Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: انتخاب افراد شایسته، متخصص و اصلح برای تکیه زدن به صندلی شورایی امری ضروری است. نهادی که به واسطه مردم روی کار آمده است تا رافع مشکلات و چالش‌های مناطق مختلف شهر باشد و با گام‌های راسخ برای عمران و آبادانی مناطق مختلف شهرها گام بر دارد.

از فعالان سیاسی و اجتماعی گرفته تا نمایندگان مجلس در استان فارس همگی بر این باورند که شفافیت نامزدهای انتخاباتی در زمان مناظره‌ها می‌تواند تضمین کننده آثار مثبت باشد و همچنین حضور پرشور مردم را به دنبال داشته باشد، زیرا شفافیت قطع به یقین منجر به انتخاب افراد شایسته و کارآمد می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اهمیت شورا و نقش آن در سامان بخشی امور همین نکته بس که در دین مبین اسلام بر منزلت شورا تأکید فراوان شده و آیات ۳۸ سوره مبارکه شورا و ۱۵۹ سوره آل عمران نیز مستقیماً به این موضوع دلالت دارد.

از آنجا که تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا مدت زمان اندکی باقی مانده است، می‌طلبد شوراهای شهر با عمل به اصل شفافیت نسبت به عملکرد خود روشنگری کنند.

لزوم کارآمدی شوراها برای توسعه شهری

در همین رابطه نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پویش شفافیت و شایستگی در این خبرگزاری اظهار داشت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصتی است تا مردم در اداره شهرها و روستاها نقش مستقیم و اثرگذار داشته باشند.

حسین حسین زاده افزود: از زمان شکل گیری شوراهای اسلامی شهر تا کنون تحولات چشمگیر و مؤثری در اداره شهرها به وجود آمده است.

نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلاءها و نقص‌هایی نیز در بطن شوراها وجود دارد که باید مرتفع شود، تصریح کرد: کارآمدی مهمترین اصل در ارتباط با شوراهای شهر است که منجر به توسعه شهرها و روستاها می‌شود.

حسین زاده لازمه یک شورای متعهد و کارآمد را وجود افرادی متخصص و متعهد دانست و گفت: شوراها باید نسبت به امور شهری و شهرداری آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند از تمامی ظرفیت‌های موجود برای ارتقا و توسعه شهر استفاده کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: شایسته است که مردم برای انتخاب افراد اصلح برای جایگاه شوراهای شهر، برنامه‌ها و سوابق کاندیداها را به دقت بررسی کنند.

او با تاکید بر اینکه کاندیداهای شوراهای شهر و روستا باید حتماً نسبت به وظایف و ظرفیت‌های ساختاری شوراها آشنا باشند، عنوان کرد: کاندیداها باید برنامه‌های عملی و مؤثر برای اداره مشورتی شهر داشته باشند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رقابت کاندیداها در انتخابات شوراهای شهر باید بر مبنای برنامه‌ها و مبتنی بر اختیارات و وظایف شوراها و نه خارج از آن باشد.

او ادامه داد: خیلی خوب است که انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های محلی به برگزاری مناظره‌هایی بپردازند تا در آن کاندیداها به ارائه برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات افکار عمومی و اصحاب رسانه، بپردازند.

حسین حسین زاده ابراز امیدواری کرد: امید است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم تغییری در وضعیت عمومی کشور به خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت به وجود آید و هرچه مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد، قطعاً امید و تلاش کارگزاران آینده بیشتر و مؤثرتر خواهد شد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شوراهای شهرِ کارآمد و مؤثر می‌توانند در تغییر وضع موجود که زندگی را برای مردم سخت و طاقت‌فرسا کرده، نقش هرچند کوچک اما مؤثر داشته باشند.

وی متذکر شد: یکی دیگر از لوازم کارآمدی شوراها، «شفافیت» است، این شفافیت باید از زمان تبلیغات انتخابات تا پایان کار شوراها ادامه داشته باشد.

حسین زاده با اذعان بر اینکه شفافیت مایه پویایی انتخابات و باعث فرآیند نظارت عمومی و غیرعمومی بر شوراها می‌شود، ابراز کرد: اعضای شوراهای آینده باید خود را موظف بدانند که شفافیت را در دستور کار خود قرار داده و جلسات شوراها را در اتاق‌های شیشه‌ای برگزار کنند.

شورای شهر پیشرو در شفاف سازی باشد

در همین زمینه یک فعال سیاسی و اجتماعی شیراز نیز بر لزوم شفاف سازی کاندیداهای شورای شهر تاکید کرد و گفت: شوراهای شهر باید برای انجام وظایف محوله خود اصولی همچون پاک دستی، خلاقیت، خوش فکری و از بکار گیری روش‌های قدیمی اجتناب کنند.

اسماعیل حق پرست در گفتگو با خبرنگار مهر تصمیم گیری میدانی به جای تصمیم گیری پشت میزی را لازمه توسعه مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: شناسایی و رفع مشکلات و نظارت بر کار شهرداری از اموریست که شوراها باید در رأس امور خود قرار دهند.

این فعال سیاسی و اجتماعی کلان شهر شیراز موفقیت شوراها را در گروی شفافیت آنان دانست و ابراز کرد: شفافیت در عملکرد شوراهای شهر می‌تواند دروازه شفافیت در کل امور اجرایی کشور باشد به همین دلیل انتظار می‌رود شورای شهر آینده پیشرو در شفاف سازی باشد.

حق پرست با تاکید بر اهمیت شورای شهر و نقش آن در پیشبرد امور شهری گفت: نقش شوراها در پیشرفت امور شهری فراتر از نظارت بر عملکرد شهرداری قلمداد می‌شود، زیرا مسئله مدیریت شهری فراتر از امور شهرداری است که می‌طلبد شوراها در جهت بهبود مدیریت شهری تلاش کنند.

او فقر زدایی، جلوگیری از تخریب محیط زیست، افزایش رضایتمندی شهروندان، جلوگیری از تراکم مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… ممانعت از توسعه نامتوازن شهرها و روستاها، شناسایی نقاط قوت و ضعف و تقویت پتانسیل‌های نهفته شهر و روستا، در جهت ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهر را از مسائلی دانست که شوراها باید به آن توجه داشته باشند.

اسماعیل حق پرست تصریح کرد: شوراها به عنوان یکی از سنگرهای مدیریتی کشور نیازمند افرادی است که علاوه بر تعهد و تخصص باید برای دوران پسا انتخابات نیز برنامه داشته باشند و با کاهش فاصله بین خود و مردم در راه خدمت گذاری به مردم گام بردارند.

او مهم‌ترین راهکار برای افزایش مشارکت عمومی و حضور حداکثری در انتخابات را گام برداشتن در جهت شناخت و درک احساس مؤثر بودن از رأی خویش دانست.

این فعال سیاسی بیان داشت: باید گام‌هایی مؤثر در جهت بی اثر نمودن شعارهایی نظیر بی اثر بودن را مردم در انتخابات و سیاه نمایی‌ها برداشته شود.

او بر نقش مهم رسانه‌ها در کمرنگ نمودن توطئه‌های دشمنان در صحنه سیاسی کشور نیز تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت نخبگان و خواص در کشور برای ایجاد فضای رقابتی و گفتمانی سالم و معرفی نامزدها و برنامه‌های آنان در ایجاد انگیزه و شور انتخاباتی نقشی اساسی دارد.

حق پرست معتقد است که با فراهم کردن فضای انتخاباتی سالم و ایجاد مشارکت حداکثری زمینه‌های توسعه پایدار و تقویت بیش از پیش نظام نیز فراهم می‌شود.

خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» را ایجاد کرده است و داوطلبان می‌توانند با ثبت نام در این جنبش به پویش شفافیت، شایستگی و پاسخگویی بپیوندند.

کد خبر 5222572

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین حسین زاده شفافیت مالی انتخابات 1400 چالش شایستگی انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر کرمانشاه سوم خرداد فتح خرمشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گرگان اردبیل آزادسازی خرمشهر چالش شفافیت واکسن کرونا جنبش ازما نماینده مردم داشته باشند شوراهای شهر شهر و روستا شورای شهر برنامه ها حسین زاده حق پرست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت ظهر امروز یکشنبه در همایش استانی روز شوراهای بیان داشت: همه ما در یک تیم به نام خراسان جنوبی قرار داریم لذا باید برای خدمت بیشتر به مردم سطح تعامل مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا همه باید بر قوانین موجود اشرافیت داشته باشند، افزود: ایجاد شوراها یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم است.

به گفته وی اعضای شوراهای اسلامی شهر باید نظارت مؤثر و دقیقی بر عملکرد شهرداران داشته باشند و سطح تعامل بین اعضای شوراهای اسلامی، شهرداران و فرمانداران برای خدمت بیشتر به مردم باید افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شوراها باید به خودکفایی و ایجاد در آمد پایدار شهرداری‌ها از طریق جذب سرمایه گذار کمک کنند و همچنین کارهای که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود همراه با پیوست فرهنگی باید باشد.

قناعت با بیان این نکته که حفظ وحدت و انسجام در شوراها اهمیت بسیاری دارد، افزود: همه کارهای باید برای تأمین منافع عموم مردم نه منافع گروه‌ها و اشخاص انجام شوند.

وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر در مسائل فنی سبب پیشرفت می‌شود، ادامه داد: اختلاف نظرها نباید در سطح جامعه مطرح شود و همه باید تابع قانون باشیم.

به گفته وی مصوبات شوراها باید در حدود قوانین و اختیارات آنها باشد تا در هیئت تطبیق مصوبات شوراها با آنها مخالفت نشود.

وی خواستار همکاری اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خراسان جنوبی شد.

کد خبر 6091385

دیگر خبرها

  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند