Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: قانون کار هیچ اشاره‌ای به اخذ ضمانت نکرده است که کارفرما بخواهد بابت حسن انجام کار سفته یا چکی دریافت کند.

به گزارش  خبرگزاری دانشجو، شرایط بیکاری در کشور به گونه ای شده است که صف جویندگان کار هر روز بیشتر از دیروز می شود. اینکه درآمارها این مسئله دیده نمی شود به دلیل این است که عده ای از جویندگان کار به دلیل ناامید شدن از یافتن شغل از صف خارج می شوند و در آمار محاسبه نمی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش های تحلیلی بازار کار نشان می دهد که با افزایش سالانه نزدیک به یک میلیون نفر به جمعیت بیکار کشور، شاهد این هستیم که نرخ بیکاری جوانان به دو برابر نرخ بیکاری کل رسیده است.

 اما یکی از دلایل جویندگان کار برای نیافتن شغل, سختگیری کارفرمایان است. کارفرمایانی که در مواجه با نیروی کار سختگیری هایی مانند اخذ چک, سفته, شناسنامه, پاسپورت و سند مالکیت و... را ملاک حسن انجام کار می دانند. این موضوع یکی از معضلات بازار کار است که قصد کارفرمایان با این کار ضمانت هایی است که باعث ترساندن کارگران می شود تا از تخلفات کارفرمایان شکایت نکنند. چرا که چنین ضمانت‌هایی خود به خود باعث ترس کارگران از شکایت از تخلفات کارفرمایان می‌شود.

 *دریافت چک و سفته از کارگر به عنوان ضمانت توسط کارفرما غیرقانونی است 

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره ضمانت های سفته و چک که کارگران هنگام انعقاد قرارداد باید به کارفرما بپردازند گفت:در قانون کار هیچ اشاره ای به اخذ ضمانت نکرده است. در قانون کار هم هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است که کارفرما بخواهد بابت حسن انجام کارسفته یا چکی دریافت کند.

هادی ابوی,دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: دریافت چک و سفته از کارگر به عنوان ضمانت قانونی نیست. کارفرمایان نباید از کارگران چک و سفته ضمانت دریافت کنند.

 وی ادامه داد: از دیدگاه نمایندگان کارگران این موضوع یک بحث غیرقانونی است و عمدتاً در محاکم غذایی وقتی کارگر ادعا می کند که چک یا سفته ای تحت عنوان ضمانت از او گرفته اند،ابطال آن اعلام می شود وکارفرما هم با این مدارک نمی تواند کاری انجام دهد.

 دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزود:مرجع رسیدگی به اختلافات کارگری حوزه روابط  کار فقط ادارات کار هستند نه مراجع قضائی. به همین واسطه اگر کارفرما درباره سفته بخواهد اقداماتی انجام دهد باید مرجع قضائی به ادارات کار مراجعه کند. قسمت دوم این است که برخی از کارفرمایان از کارگران چک یا سفته دریافت می کنند،نه به آنها رسید می دهد و نه قراداد برای آنها می نویسند،کارگران باید دقت کنند که سفته ندهند. ابطال آنها در محاکم راحت تر است. یعنی کار سختی نیست. کارگری که یک سال کار می کند،سفته 20میلیونی یا 50میلیونی از او دریافت می کنند و به اجرا می گذارند. کارگری که به طور مثال  8ماه کارکرده است و 4ماه حقوق معوق دارد و طلبکار است،چرا باید سفته ضمانت بدهد؟ به این سفته ها نمی توان ضمانت گفت.

ابوی اظهار داشت: در بعضی از مشاغل حسن انجام کار یا وثیقه ای گذاشته می شود، به عنوان مثال کارفرمایی یک ماشینی را در اختیار کارگر قرار می دهد، درچنین کاری با توجه به اینکه ماشین در اختیار کارگر است از کارگر ضمانتی دریافت می کنند. اما برای کار کردن کارگر در یک واحد صنفی کوچک نیازی به ضمانت نیست. در مراجع ادارات کار هیچ توجهی به این مدارک نمی شود ،بلکه باید به مراجع قضائی مراجعه کند. از باب وصول ما اقدامی نمی کنیم اما می گوییم که باید به مراجع قضایی  مراجعه کنید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران از قانون بی اطلاع هستند و هراس دارند که اگر سفته ندهند از کار بی کار می شوند گفت: توصیه اول من این است که کارگران از دادن چک و سفته برای استخدام اجتناب کنند. آنها باید این را بدانند که کارفرمایی که از آنها چک و سفته می‌خواهد در واقع قصد دارد حق‌شان را ضایع کند. در اغلب موارد ارزش ندارد که این کار را قبول کنند، یعنی اینکه در نهایت کار به اینجا می‌کشد که چند ماهی برای یک نفر کار می‌کنند، حقوق‌شان نصفه نیمه پرداخت می‌شود و آخر سر هم اگر شکایت کنند سفته‌شان به اجرا گذاشته می‌شود. یعنی نه تنها سودی از کار نمی‌برند که ضرر هم می‌بینند.

