Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ابراهیم ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با فارس بیرجند، با اشاره به تداوم دو دهه خشکسالی در استان، گفت: بلافاصله بعد از آغاز سال و افزایش نگرانی‌ها، تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای کاهش دغدغه‌ها و مشکلات، مضاعف شد و تصمیمات داخلی در راستای تأمین علوفه خشبی گرفته شد و جهاد کشاورزی با تمام محدودیت‌ها با تمام توان تلاش می‌کند تا با اتخاذ تدابیری، مرهمی بر زخم کهنه دامداران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی با ذکر اینکه نهاده‌های وارداتی جوابگوی نیازها نیست، افزود: بنابراین می‌طلبد تا در کنار آن برای تأمین علوفه که ۷۰ درصد نیاز حجمی تغذیه دام را شامل می‌شود برنامه‌ریزی در داخل کشور صورت گیرد.

وی خشکسالی امسال را در نیم قرن اخیر بی سابقه دانست و اظهار کرد: همه تشکل‌ها و دستگاه‌های متولی و حتی ارگان‌ها پای کار آمدند و با بسیج امکانات مقرر شده تا تشکل‌ها و دامداران که امکانات مالی دارند نسبت به ذخیره سازی علوفه‌های خشبی اقدام کنند و کار هم در برخی نقاط شروع شده و امید است با ورود تشکل‌های شهرستانی ظرفیتی حداقل یکساله، ذخیره‌سازی شود.

وی تصریح کرد: در تلاشیم تا اشتغال پایدار ایجاد شده در این بخش آسیب نبیند و به تولید ادامه دهند و با پیگیری دامپزشکی، بحث واکسیناسیون و مکمل‌ها اجرا شود تا بهره برداران متحمل خسارت نشوند.

ابراهیمی اضافه کرد: در اسفند ماه سال ۹۸، حداکثر میزان کنسانتره مصرفی که با ارز دولتی وارد می‌شود ماهیانه بر اساس نیاز شهرستان‌ها ۴۵۰۰ تن بود در حالی که در سه ماهه پایانی سال ۹۹ ماهیانه به ۹هزار تن رسید و در فروردین ماه ۱۴۰۰ به ۱۴ هزار تن افزایش یافت.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی علوفه دام دامداری خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ علوفه شروع شده است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

سیداحمدرضا سیدعلیان ۸ اردیبهشت ماه در بازدید از یک شرکت دامداری، استفاده از بقایای بخش کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری دانست و بر اهمیت و جایگاه آب در تولید تأکید کرد.

وی اظهار کرد: به جای کلمه ضایعات و زائدات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم، این بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد، افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه ضمن تأکید بر ایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری‌های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات‌دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات می‌تواند قدم مؤثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

احمد داوطلب زرقی گفت: پیش‌روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه برخی مشکلات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این بازدید با اشاره به اینکه نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام استان است، به تقدیر از خدمات ارزنده‌ تشکل‌های بخش دامی شهرستان پرداخت و گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم را دارد.

علی مبارکی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل محدودکننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است، افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم که قسمت عمده آن یا سوزانده و یا دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند دور ریختن بقایا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود اما از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور داریم، گفت: لازم است در خصوص صدور مجوزها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن و تأمین امنیت غذایی می‌شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • استفانو پیولی: اینتر قوی‌ترین تیم 4 سال اخیر سری آ بوده است؛ مقابل یوونتوس می‌جنگیم
  • پرورش هزار و ۷۰۰ نفر شتر در داورزن
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود