیمیا را دارد، مهمترین دغدغه ساکنان این مناطق، برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ و بهره‌وری هرچه بیشتر از منابع محدود آب آن است.

به همین منظور ساکنان مناطق نواحی مرکز ایران، سازه‌هایی به نام آب انبار را با مهندسی خاصی برای نگهداری بلندمدت و با کیفیت آب ایجاد کرده‌اند که در این سازه ها ایجاد تهویه مناسب و برودت کافی برای حفظ کیفیت آب مد نظر قرار گرفته است.

به نوشته حسین مسرت پژوهشگر یزدی بادگیرها را در کنار گنبد یا طاق آب‌انبار و روی دیوار جداگانه‌ای می‌سازند که بهترین جایگاه برای اتّصال به مخزن زیرین و تبادل هوای گرم و سرد است. این بادگیرها جدای از وظیفۀ اصلی، عنصری تزیینی در معماری آب‌انبار هم به شمار می‌رود. زیرا در نواحی بیابانی و جنوب ایران، بادگیرهایی بسیار بلند، بزرگ و باشکوه به شکل استوانۀ مکعّب و منشورهای هشت ضلعی یا خرطومی دیده می‌شود. 

در آب‌انبارهایی که بدون بادگیر است، در رأس گنبد یا در زوایای دیگر، روزنه‌ها یا دریچه و یا هواکش‌هایی وجود دارد و یا درگاه‌هایی در اطراف آن کار گذاشته شده که کار تهویۀ مخزن را برعهده دارد. به این روزنه‌ها اصطلاحاً خیش‌خان می‌گویند و خیش‌خان، کلبه یا دارآفرین بوده که دور تا دور آن را با حصیر یا سفال یا بوته‌های خار آدور می‌پوشاندند و بر آن آب می‌پاشیدند تا براثر وزش باد، هوای خنک را به درون مخزن بکشاند.

آب‌انباری در راه قدیم بافق- یزد وجود دارد که از خیش‌خان بهره می‌برد.

از آنجا که بادگیر در آب‌انبار نقش دفاعی را در پیشگیری از گندیدگی آب‌انبار بر عهده دارد، به این دلیل باید طوری ساخته شود که مسلّط بر آب باشد و الّا آب بدبو و بدمزه خواهد شد و صد البتّه نحوۀ محاسبۀ چگونگی قرار گرفتن بادگیر نسبت به مخزن به تجربه و مهارت استادان بنّا بستگی دارد.

برچسب‌ها میبد یزد مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد یزد مرمت میبد یزد مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور آب انبارها آب انبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۶۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

جلال علمدار مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد گفت: از ابتدای امسال با اتمام بهره برداری آزمایشی از این تصفیه خانه آب ، بهره برداری عملیاتی از آن شروع شده است. 
 
او افزود: ظرفیت کلی این تصفیه خانه ۲۱ هزار متر مکعب در شبانه روز است که در حال حاضر امکان تصفیه ۱۴ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز فراهم شده است. 
 
مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد با بیان اینکه توسعه شبکه و ساخت تصفیه خانه شهر میبد و بهره برداری از آن بر عهده شرکت پترو فرایند کرخه به عنوان سرمایه گذار خصوصی است، ادامه داد: با بازچرخانی پساب تصفیه شده و استفاده آن در بخش‌هایی از قبیل صنعت می‌توان میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را کاهش داد. 
 
شایان ذکر است در شهر میبد بیش از ۲۵۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب اجرا و بیش از هشت هزار انشعاب فاضلاب نصب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان و استادان دانشگاه میبد از ملت مظلوم غزه
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • ◄ کرایه رانندگان کامیون در جیب انبارداران/ نقش انبارها در فقر کامیونداران
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل آتش‌سوزی انبارها در شهرری اعزام شد
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد