Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه به ترتیب حروف الفبا، وضعیت هر نامزد را جداگانه بررسی می‌کنیم:

1- سعید جلیلی: در ماده 2 مصوبه مورد اشاره، شرایط و معیار لازم در 12 بند ذکر شده است که در بند 3 می‌خوانیم: «سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری». بنابر آنچه در وب‌سایت شخصی آقای جلیلی منتشر شده است، وی در دی ماه 1365 دیده‌بان تیپ 21 امام رضا (ع) خراسان بوده است که در عملیات کربلای 5 از ناحیه پا مجروح و در بیمارستان صحرایی شلمچه به دلیل نبود امکانات و وضعیت اورژانسی پای راست خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به لزوم تحرک فراوان شخص رئیس‌جمهور از جمله سفرهای استانی و بین‌المللی این موضوع می‌تواند مسئله‌ساز باشد. فراموش نکنیم در سال 1392 یکی از دلایل عدم احراز صلاحیت مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی، وضعیت جسمانی ایشان بیان شده بود.

2- محسن رضایی: هرچند صلاحیت وی در سه دوره (1384،1388 و 1392) و در ایام جدایی از نیروهای نظامی مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است؛ ایشان در فروردین 1394 از بازگشت خود به سپاه با توجه به دراولویت‌بودن امنیت ملی ایران خبر می‌دهد. (روزنامه «جام جم»/شماره 4231/ تاریخ 23/1/1394) در نتیجه نامزدی سردار سرلشکر محسن رضایی در مغایرت با بند 16 «سیاست‌های کلی انتخابات» مبنی بر ممنوعیت ورود نیروهای مسلح در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی است.

3- ابراهیم رئیسی: اگر در هنگام برگزاری انتخابات جرمی از سوی انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و سایر مقامات اجرائی و نظارتی رخ دهد، مرجع رسیدگی به پرونده و تعقیب کیفری متهمان، محاکم دادگستری است که دادرسان آن منصوب رئیس قوه قضائیه هستند. اگر اتهامی متوجه آیت‌الله رئیسی، همراهان یا ستاد انتخاباتی ایشان شود، وی در یک زمان هم متهم و هم رئیس تشکیلاتی است که باید پرونده را مورد رسیدگی قرار دهد. حتی اگر پرونده در دادگاه ویژه روحانیت نیز مورد رسیدگی قضائی قرار گیرد، ایشان سمت دادستان دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده دارند و در بررسی پرونده خود دارای سمت قضائی هستند. در بند 7 مصوبه شورای نگهبان، به رسیدگی سریع و خارج از نوبت پرونده‌های انتخاباتی اشاره شده است که با توجه به قید سرعت، این مهم به طور طبیعی در ایام ریاست آقای رئیسی بر دستگاه قضائی انجام خواهد شد.

4- علیرضا زاکانی: در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های 1392 و 1396 ثبت‌نام کرده بود که هر دو بار تأیید صلاحیت نشده، اما این بار ناگهان به عنوان نامزد نهایی اعلام شد. یکی از اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان در توضیح مطلب عنوان کردند: «برخی موارد، برخی نامزدها، سوابق مدیریتی کاملی نداشته‌اند که در سال‌های اخیر این نقیصه برطرف و احراز صلاحیت نامزد محرز شد». این در حالی است که زاکانی در گذشته و حال، تنها نماینده مجلس بوده است.

5- سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: وی دارای مدرک دکترای پزشکی، چند دوره نمایندگی مجلس و سمت نایب‌رئیسی مجلس شورای اسلامی است. دیگر نامزد تأییدصلاحیت‌نشده، یعنی مسعود پزشکیان نیز دارای همه این شرایط و سوابق، به علاوه چهار سال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. تأیید صلاحیت قاضی‌زاده و رد صلاحیت پزشکیان، عجیب به نظر می‌رسد.

6- محسن مهرعلیزاده: صلاحیت وی برای نامزدی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخاباتی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفته (خبرگزاری کار ایران/ کد خبر 338327/ تاریخ 28/10/1394) اما برای سمت مهم‌تر، یعنی ریاست‌جمهوری، احراز صلاحیت شده است!

7- عبدالناصر همتی: شهرت عمومی ایشان پس از ریاست بر بانک مرکزی است و در فضای کشور به عنوان رجل اقتصادی شناخته می‌شود تا سیاسی. اگر بر اساس شایعات (استناد به شایعات به دلیل عدم ارائه شفاف دلایل و مدارک رد صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان است) یکی از علل رد صلاحیت اسحاق جهانگیری سوء‌مدیریت و عدم تدبیر در بحران ارزی باشد، همین موضوع درباره عبدالناصر همتی که مسئولیت اصلی و مستقیم‌تری در این زمینه دارد نیز صدق می‌کند.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند گفت: من می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاورد‌های پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از دکتر کدخدایی، رییس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، افزود: امیدوارم خداوند متعال، زحمات شما را به خوبی بپذیرد، رشد دهد و هم ذخیره برای دنیای خودتان و آخرت خودتان و هم ذخیره برای جمهوری اسلامی باشد.

این عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است، گفت: قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیار‌های شرع و قانون اساسی که معیار‌هایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روز‌های ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

آیت‌الله مدرسی یزدی در ادامه ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند