Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.


تولید سخت افزار‌های کامپیوتری شبیه به مغز انسان ممکن می‌شود


فیزیکدانان دانشگاه گرونینگن (هلند) با استفاده از یک اکسید با ساختار پیچیده، عناصری شبیه به نورون‌ها و سیناپس‌های مغز ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان انتظار دارند که در آینده با ترکیب حوزه‌های مختلف در یک دستگاه اسپینترونیک که می‌تواند به مدار‌های مبتنی بر سیلیکون متصل شود، سخت افزار کامپیوتری شبیه مغز ایجاد کنند.  

 



کاهش خطر آتش‌سوزی چوب‌ها با کیلر نانویی

شرکت پوشش گیتی سبز اسپادان پوشش شفاف پایه آب مخصوص چوب (کیلر) حاوی نانوذرات جهت بهبود خواص ضد شره‌گی تولید کرده است. این کیلر‌های نانویی با ایجاد سطحی زیبا و براق و یکنواخت روی چوب موجب افزایش طول عمر و ماندگاری چوب رنگ شده می‌شوند. به دلیل وجود نانوذرات در این کیلرها، استفاده از آن موجب کاهش هزینه‌ها، کاهش خطر آتش‌سوزی و کاهش آلودگی به دلیل استفاده از آب و حذف تینر می‌شود.

کاهش ۹۹ درصدی عوامل بیماری‌زا از محیط با فیلتر نانویی کولر‌های آبی

فیلتر آنتی‌باکتریال کولر آبی با نام تجاری نانوفیلتر سارونه (نفس) به دلیل وجود نانوذرات، عوامل بیماری‌زا را از بین می‌ببرند. در فیلتر‌های معمولی، با گیر افتادن ذرات داخل فیلتر، شرایط برای رشد قارچ و باکتری‌ها در داخل فیلتر فراهم شده در حالی که این فیلتر‌های نانو مانع از رشد عوامل بیماری‌زا می‌شود و تا ۹۹ درصد باکتری، قارچ و عوامل آلرژی را از جریان هوا حذف می‌کند. این فیلتر‌های آنتی‌باکتریال سه لایه بوده در حالی که فیلتر‌های رایج در بازار تک لایه هستند. از دیگر مزیت‌های این محصول قابل شست‌وشو بودن آن است.  


طراحی نانوواکسنی برای مقابله با انواع ویروس‌های حیوانی

پژوهشگران آمریکایی در حال کار روی یک واکسن علیه ویروس کرونا هستند. آن‌ها می‌گویند واکسن «نانو‌ذره‌ای» که ساختند باعث پاسخ ایمنی به چندین نوع ویروس کرونا در آزمایش روی میمون‌ها شده است و هدف آن‌ها تولید واکسنی است که بتواند در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های شناخته شده و ناشناخته، ایمنی ایجاد کند تا جهان برای شیوع همه‌گیری دیگری در آینده آماده شود.

 

تولید موادی شبیه به بافت بدن به کمک هیدروژل‌ها

محققان در تیم MP ۴ MNT (مواد و پردازش برای فناوری‌های میکرو و نانو) از گروه علم و فناوری کاربردی Politecnico di Torino، با هماهنگی پ فابریزیو پیرری، با استفاده از چاپ سه‌بعدی فعال شده توسط نور، برای اولین بار امکان تولید هیدروژل‌هایی با معماری پیچیده را فراهم کردند که قادر به ترمیم خود پس از پارگی هستند.

 

 

سلول‌های بنیادی جایگزین اندام‌های از دست رفته بدن می‌شوند

از آن‌جاکه سلول‌های بنیادی توانایی تکثیر و تمایز به سلول‌های نسبتاً بالغ از انواع مختلف را دارند، می‌توانند به عنوان روشی کارآمد و اثربخش برای توسعه بافت‌ها و اندام‌های جایگزین، مورد توجه قرار بگیرند. سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند به هر عضوی در بدن تبدیل شوند و وقتی در بلاستوسیست قرار می‌گیرند این کار را می‌کنند. این دسته از سلول‌های بنیادی می‌توانند برای جایگزینی هر عضوی در بدن استفاده شوند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری فناوری نانو مغز انسان چوب نانوواکسن سلول بنیادی سلول های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه

این کارگاه با تخصیص یک میلیارد تومان توسط بانوی خیر خانم کاظمی تجهیز و در فضای به مساحت ۱۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید.

امام‌جمعه مراغه در این مراسم گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور یک ضرورت است.

حجت الا سلام والمسلمین پور محمدی افزود: افزایش زیر ساخت‌های هنرستان‌ها بهترین امکان برای آموزش نیروی کار ماهر برای کشور است.

مدیر هنرستان شهید شکاری مراغه، گفت: خیران شهرستان در سال تحصیلی جاری برای خرید تجهیزات یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک و مشارکت کرده اند.

هادی فاتح افزود: با توجه به تحصیل ۷۰۰ دانش آموز در این هنرستان توسعه فعالیت‌ها اموزشی نیازمند مشارکت و حمایت خبران است.

وی اضافه کرد: با توجه به عمر ۵۰ ساله این هنرستان پوشش سقف کارگاه‌ها و آسفالت محوطه به شدت نیازمند بهسازی است.

به گفته، تعویض روغنی و کلینیک خودرو و کلاس هوشمند برق برای کرکره برقی، دوربین‌های مدار بسته راه اندازی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • ببینید l بازدید میلیونی زمین خوردن یک ربات/ انسان‌نماها زمین خوردن را تمرین می‌کنند؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • واقعی ترین حس یک بازی کامپیوتری قطعا همینه! (فیلم)
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • احضار ۶ نفر به کمیته انضباطی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام