Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ رتبه شدید‌ترین ترافیک در خیابان فاطمی تهران با اختلاف به میانه اردیبهشت‌ماه سال جاری اختصاص می‌یابد؛ جایی‌که با وجود کاهش تعداد ثبت‌نام کنندگان به ۵۹۲ نفر، ۴۵ داوطلب شناخته شده اعلام کاندیداتوری کردند و ۷ نامزد تأیید صلاحیت شده در روزهای اخیر مشخص شدند.

فارغ از تمرکز رسانه‌ها و افکار عمومی بر خروجی جلسات اخیر شورای نگهبان و تأیید صلاحیت برخی از کاندیداهای مذکور، بدون تردید ارائه برنامه‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین مطالبات آحاد مردم از فرد فرد نامزدهای انتخاباتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله‌ای که از اذهان سردبیران سامانه مطالبات مردمی فارس من نیز دور نماند و با ثبت قریب به ۱۰۰ سوژه با کلید واژه‌هایی نظیر انتخابات، نامزد و کاندیدای ریاست ‌جمهوری، سوژه‌هایی آمیخته با موضوعاتی نظیر بررسی کارنامه نامزدها، معرفی تیم همراه و به چالش کشیدن متخصصان هر نامزد، پایبندی به وعده‌ها و حتی تعویق مذاکرات وین تا تعیین سرنوشت انتخابات مطرح شده‌ است.

یکی از سردبیران فارس من نوشته است: «سال‌هاست مردم با وعده‌های خام کاندیداهای انتخاباتی که قصد به دست آوردن جایگاه ریاست جمهوری اسلامی را داشتند، اقدام به انتخاب آن کاندید کرده‌اند و آن نامزد پس از به دست آوردن رأی دیگر پایبند به وعده‌هایش نبوده و هیچ مقام و ارگانی هم نیست که به عدم اجرای وعده‌های این افراد رسیدگی کند.»

در سوژه دیگری آمده است: «نزدیک یک دهه است که مناظرات ریاست جمهوری تبدیل به محل تبادل گزاره‌های انفجاری و احساسی شده.» در ادامه تأکید شده: «مناظره اعضای تیم هر نامزد باید در نظر گرفته شود و در کنار آنها از متخصصان برای به چالش کشیدن استفاده شود.»

البته مطالبات و دغدغه‌های مخاطبان فارس من به همین جا ختم نشده و برخی خواستار تعهد مکتوب کاندیداها بابت تعهداتشان و حتی مصاحبه چالشی نامزدهای ریاست جمهوری با کارشناسان در حوزه‌های تخصصی شده‌اند.

بر اساس آنچه مطرح شد، ارائه برنامه عملیاتی و کارآمد از سوی نامزدهای انتخاباتی توام با نقد وعده‌های انتخاباتی از سوی دلسوزان متخصص، به یکی از دغدغه‌های جدی مخاطبان فارس من به نماینده کوچکی از آحاد مردم شده است. مطالباتی از جنس به حداقل رساندن انحرافات دستگاه اجرایی، کارآمدی سیاست‌های اتخاذی و دغدغه‌‌هایی از سبک مواجهه با شعار درمانی ایام انتخابات!

 

سهم برجسته وعده‌های اقتصادی؛ آیا مردم از اظهارات بدون پشتوانه خسته شده‌اند؟!

به گواه تاریخ می‌توان مدعی شد، نامزد انتخاباتی در ادوار گذشته پا به عرصه نگذاشته مگر آنکه وعده مهار تورم، کاهش نرخ بیکاری و مبارزه با فقر را در دستور کار قرار داده باشد. از والله اگر مشکلات این کشور راه حل نداشت تا تورم را به صفر می‌رسانم و سایر تحریم‌ها را بر می‌دارم.

وعده‌هایی که پیامدهای نظیر احیای کارت سوخت، افزایش مبلغ یارانه و طرح انبوه‌سازی مسکن بعد از ۷ سال مدیریت، رشد بی‌سابقه و ۱۰ برابری نرخ ارز از محدوده ۳ هزار تا ۳۲.۷ هزار تومانی و اجرای مجدد سیاست بازگشت ارز حاصل از صادرات بعد از یک دوره ولنگاری را به بار آورد.

بر همین اساس، بررسی اوضاع اقتصادی ایران در دهه ۹۰ هجری شمسی نشان می‌دهد، روند تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی چنگی به دل نمی‌زند و در خوشبینانه‌ترین حالت اقتصاد ایران به حفظ وضع موجود بسنده کرده است!

 

شاهکارهای دهه ۹۰!

گواه ادعای حفظ وضع موجود آن هم با اغماض، آمار بانک مرکزی و گزارش‌های مکرر مرکز آمار است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نقدینگی از ۳۵۴ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۳۵۰۰ هزار میلراد تومان در فروردین ۱۴۰۰ رسیده است! همچنین میزان سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم از ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ تا کمتر از ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ افول داشته است.

