Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:03:29 GMT

منتقدان برجام باید جایگزین خود را نیز معرفی کنند

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۸۰۳۰

منتقدان برجام باید جایگزین خود را نیز معرفی کنند

خبرگزاری ایلنا گفت وگویی را با دیاکو حسینی مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری منتشر کرد و نوشت: به نظر می‌رسد بخش زیادی از مباحثی که ممکن است در این دوره از انتخابات مطرح شود، موضوع برجام و تحریم‌ها باشد. همه نامزدها یا دستکم بخش زیادی از آن‌ها مواضع روشنی در رابطه با تحریم‌ها و برجام در گذشته داشته‌اند که این مواضع برای آن‌ها غیر قابل عدول است چرا که بارها تکرار شده و مواضع‌شان برای افکار عمومی روشن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتقدم که روابط ایران با کشورهای جهان، خصوصا غرب و در تعادل با شرق می‌تواند به یک موضوع جدید در رقابت‌های انتخاباتی بدل شود و باید همه نامزدها در این موضوعات با یکدیگر بحث کنند که اگر احیانا انتقادی به برجام داشتند، چه جایگزینی برای آن ارائه می‌دهند. این افراد می‌توانستند در گذشته صرفا با نقد که معمولا نیز پشتوانه‌ای نداشت، صرفا از برجام انتقاد کنند اما در موضع رقابت‌های انتخاباتی، این نقد کافی نیست و باید همه افراد روشن کنند که اگر برجام یا شیوه دستیابی به آن را موثر نمی‌دانند چه جایگزینی ارائه خواهند کرد.  

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه در آستانه احیای برجام هستیم،  گفت: امروز فشار بر ایران شکست خورده است و احتمالا به زودی بهش قابل توجهی از تحریم‌ها رفع خواهد شد که با احتساب این شرایط کار برای نامزدهای منتقد و مخالف برجام سخت خواهد شد.وی در واکنش به سخنان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر اداره کشور در شرایط تحریم نیز گفت: بیان کردن چنین سخنانی در تبلیغات و سخنان یک طرفه بسیار ساده است اما واقعیت این است که وقتی این ادعاها با دلیل و برهان به چالش کشیده می‌شود بلافاصله بی‌پشتوانه بودن آن آشکار خواهد شد.  

حسینی در پاسخ به این سوال که برخی سیاست نگاه به شرق با رابطه با همسایگان را به عنوان جایگزین برجام مطرح می‌کنند، آیا اساسا بدون به سرانجام رسیدن برجام، ایران امکان تمرکز بر این سیاست‌ها را خواهد داشت یا خیر، گفت: معتقدم شرایط ما در دولت ترامپ جواب این سوال را به روشنی مشخص می‌کند؛ در این دوره تحریم‌های شورای امنیت نتوانست مجددا در قبال ما اعمال شود و در عوض کشور با سیاست یکجانبه «فشار حداکثری» روبرو شد که علی‌رغم یکجانبه بودن، تقریبا همه کشورها از جمله روسیه و چین نیز در بخش‌هایی از آن تبعیت کردند.  این مساله نشان داد که با وجود تحریم‌های آمریکا، حتی دوستان ایران نیز امکان برقراری رابطه عادی تجاری با ما را نخواهند داشت و راه‌های دشواری‌ مانند دور زدن تحریم‌ها که آن هم ریسک بالایی دارد و یک مسکن موقتی است می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و طبعا این میزان تجارت از راه دور زدن تحریم‌ها نمی‌توان برای کشوری به عظمت ایران با هشتاد میلیون جمعیت و دارای برنامه‌ای توسعه‌ای تطابق داشته باشد.  

 با وجود تحریم‌ها، ما تجربه این را داشتیم که نه فقط کشورهای چین و روسیه بلکه کشورهای همسایه ما هم در تجارت عادی با ایران مشکل داشتند و از آن امتناع می‌کردند چرا که به شدت تحت تاثیر اقتصاد آمریکا هستند؛ بنابراین فکر نمی‌کنم این ایده که ما می‌توانیم به رغم تحریم‌ها کشور را اداره کنیم، ‌با شرق رابطه داشته باشیم، با همسایگان رابطه داشته باشیم و ضعف ناشی از تحریم را جبران کنیم با واقعیت‌هایی که تجربه کرده‌ایم مطابقت ندارد.  

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) برچسب‌ها برجام روسیه دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا دیاکو حسینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه دولت ترامپ برجام روسیه دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا دیاکو حسینی اخبار کنکور تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانشین طارمی در پورتو مشخص شد/ مهاجم بازل جایگزین بازیکن ایرانی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پورتو پس از ۴ سال تصمیم به جدایی از این تیم پرتغالی گرفت و پس از پایان فصل، با قراردادی آزاد راهی تیم اینتر میلان ایتالیا می‌شود.

طارمی در سال‌های اخیر عملکرد خیلی خوبی در پورتو داشت و فصل گذشته با ۲۲ گل به عنوان آقای گل لیگ پرتغال شناخته شد و مورد توجه سران اینتر قرار گرفت. در همین زمینه سران پورتو، «تیرنو باری» مهاجم اهل گینه تیم بازل سوئیس را مدنظر قرار داده‌اند تا جایگزین طارمی شود. آنها اعتقاد دارند که «باری» در کنار «اوانیلسون» می‌توانند زوج خطرناکی را در خط حمله این تیم به وجود آورند.

مدیران پورتو از جدایی طارمی مطمئن هستند و پس از پایان مسابقات این بازیکن رسماً راهی اینتر می‌شود تا دومین مهاجم تیم ملی ایران پس از سردار آزمون در سری آ ایتالیا مشغول به فعالیت شود.

کد خبر 6090530

دیگر خبرها

  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • جانشین طارمی در پورتو مشخص شد/ مهاجم بازل جایگزین بازیکن ایرانی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است