Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@05:35:00 GMT

مذاکره سخت با اون

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۵۷۸۲

مذاکره سخت با اون

جلسه اصلی و بزرگتر با حضور ترامپ، پمپئو، مولوینی و من در هیات امریکا و کیم جونگ اون، کیم یونگ چول و «ری یونگ هو » وزیر خارجه در هیات کره شمالی به علاوه مترجم ها برای 11 صبح برنامه ریزی شده بود.

 ما زودتر رسیدیم و بعد هیات کره شمالی وارد شد و همگی با هم دست دادیم. من به کیم جونگ اون گفتم؛ «آقای رئیس خیلی خوبه که دوباره شما را می بینم» که امیدوار بودم این حرف درست باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه خبرنگاران نیز برای تهیه عکس و خبر وارد اتاق شدند و پس از خروج آنها، ترامپ از کیم پرسید: «آیا رسانه ها شما را اذیت می کنند؟» کیم که تا حدی متعجب شده بود، پاسخ داد: «سوال واضحی است، من توان تحمل آنها را ندارم» و سپس شروع به خندیدن کرد. ترامپ در ادامه با خوشحالی گفت؛ ما می توانیم اعلام کنیم که درباره حقوق بشر هم صحبت کردیم، چون خبرنگاران سوالی را درباره حقوق بشر از کیم پرسیدند. دوباره همه خندیدند. وقتی که وارد مباحث جدی شدیم، ترامپ از کیم پرسید آیا پس از وقت استراحتی که داشتیم، پیشنهاد تازه ای دارید؟ کیم ناراحت بود که این راه طولانی را تا هانوی آمده و پیشنهادی که ادعا می کرد قابل قیاس با هیچ یک از پیشنهادات اسلاف خود نیست آورده ولی ترامپ همچنان راضی نیست. مدت قابل توجهی از وقت جلسه به بحث و گفت و گو در این باره گذشت.
وقتی که کیم در حال صحبت بود، ترامپ از من خواست چند صفحه مطلبی را که درباره تعریف «خلع سلاح هسته ای» در جریان جلسات توجیهی در واشنگتن آماده کرده بودیم و همچنین یک صفحه مطلب دیگر که عنوان آن را «آینده درخشان» گذاشته بودیم، به او بدهم که بعداً هر دو مطلب را به رهبر کره شمالی ارائه کرد. ترامپ در ادامه پیشنهاد کرد که برنامه های عصر را در هانوی لغو کنند و او کیم را با هواپیمای ایرفورس وان به پیونگ یانگ برساند. کیم خنده ای کرد و گفت که نمی تواند این پیشنهاد را بپذیرد اما ترامپ همچنان با خوشحالی می گفت که عجب تصویری می شود. ترامپ پرسید کره شمالی چه چیز دیگری می تواند به پیشنهادش اضافه کند؛ ترامپ به شوخی گفت می داند که کیم نمی خواهد او آدم بدی به نظر برسد چرا که او تنها کسی است که طرف کیم است. رهبر کره شمالی هم بلافاصله این تعارف ترامپ را این گونه جواب داد که او تنها کسی است که در طرف ترامپ قرار دارد. ترامپ گفت بدون هیچ تردیدی و بدون اینکه قصد بازی با کلمات داشته باشد، کیم را تنها کسی می داند که حرف اول و آخر را در کره شمالی می زند. به نظر می رسید که کیم از نوع نگاه ترامپ به مسائل متعجب شده است. او گفت: حتی رهبری که همه چیز را کنترل می کند نمی تواند بدون ارائه برخی توجیهات، کار خود را پیش ببرد. ترامپ گفت که درک می کند کیم به دنبال رسیدن به اجماع است.
کیم دوباره تاکید کرد امتیازی که او در مورد برچیدن تاسیسات هسته ای یانگبیون پیشنهاد کرده چقدر برای کره شمالی مهم است(6) و این پیشنهاد چقدر در رسانه های امریکا بازتاب داشته است. ترامپ دوباره پرسید آیا کیم می تواند چیز دیگری به پیشنهادش اضافه کند، چیزی شبیه اینکه به جای لغو همه تحریم ها فقط بخشی از آن برداشته شود؟(7)
بدون تردید این بدترین لحظه این مذاکرات بود. اگر کیم جونگ اون پاسخ مثبت به پیشنهاد ترامپ داده بود، شاید دو طرف به یک توافقی می رسیدند که چنین توافقی به نظر من برای امریکا فاجعه بار می شد. خوشبختانه این پیشنهاد، نظر رهبر کره شمالی را جلب نکرد و او گفت که با این کار هیچ چیزی به دست نمی آورد و اشاره ای هم به لغو بخشی از تحریم ها نکرد.
ترامپ تلاش کرد که موضوع بحث را عوض کند و به طرح اتحاد دو کره اشاره کرد و پرسید کره شمالی چشم انداز اتحاد را چگونه می بیند؟ و نظر چین در این باره چیست؟ کیم که به نظر می رسید از این شاخه به آن شاخه پریدن خسته شده بود، خواستار این شد که به دستور کار اصلی نشست بازگردند.
ترامپ که همچنان در تلاش بود تا بسته پیشنهادی کره شمالی را ارتقاء بخشد، پیشنهاد کرد که کره شمالی موشک های دوربرد و قاره پیما را که می تواند تا خاک امریکا برسد، کنار بگذارد. این پیشنهاد ترامپ دقیقاً نادیده گرفتن همه آنچه که من پیش از این اجلاس درباره نگرانی های کره جنوبی و ژاپن نسبت به موشک های کوتاه برد و میانبرد پیونگ یانگ، گفته بودم، محسوب می شد. سپس لحظه ای که اصلاً انتظارش را نداشتم فرا رسید و ترامپ خطاب به من گفت: «جان، نظر تو چیست؟»
من که نمی خواستم این فرصت را از دست بدهم، گفتم؛ ما نیازمند ارائه اطلاعات پایه ای کامل درباره برنامه های هسته ای، شیمیایی و میکروبی و همچنین موشک های بالستیک کره شمالی هستیم. این یک اقدام معمول و متعارف در مذاکرات مربوط به کنترل تسلیحات است و مذاکرات قبلی به دلیل اینکه این گام مهم و مقدماتی برداشته نشده بود، ناکام ماندند.
ترامپ گفت که آنچه جان توضیح داد کمی پیچیده به نظر می رسد ولی در عین حال منتظر ماند تا واکنش کیم را ببیند.
کیم اهمیتی به این پیشنهاد نداد و در عوض تاکید کرد که اگر ما گام به گام پیش برویم، در نهایت به یک تصویر جامع می رسیم. او همچون اجلاس قبلی در سنگاپور دوباره گله کرد که کره شمالی از هیچ گونه ضمانت قانونی در مورد امنیت خود برخوردار نیست و ترامپ پرسید کره شمالی به دنبال چه نوع ضمانتی است؟ کیم که دوست نداشت به طور خاص به این سوال جواب بدهد به عدم وجود روابط دیپلماتیک، 70 سال دشمنی و هشت ماه روابط شخصی با ترامپ اشاره کرد و پرسید: اگر یک کشتی جنگی امریکا وارد آب های سرزمینی کره شمالی شود، چه کار باید بکند؟ که ترامپ بلافاصله پیشنهاد کرد که کیم به او تلفن کند.
بعد از بالا و پایین کردن های بسیار، ترامپ اذعان کرد که به بن بست رسیده اند و برطرف کردن این بن بست در اجلاس فعلی از نظر سیاسی برای وی امکان پذیر نیست.
کیم حالا به طور مشهود ناامید و درمانده به نظر می رسید ولی من هنوز هم نگران بودم. بعد از تلاش های مستمر برای توجیه ترامپ در مورد خطر تهدیدات هسته ای کره شمالی، امیدمان فقط به این بود که سیاست جلوگیری از یک شورش گسترده در درون حزب جمهوریخواه برای متوقف کردن ترامپ از امضای یک توافق بد با کره شمالی کفایت کند. ترامپ رو به پمپئو کرد و از او خواست آنچه را که در خودرو و هنگام عزیمت به هتل متروپل به منظور توجیه ناکامی این اجلاس گفته بود، تکرار کند. پمپئو گفت: «دستاورد ما از این اجلاس پیشرفتی است که حاصل شده؛ ما اکنون همدیگر را بهتر درک می کنیم و اعتماد بیشتری به هم پیدا کرده ایم؛ اینها پیشرفتی واقعی است و ما می توانیم سرمان را بالا بگیریم.» خوشحال بودم که من مجبور نیستم این حرف ها را بگویم./ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کره شمالی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ترامپ متهم است که از طریق وکلای خود به استورمی دنیلز بازیگر فیلم های مستهجن حق السکوت پرداخته است.

دیگر خبرها

  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • حماس: اسرائیل راهی جز مذاکره ندارد
  • چرا لیورپول روبن آموریم را نادیده گرفت؟
  • ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت
  • (ویدیو) بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • تایید مذاکره بایرن با رانگنیک
  • مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست
  • سکوت گل‌محمدی درباره مذاکره با تراکتور شکست
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!