Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@07:04:15 GMT

عمیق‌ترین چاه آبی جهان حفر شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۶۴۷۷

عمیق‌ترین چاه آبی جهان حفر شد

آفتاب‌‌نیوز :

یک گروه مستقر در کشتی تحقیقاتی "کایمی"(Kaimei) که در سواحل ژاپن مستقر شده بود، حفره‌ای عمیق‌تر از هر عملیات حفاری بستر دریا در تاریخ در اقیانوس آرام حفر کرده است.

به گزارش آی‌ای، این گروه یک میله حفاری موسوم به "GPC" به طول 40 متر را تقریباً 26 هزار و 200 فوت معادل 5 مایل یا 8 کیلومتر به زیر بستر اقیانوس آرام فرستادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموریت این رکوردشکنی برای حفر عمیق‌ترین چاه آبی، مطالعه رسوبات منطقه برای درک بهتر تاریخ زلزله‌های باستانی این منطقه بود.

قبلا هم کاوش‌های مشابهی به منظور بررسی تأثیرات تغییر اقلیم در یخچال‌های طبیعی با حفاری انجام شده بود.

سایت حفاری کشتی تحقیقاتی "کایمی" به طور هدفمند بسیار نزدیک به مرکز زمین لرزه 9.1 ریشتری "توهوکو" قرار گرفته بود که در سال 2011 سونامی ویرانگری ایجاد کرد و منجر به فاجعه نیروگاه برق "فوکوشیما" شد.

عمیق‌ترین حفره‌های جهان در خشکی و دریا

تقریباً 50 سال رکورد عمیق‌ترین چاه در اعماق اقیانوس متعلق به کشتی تحقیقاتی "گلومار چلنجر"(Glomar Challenger) بود.

"گلومار چلنجر" در سال 1978 یک حفره در بستر اقیانوس آرام حفاری کرد که توانست تا عمق 7 کلومتری زمین برود.

اما عمیق‌ترین چاه حفاری شده در خشکی حتی عمیق‌تر از چاه جدید رکوردشکن کشتی تحقیقاتی "کایمی" است.

چاه ابرژرف "کولا"(Kola) که گاهی اوقات به عنوان "ورودی جهنم" نیز نامیده می‌شود، بین سال‌های 1970 تا 1995 توسط دانشمندان روسی در شبه جزیره "کولا" حفر شد و سرانجام با انحلال اتحاد جماهیر شوروی رها شد. این چاه به عمق حداکثری 7.6 مایل معادل 12 کیلومتر و 200 متر زیر سطح زمین رسید که عمیق‌ترین حفره‌ای است که تاکنون در زمین یا دریا حفر شده است.

طبق بیانیه مطبوعاتی تیم کشتی تحقیقاتی "کایمی" که توسط کاپیتان "نائوتو کیمورا" در دریا هدایت می‌شد، اکنون منتظر دیدن نتایج تجزیه و تحلیل علمی انجام شده بر روی نمونه‌های بازیابی شده از این حفاری هستند.

این یافته‌ها در کنار مدل‌سازی رایانه‌ای توسط سریع‌ترین ابررایانه جهان موسوم به "فوگاکو"(Fugaku) متعلق به ژاپن می‌تواند به این کشور کمک کند تا در مقابل زلزله‌های ویرانگر دیگر در آینده آماده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اقیانوس آرام کشتی تحقیقاتی عمیق ترین چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش احساسی حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور

دیوید تیلور چهره شاخص کشتی آمریکا و دارنده ۴ طلای جهان و المپیک که رقابت او با حسن یزدانی طی سال های اخیر طرفداران زیادی در ایران و جهان داشت، ۴ روز پیش در جریان مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای حضور در المپیک ناباورانه مقابل آرون بروکس کشتی‌گیر ۲۳ ساله آمریکایی و دارنده مدال طلای امیدهای جهان ۲۰۲۳ دو مرتبه شکست خورد و حضور در المپیک پاریس را از دست داد.

حذف تیلور از المپیک بازتاب زیادی داشت و بسیاری از طرفداران کشتی در انتظار واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور بودند.

 یزدانی که پس از انجام عمل جراحی تمرینات خود را در جویبار پشت سر می گذارد تا به میادین بازگردد، از حذف دیوید تیلور ابراز ناراحتی کرده و گفته است: دوست داشتم بار دیگر با تیلور در المپیک رقابت کنم. حضور کشتی گیرانی مثل تیلور و عبدالرشید سعدالله یف یا جردن باروز باعث افزایش هر چه بیشتر اعتبار کشتی در المپیک می شد. در نبود این نفرات زیبایی کشتی در المپیک کمتر می شود.

در حال حاضر ملی‌پوش وزن ۸۶ کیلوگرم ایران انتخاب نشده و تعیین تکلیف این وزن به وضعیت مصدومیت یزدانی و تصمیم نهایی کادر فنی برای برگزاری مسابقه انتخابی دارد.

 

منبع:خبرورزشی 

دیگر خبرها

  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • عکس پدر زاکانی با پسر جهان پهلوان تختی!
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی در اردبیل
  • صحبت‌های پدر حسن یزدانی درباره زمان بازگشت او
  • (ویدئو) بازگشت حسن یزدانی به روی تشک کشتی
  • مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل آغاز شد
  • آعاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل
  • واکنش احساسی حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور