Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-30@10:24:33 GMT

ادای دین بیوک مصطفی به زادگاهش (گزارش)

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۷۷۴۷

ادای دین بیوک مصطفی به زادگاهش (گزارش)

سرمربی مطرح فوتبال ترکیه موفق شد تیم شهر خود را بعد از دو دهه به سوپر لیگ ترکیه بازگرداند.

به گزارش "ورزش سه"، سوپر لیگ ترکیه در حالی در فصل 2021-2020 به پایان رسید که یکی از شاخص ترین چهره های این لیگ در یک دسته پایین تر در تلاش بود تا یک تیم کم ادعا را سوپر لیگی کند. مصطفی دنیزلی زمانی که هدایت  آلتای اسپور را به عهده گرفت، به یاد روزهایی که فوتبال خود را از این تیم شروع کرده بود، بازگرداندن آلتای به سوپر لیگ را اتفاقی دانست که او را به خوشبخت ترین مرد دنیا تبدیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دنیزلی در فصل 1966-1965 به عنوان یک بازیکن جوان در تیم زیر 21 ساله های باشگاه آلتای اسپور شروع به کار کرد و پس از حضور در تیم بزرگسالان این باشگاه تا سال 1983در 386 بازی به میدان رفته و 121 گل به ثمر رساند. به این ترتیب بهترین دوران دنیزلی به عنوان بازیکن در آلتای سپری شد؛ تیمی که در فصل 2003-2002 از سوپر لیگ ترکیه به لیگ یک سقوط کرد و طی سال های اخیر تا حضور در لیگ دسته سه (سطح چهارم فوتبال ترکیه) هم پیش رفت.

 

 

 

مصطفی دنیزلی بیش از 10 سال در آلتای بازی کرد. او طی 386 بازی 121 بار برای این تیم گلزنی کرد و در فصل 0-79 با لباس این تیم عنوان بهترین گلزن لیگ ترکیه را کسب کرد.

 

 

آلتای در سال 2018 به لیگ یک بازگشت و در شرایطی که در فصل 2021-2020 اوضاع متوسطی داشت با شکل گرفتن یک پیوند هیجان انگیز، در مسیری متفاوت قرار گرفت؛ مصطفی دنیزلی، سرمربی سرشناس فوتبال ترکیه هدایت آلتای را به عهده گرفت؛ این همکاری همراه بود با اوج گیری آلتای و حضور این تیم در پلی آف صعود به سوپر لیگ ترکیه. آنها با هدایت دنیزلی به دراماتیک ترین شکل ممکن در دیدار نهایی پلی آف تعیین سومین تیم صعود کننده به سوپر لیگ ترکیه به مصاف آلتینوردو در آتاترک المپیک استادیوم رفتند و با تعویض طلایی این مربی در واپسین دقایق موفق به باز کردن دروازه حریف و برپایی جشن صعود کردند.

 

این گونه بود که دنیزلی توانست تیمی که فوتبال خود را با آن شروع کرده بود را بعد از حدود دو دهه به سوپر لیگ ترکیه برساند؛ لیگی که سه بار با سه تیم متفاوت آن را فتح کرده است. فوتبال ترکیه، دنیزلی را به خاطر همین سه قهرمانی که همراه با سه بزرگ فوتبال این کشور کسب شده هیچ گاه فراموش نمی کند. اتفاقی که هیچ مربی ترکیه ای دیگر موفق به رقم زدن آن نشده است.

 

در فصل 1988-1987 دنیزلی به عنوان سرمربی گالاتاسرای در حالی که یوپ دروال را به عنوان مشاور در کنار خود داشت موفق به کسب عنوان قهرمانی سوپر لیگ ترکیه و سوپر کاپ این کشور شد. او در ادامه راه مربیگری، در کشور آلمان، سرمربی آلمانیا آخن شد و یک سال بعد در بازگشت به گالا با این تیم قهرمان ترکیش کاپ و سوپر کاپ ترکیه در فصل 1991-1990 شد.

 

 

 

بعد از کسب عناوین قهرمانی فوق همراه با گالا، دنیزلی از سال های 1994 تا 1996 در کوجالی اسپور حضور داشت و سپس هدایت فنرباحچه را طی سال های 2000 تا 2002 به عهده گرفت. او در فصل 2001-2000 موفق شد به عنوان اولین مربی ترک، فنرباحچه به قهرمانی سوپر لیگ ترکیه برساند.

 

دنیزلی بعد از چشیدن طعم قهرمانی سوپر لیگ ترکیه به همراه دو تیم گالاتاسرای و فنرباحچه در تاریخ نهم اکتبر سال 2008 هدایت تیم بشکیتاش را در حالی به عهده گرفت که ارطئرول سائلام پس از شکست تلخ مقابل متالیست خارکوف اوکراین در جام یوفا از هدایت این تیم استعفا داده بود. دنیزلی در همان فصل موفق شد بشیکتاش را قهرمان سوپر لیگ ترکیه کند. این قهرمانی او را به تنها مربی ترکیه ای تبدیل کرد که موفق به کسب عنوان قهرمانی سوپر لیگ این کشور همراه با اوچ بویوک (سه تیم بزرگ فوتبال ترکیه: گالاتاسرای، بشکیتاش و فنرباحچه) دست پیدا می کند.

 

 

 

 

افتخارات فوتبالی مهم دنیزلی را در انتهای مطلب مرور می کنیم:

 

دوران بازی:

 

آلتای اسپور:

2 بار قهرمانی در تورکیش کاپ (67-1966 و 80-1979)

 

 

دوران مربیگری:

 

گالاتاسرای:
قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه: 88-1987
قهرمانی تورکیش کاپ: 91-1990
قهرمانی جام جمهوریت: 1988 و 1991

 

فنرباحپه:
قهرمانی سوپر لیگ ترکیه: 01-2000

 

بشیکتاش:
قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه: 09-2008
قهرمانی تورکیش کاپ: 09-2008

 

آلتای اسپور:
قهرمانی لیگ دسته اول فوتبال ترکیه: 21-2020

مصطفی دنیزلی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: مصطفی دنیزلی قهرمانی سوپر لیگ ترکیه سوپر لیگ ترکیه فوتبال ترکیه مصطفی دنیزلی عهده گرفت آلتای اسپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه اظهارات جنجالی مهدی نصیری درباره رضا پهلوی و مصطفی تاجزاده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی باقری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات در واکنش به مصاحبه مهدی نصیری مدیر مسئول اسبق روزنامه کیهان با بی بی سی درباره اصلاح طلبان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

از "شاهزاده" تا "تاجزاده"، فاصله‌ای به وسعت و عظمت مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر وجود دارد.

ولو آنکه تحقق اهداف بلند انسانی و آرمانی آن انقلاب، دستخوش دست‌اندازی "نااهلان" و "نامحرمان" قرار گرفته باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901226

دیگر خبرها

  • پس لرزه اظهارات جنجالی مهدی نصیری درباره رضا پهلوی و مصطفی تاجزاده
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • گفتم یا قهرمان می‌شوم یا به خانه می‌روم!
  • قهرمانی سوپر استاد بزرگ پرهام مقصودلو با فیرنهایم در شاخ بوندسلیگا
  • رویای گولر: اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ
  • حاج‌صفی وارد بازی قهرمانی شد
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • تشییع همسر آیت‌الله مصطفی خمینی در قم