ابوی گفت: توصیه دوم من این است که کارگرانی که به هر دلیل چک و سفته گذاشته‌اند اولاً آن را با قید ضمانت کار بگذارند و درثانی از شکایت نترسند و از طریق شورای حل اختلاف پیگیر حقوق خود باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارگر کارفرما چک تضمینی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران حسن انجام کار عنوان ضمانت چک و سفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر از ایجاد ۲۶ هزار و ۸۵۰ شغل در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌های استان بوشهر نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند در غیر این صورت اسامی آنها اعلام می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مصدق کشاورزی عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر در جزیره صنعتی صدرا ضمن تبریک این هفته به کارگران اظهار داشت: اکثریت جامعه را قشر کارگر پوشش می‌دهد و رفاه این قشر به معنای رفاه اکثریت جامعه است.

وی تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان بوشهر را 354 هزار نفر اعلام کرد و بیان کرد: کارگران کسانی هستند که چرخ اقتصاد در این استان به حرکت در می آورند، نباید این اتفاق مهم و این نقش کارگران نادیده گرفته شود.

نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم

کشاورزی ادامه داد: نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم، زیرا منابع انسانی سرمایه نظام است و با آسیب‌های محیط کارگری و افزایش بیماری‌های شغلی، سطح بهره‌وری کاهش پیدا خواهد و در نتیجه کارفرما متضرر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تذکر به مدیران و کارفرمایان گفت: کارفرمایان در راستای مسئولیت اجتماعی خود قانونی و شرعی نسبت ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، مسکن کارگران، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فرهنگی و ورزشی کارگران اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قانون کار و انضباط کارگاهی جای خود را دارند، تأکید کرد: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران که فرمودند اگر کارگران حالشان خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد، تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان بوشهر را قشر عزیز و زحمتکش کارگر تشکیل می‌دهند. پس ما اگر حال این قشر زحمتکش را  از لحاظ رضایتمندی خوب کنیم حال جامعه خوب خواهد شد.

ایجاد  26 هزار و 850 نفر شغل در استان بوشهر

مصدق کشاورزی گفت: در سال گذشته 26 هزار و 850 نفر شغل در استان به همت دولت مردمی آیت‌الله رئیسی که واقعاً توجه ویژه به حوزه معیشت کارگران دارد و هدایت ارزشمند استاندار انقلابی بوشهر ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه کارفرمایان باید مزایای کارگران را رعایت کنند تصریح کرد: شایسته است تمامی دستگاه‌های استان بوشهر نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند زیرا در غیر این صورت اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.

وی نقش کارگران در حرکت چرخه اقتصادی جامعه را مورد اشاره قرار داد و ایمنی و معیشت کارگران را مهم دانست و بیان کرد: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگران را رعایت کنند.

امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد

سردار عبدالرضا دشتی نیز گفت: اسلام نگاه بسیار ویژه‌ای نسبت به قشر کارگر دارد زیرا این قشر تاثیرگذار باعث پیشرفت جامعه در عرصه‌های مختلف می‌شود.

جانشین فرماندهی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با بیان اینکه دشمنان با آوردن تحریم سعی در ناامید کردن جامعه نسبت به آینده دارد تصریح کرد: علیرغم تحریم‌های مختلف دشمنان کشور توانسته است در زمینه‌‌های متعددی همچون هسته‌ای، پزشکی، تکنولوژی، عمران، کشتی‌سازی، صنایع دفاعی و نظامی و غیره دستاورد‌های بسیاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد گفت: شایسته است مسئولین ذیربط نسبت به بیمه کارگران، ایمنی کار و افزایش مهارت کارگران اهتمام بسیار ویژه داشته باشند.

در پایان این مراسم از کارگران نمونه شرکت صدرا با اهدای هدیه و لوح تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • ۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال ‌در لرستان وجود دارد
  • «روز کارگر» تعطیل رسمی است
  • پیام تبریک روز کارگر ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • ماجرای دریافت انگشتر رهبر انقلاب توسط یک کارگر
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند