Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@23:03:46 GMT

استقلال کشور با حضور در انتخابات محقق می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۷۰۹۳

استقلال کشور با حضور در انتخابات محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی در جلسه بزرگداشت امام خمینی (ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام راحل و شهدا امری ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه امام راحل شخصیتی بزرگ در تاریخ ایران و اسلام است، اضافه کرد: هر سال مراسم گرامیداشت امام راحل با پای پیاده برگزار می‌شد، اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا این امر اتفاق نیفتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با دوراندیشی امام راحل پیروز شد، اضافه کرد: در طول 42 سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی، پزشکی، دانش بنیان و فناوری انجام شده است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کشور در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای کشور در این مدت حفظ هویت و استقلال کشور بوده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برای پیروزی با تقدیم ۷۰ هزار شهید و برای تداوم آن با تقدیم ۲۱۰ هزار شهید به راه پرصلابت خود ادامه می‌دهد، بیان کرد: یکی دیگر از دلایل دوام انقلاب اسلامی حضور و همراهی مردم بوده است.

وی با اشاره به اینکه  اگر کشوری اکثریت پشتوانه مردم را نداشته باشد، دنیا روی آن حساب باز نمی‌کند، تصریح کرد: کرونا و مشکلات معیشتی چالش‌هایی را به وجود آورده اما برای حفظ انقلاب، ایران و استقلال کشور باید پای صندوق‌های رأی حاضر شویم.

معاون استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اخلاق، پیشرفت و توسعه را در حوزه‌های مختلف نهادینه کردند، گفت: علاوه بر این ایشان همین اندیشه را به دنیا انتقال دادند.

خدابخش مرادی نافچی با بیان اینکه گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بر همه ادارات واجب است، تصریح کرد: ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید از طریق تبلیغات محیطی و فضای مجازی نسبت به تبیین عالمانه شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی اقدام کنند.

وی به نقش تاثیرگذار اصحاب رسانه در گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) نیز تأکید کرد و گفت: اصحاب رسانه می‌توانند با تولید محتوا در این حوزه اهداف و آرمان‌های امام راحل را تبیین کنند.

معاون استاندار زنجان همچنین به موضوع انتخابات و لزوم مشارکت حداکثری مردم تأکید کرد و گفت: اولویت اصلی ما سلامت مردم و مشارکت حداکثری در انتخابات است و در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای افزایش شعب اخذ رای بیان کرد: تلاش داریم که راهبرد رهبر معظم انقلاب در مشارکت حداکثری محقق شود.

مدیرکل فرهنگ  ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) ۱۷ برنامه پیش‌بینی کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به مراسم بزرگداشت، اجرای نمایش میدانی، عصری با شعر انقلاب، محفل انس با قرآن و دیدار با خانواده‌های شهدا اشاره کرد.

محمدربیع احمدخانی گفت: برگزاری کارگاه تخصصی نهج‌البلاغه، انتظار نیمه خرداد، تجلیل از چهره‌های فرهنگی، اهدای کتاب به مراکز فرهنگی، شعر مقاومت، نمایشگاه عکس، رونمایی از کتاب، برگزاری مسابقات نقاشی، کتاب و شعر را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مناسبت‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد برشمرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در مراسم گرامیداشت ارتحال امام گفت: در روز جمعه حضور یک سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه را در دستور کار داریم و برنامه ۱۵ خرداد نیز پیش از غروب آفتاب در فضای باز و با جمعیت محدود برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی ناصر به فضاسازی محیطی توسط دستگاه‌های مربوطه و شهرداری اشاره کرد و افزود: فعال کردن مجموعه‌های سایبری سپاه و بسیج در تولید و انتشار محتوا، شناسایی فعالان انقلابی، بازخوانی محوریت حرکت امام خمینی (ره) در سرنگونی رژیم شاهنشاهی و شکل‌گیری تفکر مقاومت از جمله‌ برنامه‌هایی است که طی این ایام اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: امام خمینی استان زنجان زنجان نماینده ولی فقیه احمدخانی خاتمی امام جمعه زنجان آیت الله علی خاتمی ارتحال امام راحل برنامه ۱۵ خرداد نماز جمعه انقلاب اسلامی ارتحال امام امام خمینی امام راحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)

امام جعفر صادق(ع) با بنیان نهادن فقه جعفری در دوره‌ای که کسب دانش هم‌چون الماس گرانبها و دور از دسترس بود، انقلاب بزرگی را در عرصه علمی و فرهنگی آغاز کردند، که امروز شاهدیم انقلاب اسلامی تبلور ارزش‌های مکتب امام صادق(ع) تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت فرارسیدن بیست و پنج شوال _سال‌روز به شهادت رسیدن امام جعفر صادق (ع) _ پایه گذار «مکتب جعفری‌» ابعادی از حیات اجتماعی و سیاسی آن امام بزرگوار را در کلام رهبر انقلاب به رشته تحریر درمی‌آوریم؛ امامی که در دوران خود موجب نوسازی و احیای تعلیمات اسلامی شد.

زمانیکه حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد که در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام از فرصت به دست آمده، حداکثر استفاده از تحولات دوران جابه‌جایی حکومت را بردند. امام صادق (ع) به‌عنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیه‌داران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایت‌پذیری، ایجاد واقعیت‌نگری سیاسی، طاغوت‌ستیزی، زنده‌نگه‌داشتن حماسه عاشورا و تقیه بین شیعیان زدند.

به‌طور کلی موارد زیر را به‌عنوان برجسته‌ترین و محوری‌ترین فعالیت‌های دوران حیات امام صادق (ع) می‌توان برشمرد:

۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت

۲. تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن با بینش شیعی

۳. ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی

امامِ مکتب

امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود، اما مرد علم و دانش بودنشان را بسیار شنیده‌ایم. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به‌وجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه حرف‌های درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآنی که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بودند، امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد و همین موجب شد که دشمن از او احساس خطر کند.

امامِ مبارزه

مرد مبارزه بودن امام را کمتر شنیده‌ایم. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنه‌دار و پیگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به‌وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از میان ببرد و به جای آن‌ها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. این در زندگی امام صادق (ع) برای کسی که دقت و مطالعه کند بسیار آشکار است.

امامِ تشکیلات

اما آن بُعد سومی که بسیاری نشنیده‌اند، مرد تشکیلات بودن امام است. امام صادق (ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود، از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود؛ تشکیلاتی که امام صادق (ع) هرزمان اراده می‌کرد آنچه را که او می‌خواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم منتقل می‌کردند. یعنی از همه‌جا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آل‌علی جمع می‌شد. وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در همه شهرها وجود داشتند که مردم و پیروان ایشان بتوانند به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجراست. آن کسی که برای ما واجب‌الاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه واجبات، با فتوای سیاسی‌اش و فرمانش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور، و همه مسائل یکسان است، همه واجب‌الاطاعه است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به‌وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند، با دستگاه بنی امیه مبارزه می‌کرد.

سیاست امام صادق (علیه السّلام) در گام اول، یک سیاست فرهنگی_تشکیلاتی و در جهت پرورش اصحابی بود که از نظر فقهی و روایی از بنیان‌گذاران تشیع جعفری به شمار آمده‌اند. تلاش‌های سیاسی امام (ع) در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایتی از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعای امامت و رهبری اسلام در خانواده رسول خدا (ص) بود. از نظر امام صادق (ع) تعرض نظامی علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم جز شکست و نابودی نتیجه دیگری نداشت. برای این کار به‌راه‌انداختن یک جریان شیعی فراگیر با اعتقاد به امامت، لازم بود تا براساس آن، قیامی علیه حاکمیت آغاز و حصول به پیروزی از آن ممکن باشد وگرنه یک اقدام ساده و شتاب‌زده نه تنها دوام نمی‌آورد، بلکه فرصت‌طلبان از آن بهره‌برداری می‌کنند.

شبکه گسترده تبلیغاتی و سیاستِ تقیه

باوجود تبلیغات گسترده‌ای که از سوی بلندگوهای رژیم خلافت اموی انجام می‌گرفت و حتی نام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) به عنوان محکوم‌ترین چهره اسلام، در منابر و خطابه‌ها یاد می‌شد، بدون وجود یک شبکه تبلیغاتی قوی آیا ممکن بود اهل‌بیت (ع) در نقاطی چنان دوردست و ناآشنا، چنین محبوب و پرجاذبه باشند که افرادی محض دیدار و استفاده از محضر آنان و نیز عرضه کردن دوستی و پیوند خود با آنان راه‌های دراز را بپیمایند و به حجاز و مدینه روی آورند؟ دانش دین را فراگیرند و در موارد متعددی بی‌صبرانه اقدام به جنبش نظامی _و به زبان روایت، قیام و خروج_ را از امام بخواهند؟ اگر تسلیحات شیعه فقط در جهت اثبات علم و زهد ائمه بود، پس درخواست قیام نظامی چه معنایی داشت؟

ممکن است سوال شود اگر به راستی چنین شبکه تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی از آن نقل نشده است؟

دلیل این بی نشانی را نخست در پایبندی وسواس‌آمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانه‌ای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع می‌شد.

فعالیت‌های امام (ع) به‌طور عمده در پنهانی انجام می‌گرفت و آن حضرت مکرر اصحاب خود را به کتمان و حفظ اسرار اهل بیت (ع) دستور می‌داد، به‌طوریکه روایات زیادی در این زمینه از آن حضرت نقل شده است. رهبری شیعه به طور مسلم دارای برنامه‌ها و فعالیت‌های پنهانی در جهت انسجام مذهبیان بود؛ چیزی که در دوره‌های بعد آثارش هویدا گشت. امام (ع) معمولاً از رفت‌وآمد به دربار خلفای عباسی جز در موارد معدودی سرباز می‌زد و به همین سبب هم از طرف آنها مورد اعتراض قرار می‌گرفت. بدین‌گونه بود که امام نارضایی خود را نسبت به حکومت آنها ابراز می‌داشت و با توصیه‌های سیاسی به افراد مانند: «اَیّاکَ وَ مُجَالِسَةُ الْمُلُوکِ» (بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی)، یاران خود را نیز از همنشینی با سلاطین برحذر می‌داشت و نیز می‌فرمود: «کَفَّارَةُ عَمَلِ السُّلْطَانِ، اَلْإِحْسَانُ إِلَی الْاِخْوَانِ» (کفاره همکاری با سلطان، نیکی به برادران است).

انحرافِ انقلاب

در دوران حکومت بنی‌امیه، مبارزات امام به شکل آشکار بود، اما در دوران بنی‌عباس _که طولانی‌تر بود_ این کار به صورت مخفیانه‌تری انجام می‌گرفت. بنی عباس آن جریان انحرافی بودند که از فرصت انقلاب سوءاستفاده کردند. یعنی همان انقلابی را که امام صادق (ع) داشت به‌وجود می‌آورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلاب‌ها است. آن خط درست انقلاب که منطبق با معیارها و ضوابط اصلی انقلاب است گاهی جای خود را به یک خط عوضی منحرف فاسد باطل با شعارهای حق می‌دهد. این است که انسان حواسش باید جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود. تا سال‌ها بعد، شاید تا سی سال بعد یا بیست سال بعد، مردم مناطق دوردست خیال می‌کردند که این حکومت بنی عباس محصول مبارزات آنها است. خیال می‌کردند حکومت آل‌علی همین است و خبر نداشتند که اینها غاصب‌اند.

امام صادق (ع) در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا کردند. می‌توان گفت که بیشتر مردم فقط چهره فقهی و دینی امام (ع) را می‌شناسند و کمتر نقش سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته و حتی از آن غفلت نیز شده است، اما واقعیت این است که امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان در عرصه سیاست یک الگوی مناسبی را ترسیم کرده که می‌تواند امروزه نقشه راه سیاستمداران قرار گیرد.

کد خبر 750440

دیگر خبرها

  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)