همچنین بانک مرکزی اذعان داشته نرخ ارز از متوسط ۱۳۵۶ تومان در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲۱ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است که حاکی از تضعیف ارزش پول ملی به یک پانزدهم ارزش سال پایه است!

در بازار مسکن هم اوضاع به حدی آشفته است که میانگین قیمت معاملات هر متر مربع مسکن در شهر تهران از متری ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در ابتدای سال ۱۳۹۰ (بر مبنای سامانه کد رهگیری معاملات مسکن)، به گزارش بانک مرکزی به بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ هم رسید و مالک و مستأجران را یک‌جا در شوک و بهت آنچه بر سرشان آمده، فرو برد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نیز تغییرات رشد اقتصادی به قیمت سال پایه (۱۳۹۰) نشان می‌دهد، چه بر مبنای محاسبه با نفت و چه بدون نفت، اقتصاد ایران نسبت به سال ۱۳۹۰ کوچک‌تر شده است. بر اساس این گزارش ایران بیش از ۶۸۶ هزار میلیارد تومان با نفت و ۵۱۶ هزار میلیارد تومان بدون نفت تولید ناخالص داخلی داشته که مقایسه آن با آمار سال گذشته، عقب‌گرد ارزش تولیدات ملی را در طول دهه ۹۰ گوشزد می‌کند.

بر مبنای مطالبات مردم و آنچه در سطور فوق مطرح شد، مخاطبان از رئیس‌جمهور سیزدهم، مطالبه شناسایی چالش‌های پیش روی کشور و ارائه برنامه‌های عملیاتی مرتبط به ویژه در حوزه اقتصادی را در کلیه رسانه‌های تبلیغاتی‌شان دارند؛ دردهایی که درمان برخی از آن‌ها در بلند مدت و در سطح راهبردی و برخی نیز با اقدامات کوتاه مدت قابل تجویز است.

 

گزارش از مرتضی شجاعی

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: سیزدهمین رئیس جمهور برای رئیس جمهور آینده انتخابات ریاست جمهوری فارس من خبرگزاری فارس اقتصاد ایران برنامه اقتصادی مهار تورم بانک مرکزی سال ۱۳۹۰ فارس من بر اساس وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: عملیات غرورآفرین وعده صادق همچون شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست و قلب مظلومان جهان را شاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محسن منصوری، در اجلاسیه ۴۲۲ شهدای کهگیلویه، اظهار کرد: ایران اسلامی با همت کارگزاران در بخش‌های مختلف و همچنین همراهی خوب مردم در ۵۰ شاخص اقتصادی مهم و بخش‌های مهمی از جمله افزایش تولید، کنترل نقدینگی و کاهش بیکاری روندی رو به رشد و پیشرفت دارد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تلاش کارگزاران نظام هنوز مردم سختی‌ها و مشکلاتی از جمله تامین معیشت دارند، افزود: امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی مسئولان دولتی شاهد کاهش مشکلات و رضایت نسبی مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب اسلامی باشیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در راه رسیدن به قله تلاش می‌کنیم و البته کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد، اما برای رسیدن به اهداف، ظرفیت‌ها و ابزارهای لازم وجود دارد و در واقع همه ابزارها برای پیشرفت و توسعه کشور را در اختیار داریم که نیروی انسانی قوی و خلاق از مهم‌ترین سرمایه‌های ایران اسلامی هستند که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی امروز مقتدرانه میدان‌داری می‌کند، تصریح کرد: عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ شهید و شهادت بود که دل تمام آزادی خواهان جهان را شاد کرد و همچون شمیری زهرآگین در قلب دشمنان اسلام فرو نشست.

منصوری با اشاره به رشادت‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت ساله دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: دوراندیشی و بصیرت مردم این دیار ثابت شده است که در آخرین عرصه یعنی انتخابات مجلس دوازدهم با به دست آوردن رتبه اول مشارکت، برگ زرین دیگری از افتخارات این دیار را رقم زدند.

وی افزود: به واسطه شهدا الگوهای موفقی به منصه ظهور گذاشته شد و کشور ما سرشار از اسطوره‌هاست و احترام به مقام شهدا و این ارزش‌های والا ضروری است و در واقع شهید حق شفاعت دارد.

معاون رئیس‌جمهور خواستار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به‌ویژه بین نسل جوان شد، گفت: این سرمایه معنوی شیعه باید مورد توجه قرار بگیرد و قرارگیری در این مسیر به معنای ایستادن در جای درست است.

وی گریزی به تحولات دنیا و منطقه زد و تصریح کرد: روز به روز بر قدرت جبهه مقاومت با محوریت ایران افزوده می‌شود و این یک واقعیت غیرقبال انکار برای زورگویان عالم است و همین نیز سبب آشفتگی در اردوگاه آنان شده است و امروز شاهد شکل‌گیری آرایش متفاوتی در جهان هستیم و در مسئله غزه، وعده صادق و طوفان‌الاقصی اقدامات متفاوتی را دیدیم و تحولاتی در حال شکل‌گیری است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نظم نوین یاد کردند.

کد خبر 749312

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست
  • رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رئیس جمهور
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم