Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال سفر رئیس قوه قضاییه در دی ماه سال گذشته با محوریت ساماندهی وضعیت کوله‌بران این موضوع مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و وزارت صمت، گمرک و نیروی انتظامی ملزم شدند با اجرای مصوبه دولت و فراهم کردن زیرساخت‌های بازارچه مرزی در کرمانشاه، زمینه را برای قانونمندکردن فعالیت کوله‌بران فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به منظور بررسی آخرین اقدامات انجام شده با رویکرد قانونمندسازی و ساماندهی فعالیت‌های کولبران، پیگیری رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و دیدار با مرزنشینان عازم پاوه شد.

معاون اقتصادی وزیر کشور در سفر دو روزه به کرمانشاه ضمن تشریح محور‌های اولویت دار اقتصادی استان بر اساس ابلاغیه وزیر کشور با رویکرد ضرورت استمرار اولویت‌ها و برنامه‌های مهم اجرایی در سال " تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" از بنگاه‌های اقتصادی و واحد‌های صنعتی نیز بازدید و مشکلات و موانع فراروی توسعه امور صادراتی را بررسی خواهد کرد.

دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه تسهیل امور برای اجرای صحیح آیین‌نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی کلید اصلی حل مشکلات کولبران است گفت: برای توسعه اشتغال پایدار و بهبود معیشت مرزنشنینان علاوه بر ارائه مشوق‌های لازم، از طرح‌های سرمایه‌گذاری هم حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اجرای آیین نامه و رفع مشکلات کولبران مورد تأکید وزیر کشور برای ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان است و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و دستور وزیر کشور تکلیف و وظیفه داریم علاوه بر تجمیع امکانات و ظرفیت‌ها و ایجاد هماهنگی در بین دستگاه‌­های اجرایی ذی­ربط برای اجرای تکالیف مشخص شده به منظور ساماندهی فعالیت‌های کولبران، همه پرونده‌های مهم مربوط به مأموریت‌های وزارت کشور را به سرانجام برسانیم و ریل گذاری مشخصی انجام دهیم تا در دولت بعدی این مهم تداوم یابد.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: دولت در سال‌های اخیر برای بهبود معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار تصمیمات مهمی را در قالب تصویب‌نامه‌ها ابلاغ کرده و اختصاص ۴۲ هزار میلیارد ریال تخفیف سود بازرگانی برای ساماندهی فعالیت‌های موسوم به کولبری گامی مهم است که باید دلایل عدم بهره‌مندی مطلوب از این شرایط بر اساس وضعیت کنونی فعالیت کولبران در مرز‌ها بررسی و مشخص شود چرا از ظرفیت ایجاد شده براساس موضوع ماده ۹ تصویب نامه و تبصره آن برای استفاده هر خانوار مرزنشین از حداکثر ۲۸ میلیون ریال ماهیانه تخفیف سود بازرگانی به صورت کامل استفاده نشده است.

دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب و کشور با بیان اینکه بدون شک آموزش می‌تواند راهکاری مناسب برای تسهیل اجرای آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی (موسوم به کوله بری) و بهره مندی خانوار‌های مرزنشین از حمایت‌های دولت باشد خاطرنشان کرد: اجرای صحیح آیین نامه کلید اصلی حل مشکلات کولبران است که با ارائه مشوق‌هاس مناسب برای رفع مشکلات مردم و همکاری سایرنهاد‌ها می‌توانیم فعالیت‌های غیرقانونی را محدود و زمینه فعالیت قانونس کولبران را با برخورداری از حمایت‌های صورت گرفته از جمله تخفیف‌های سودبازرگانی بیشتر از گذشته فراهم کنیم.

دین پرست با تأکید بر ارائه گزارش‌های مورد نیاز ظرف مدت یک هفته توسط دستگاه‌های اجرایی متولی با رویکرد دریافت اطلاعات دقیق و موثق با هدف فراهم شدن زمینه اتخاذ تمهیدات مناسب در راستای ارتقای سطح معیشت مرزنشینان گفت: یکی از اهداف مهم دولت حل مشکلات کولبران با اجرای آیین نامه است و باید بررسی شود که چرا با وجود ابلاغ آیین نامه مصوب هیئت دولت طی چهارسال گذشته و تعیین تسهیلات و معافیت‌های قابل توجه، کماکان خارج از چارچوب‌های ابلاغی و مصوب، اقدام به واردات کالا در قالب کولبری می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: اداره صمت براساس تکالیف قانونی موظف است گزارشی از روند اجرای آیین نامه به صورت دقیق تهیه کند و با همکاری دیگر نهاد بررسی شود که آیا همه خانوار‌های مرزنشین امکان برخورداری از عادلانه از مشوق‌ها و طرح‌های حمایتی را دارند.

دین پرست با یادآوری این مهم که توسعه اقتصاد در مرزها، بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و اشتغال پایدار از اهداف دولت برای استان‌های مرزی است گفت: ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان‌های پاوه و ثلاث باباجانی را نیز بررسی و احصا کرده‌ایم و در فرصت باقیمانده طرحی با امکان سنجی مناسب برای ایجاد مشوق‌های سرمایه گذاری با هدف گسترش اشتغال پایدار در حوزه ظرفیت‌های اقتصادی و به ویژه طرح‌های گلخانه‌ای مصوب و انجام خواهیم داد.

آیین نامه مبادلات مرزی نیازمند روان‌سازی بیشتر برای واردات انفرادی است

بهزاد باباخانی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز در این نشست اظهار داشت: راه حل بلند مدت و نهایی رفع مشکلات در اولویت قرار گرفتن توسعه نوار مرزی و ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان است و باید به دنبال طرح‌هایی بود که این محرومیت را رفع کند و یکی از این راه‌حل‌ها در توانمندسازی، توسعه سرمایه گذاری، تسهیلات ارزان قیمت و ارائه مشوق‌های جذاب سرمایه گذاری است.

معاون استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه همزمان با برنامه ریزی و ریل گذاری برای توسعه نوار مرزی ضروری است مشکلات تجارت مرزنشینان به عنوان راه حل موقت برطرف شود در ادامه افزود: در شرایط فعلی تخفیف سود بازرگانی مبادلات مرزی رسمی قابل رقابت با روش غیرقانونی نیست و لازم است تخفیف سود بازرگانی متناسب با تغییرات قیمت‌ها افزایش یابد تا روش غیرقانونی واردات کالا‌های مجاز متقاضی نداشته باشد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر این است که به دلیل رویه سخت واردات کالا برای مرزنشینان در وضعیت فعلی کالا به صورت تجمیعی توسط تجار وارد می‌شود که منجر به حذف بخش عمده‌ای از سود مرزنشینان می‌شود لذا بهترین راه برای کسب درآمد حداکثری مرزنشینان از اجرای این طرح تسهیل واردات انفرادی و حذف رویه‌های پیچیده برای مرزنشینان واجد شرایط است.

باباخانی گفت: کمبود نیروی انسانی در گمرکات و تکمیل نشدن زیرساخت مرز‌های دو مشکل دیگر در مسیر اجرای طرح تجارت مرزنشینان است.

وی افزود: طولانی بودن روند ترخیص کالا باعث شده با وجود صرفه اقتصادی واردات قانونی کالا، افراد به دنبال راه سریعتر وارد کردن کالا از طریق قاچاق هستند.

معاون استاندار کرمانشاه به موضوع امکان تردد مسافری از مرز شوشمی پرداخت و گفت: شوشمی در کشور یک مرز رسمی است، ولی باید از طریق وزارت خارجه تلاش شود که طرف عراقی هم این مرز را به رسمیت بشناسد و امکان تردد مسافری فراهم شود.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت صمت فعالیت های کولبران تخفیف سود بازرگانی معیشت مرزنشینان اجرای آیین نامه مشکلات کولبران اشتغال پایدار معاون اقتصادی سرمایه گذاری رفع مشکلات وزیر کشور مشوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اواسط تابستان سال ۱۴۰۲ آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان از سوی هیات وزیران به تصویب رسید. این آیین‌نامه در راستای حمایت از ایثارگران و تسهیل در امر واردات خودرو برای جانبازان محترم تدوین شده بود. با وجود این، بنیاد شهید و امور ایثارگران در بررسی این آیین‌نامه، ایراداتی را در آن تشخیص داد و به همین دلیل، پیشنهاد اصلاح آن را در تاریخ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ به هیات دولت ارسال کرد.

نهایتا پس از پیگیری‌های مستمر بنیاد شهید و با درک صحیح دولت از نیازها و دغدغه‌های جانبازان سرافراز، در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ اصلاحیه این آیین‌نامه به تصویب هیات وزیران رسید.

مهم‌ترین تغییر در این اصلاحیه، حذف ماده ۲۰ آیین‌نامه قبلی است. ماده ۲۰ پیشین، خرید و فروش خودروهای جانبازان را به مدت ۵ سال ممنوع می‌کرد. این موضوع، نارضایتی بسیاری از جانبازان را به دنبال داشت، چرا که آن‌ها را در استفاده از خودروهای خود محدود می‌کرد.

با حذف ماده ۲۰ جانبازان عزیز پس از واردات خودرو می‌توانند آزادانه نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. این اقدام گامی مهم در جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های جانبازان محترم و تسهیل در امور مربوط به خودروهای ایشان تلقی می‌شود.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900301

دیگر خبرها

  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد