Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نوغان داری به دلیل سودآوری بالایش، به صنعتی درآمد زا در خراسان جنوبی تبدیل شده و بهره برداران را به ویژه در روستا‌ها مشغول پرورش کرم ابریشم کرده است.

روستای فتح آباد فردوس به همت جوانان منطقه، امروز پیشتاز در پرورش کرم ابریشم است و صنعت نوغان داری در آن رونق گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نوغان داران نمونه شهرستان فردوس که در زمینه پرورش کرم ابریشم در روستای فتح آباد فعالیت دارد، به خبرنگار ما می‌گوید: اواخر فروردین امسال، کرم‌های ابریشم را از جهاد کشاورزی تحویل گرفتم و حالا پس از دوره‌ای یک ماهه کرم‌ها تبدیل به پیله ارزشمند ابریشم شده اند.

جای خالی صنعت ابریشم بافی

این نوغان دار نمونه استانی با اشاره به نبود صنعت ابریشم بافی در منطقه می‌گوید: به دلیل نبود این صنعت، پیله‌ها پس از چیده شدن به خارج از استان ارسال می‌شود و چنانچه امکانات را داشته باشیم و تسهیلاتی را برای راه اندازی کارگاه دریافت کنیم، می‌توانیم پیله‌ها را فرآوری و تبدیل به نخ ابریشم کنیم.

بیشتر بخوانید

 تولید ۷ هزار کیلو گرم پیله ی ‌تر در خراسان جنوبی

یکی دیگر از بانوان این منطقه که به فعالیت در زمینه فرش دستباف مشغول است نیز می‌گوید: ۲۰ سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و تا کنون ابریشم‌های چینی استفاده می‌کردم؛ امسال تصمیم به خرید پیله از نوغان داران گرفتم تا آن‌ها را تبدیل به نخ ابریشم کرده و  در بافت فرش استفاده کنم.

از توسعه صنعت نوغانداری حمایت می‌کنیم

۲۰۵ جعبه نوغان امسال میان بهره برداران شهرستان‌های فردوس، بشرویه، سرایان، قائن، بیرجند و طبس توزیع شده که سهم شهرستان فردوس ۹۲ جعبه بوده است؛ از هر جعبه نیز به طور میانگین ۳۵ کیلو گرم پیله برداشت می‌شود.

به گفته قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی این سازمان برای توسعه و گسترش صنعت نوغان داری، آموزش و ترویج این صنعت را در دستور کار قرار داده است و آمادگی دارد به بهره بردارانی که متقاضی پرورش کرم ابریشم هستند، تسهیلات با بهره کم را پرداخت کند.

او بیان کرد: برای صنعتی شدن پرورش کرم ابریشم باید به دنبال ایجاد مزرعه پرورش درخت توت برای نوغان داری باشیم تا با افزایش تولید، فرآوری ابریشم هم دارای توجیه اقتصادی باشد.

انتهای پیام / س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوغان داری جهاد کشاورزی کرم ابریشم پرورش کرم ابریشم نوغان داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو در حالی امروز آغاز به کار کرد که صنعتگران و تولیدکنندگان قمی در خوشه و بخش های صنعتی کفش ماشینی، سنگ‌های تزیینی، محصولات کشاورزی، فرش دستبافت و محصولات بهداشتی و آرایشی ظرفیت های صنعتی، معدنی، تولیدی و کشاورزی قم را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو امروز برای ششمین دوره گشایش یافت. این نمایشگاه تا دوازدهم اردیبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ در در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • توزیع تخم نوغان از امروز درگیلان
  • توزیع تخم نوغان در گیلان
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان