Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@17:37:59 GMT

استولتنبرگ: دولت کابل را تنها نخواهیم گذاشت

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۵۱۶۱

استولتنبرگ: دولت کابل را تنها نخواهیم گذاشت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این در حالی است که از نیروهای ناتو در خاک افغانستان بیشتر از 9 هزار نفر نمانده‌اند و همان‌ها نیز مکلف شده‌اند که حداکثر تا 22 شهریور خاک افغانستان را ترک گویند. مصاحبه خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو گویای حقایقی در این ارتباط است.

‌آقای دبیرکل! فرایند خروج نیروهای ناتو از خاک افغانستان چگونه و بر پایه کدام دلایل صورت می‌گیرد؟

حقیقت امر این است که افغانستان در حال حاضر نیروهای مسلح بسیار بیشتر و بهتری را در قیاس با شروع حضور نیروهای ما در آنجا (از سال 2003) در اختیار دارد و حتی نظم شهری و قوای فرماندهی در ولایات مختلف این کشور بهتر از گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بواقع زمانی رسیده است که روال برقراری امنیت داخلی به خود افغان‌ها سپرده شود.

با این حال دامنه نفوذ دولت و ارتش افغانستان بندرت از شهر کابل فراتر می‌رود و مناطق دیگر در اختیار سایر نیروها و بویژه طالبان است و به‌همین سبب،نزاع ها در سطح کشور پایدار نشان می‌دهد.

رفتن نیروهای مسلح ما به معنای پایان کمک‌های ما به افغان‌ها نیست ما همچنین به آنها مشاوره می‌دهیم و برخی متخصصان امور سیاسی و مستشاران نظامی را در اختیار آنها قرار خواهیم داد و خواهیم کوشید به‌روند سست مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان استحکام بیشتری ببخشیم.

از طرح‌های دیگر ناتو برای کمک به افغانستان بگویید.

یکی از طرح‌های ما در این زمینه آموزش نظامی دادن به سربازان افغانی البته در کمپ‌هایی در بیرون از خاک کشورشان است و در جلسات بعدی ناتو هم راجع به راه‌حل‌هایی دیگر برای مشکلات دیرپای افغانستان مذاکره خواهیم کرد.

خروج تمامی نیروهای امریکایی از خاک افغانستان را که خواسته جو بایدن است، تا چه حد باید جدی انگاشت؟

خود امریکایی‌ها هم در این مسأله هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. زیرا بایدن اصرار دارد که هیچ سرباز امریکایی از ماه سپتامبر به بعد در افغانستان باقی نماند اما سران ارتش این کشور معتقدند منافع سوق‌الجیشی و امنیتی امریکا ایجاب می‌کند که بخشی از این نیروها در کابل و هرات باقی بمانند. به‌هرحال در جلسه‌ای که روز 14 ژوئن بین ما، بایدن و نمایندگان ارشد کشورهای دیگری که سربازان‌شان در افغانستان حاضرند برگزار می‌شود، در این خصوص مذاکره خواهد شد و جزئیات امر مشخص‌تر می‌شود.

آیا باور ندارید که با خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان امنیت شکننده این‌کشور بیش از پیش به‌خطر خواهد افتاد؟

هیچ‌کاری از این قبیل اقدامات، بدون ریسک‌ها و خطرهای مرتبط با آن نیست ولی این را هم در نظر بگیرید که پس از دو دهه حضور همیشگی نیروهای ما در افغانستان پاسخگویی از جانب ما در مورد دلایل ادامه مرگ‌ومیر نیروهای ناتو در خاک این کشور نیز دائماً سخت‌تر می‌شود. اگر فردا مجبور شویم که نیروهای خود را در آنجا افزایش بدهیم. چه کسی جوابگوی افزایش تلفات ما خواهد بود؟

ناظران بین‌الملل و کارشناسان افغانستانی معتقدند، طالبان به‌محض تخلیه افغانستان از نیروهای مسلح خارجی، دولت را فلج کرده و قدرت را در دست خواهد گرفت و حوادث تند ماه‌های اخیر هم نشانگر صحت این رایزنی است.

قبول دارم ولی حضور ابدی ما در آنجا هم بی‌معنا و خارج از بحث است. ما مجدداً قول می‌دهیم که در تأمین سرمایه‌های لازم برای حفظ امنیت این نهادها سهم مهمی خواهیم داشت و افغانستان را همچنان در مرکز توجه خود قرار خواهیم داد.

پربیننده ترین پیام جدید واشنگتن درباره لغو تحریم های ایران وزیر جنگ رژیم صهیونیستی لبنان را تهدید کرد بشار اسد برای ۷سال دیگر رییس جمهور سوریه باقی ماند خطیب زاده: بر احیای برجام تمرکز کنید برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نیروهای ناتو انتخابات ۱۴۰۰ خاک افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت+ تصاویر
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور